166086
۲۶ تیر ۱۳۹۷

استفاده از شوک الکتریکی در یک مرکز آموزشی در آمریکا

در سال ۲۰۱۲ میلادی برای اولین بار یک ویدئو از مرکز آموزشی “روتنبرگ جاج” در ماساچوست آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد یک پسر ۱۸ ساله به جایی بسته شده و در حالی که فریاد کمک سر می‌دهد به طور مکرر به او شوک الکتریکی وارد می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، در حالی که این ویدئو بسیار بحث برانگیز شد و اینطور به نظر می‌رسید که عده‌ای این نوجوان را شکنجه می‌کنند اما در نهایت مشخص شد این مرکز، مکانی برای آموزش کودکان و بزرگسالانی با ناتوانی‌های یادگیری در ماساچوست است.

هفته گذشته این مرکز آموزشی بار دیگر در یک دادگاه پیروز شده و اجازه یافت تا به استفاده از شوک الکتریکی برای معالجه دانش آموزان خود بر اساس شیوه درمانی “شرطی شدن با شوک الکتریکی”  ادامه دهد.

یک دادخواست برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط اداره فرمانداری ماساچوست به دادگاه ارائه شد تا از ادامه این روند جلوگیری کنند اما قاضی دادگاه طی حکمی اعلام کرد دادخواست فرمانداری در اثبات اینکه این روش مطابق با استاندارد پذیرفته شده برای مراقبت از افراد دارای ناتوانی های ذهنی و رشدی نیست، شکست خورده است.

این مدرسه که تنها مرکز مجاز به استفاده از شوک الکتریکی برای درمان رفتاری این کودکان در ایالات متحده به شمار می‌رود از سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان موسسه تحقیقات رفتاری تاسیس شده و ویژه افرادی با ناتوانی های یادگیری و پریشانی‌های احساسی است و از ابتدا از روش غیرمعمول و با استفاده از یک دستگاه شوک الکترونیکی (GED) به درمان دانش آموزان خود می پردازد.

این دستگاه بر خلاف “الکتروشوک درمانی” که در آن شوک های کوچک و ضعیف به مغز بیمار بیهوش وارد می‌شود، هنگامی که فرد بیدار است و درد ناشی از شوک را احساس می کند به صورت یک تحریک منفی به هنگام سر زدن رفتاری نامعقول و ناصحیح از سوی بیمار به وی وارد می‌شود.

بر سطح پوست دانش آموزان این مرکز الکترودهایی نصب شده و یک کوله پشتی حامل دستگاه شوکر در پشت آنها قرار داده شده و کارکنان این مدرسه هر هنگام که بخواهند در طول روز به دانش آموزان شوک هایی به مدت دو ثانیه وارد می‌کنند. این الکترودها معمولا به منظور افزایش درد در زیر انگشتان دست یا کف پای دانش آموزان نصب می شوند.

دکتر “جین مرسر” سرپرست گروه حمایت از درمان کودکان در یک سازمان غیر انتفاعی که برای توقف این روش در تلاش است در این ارتباط می گوید: این مرکز آموزشی از این روش به طور گسترده ای برای طیف وسیعی از رفتارهای نامطلوب کودکان مانند غرزدن، ناسزا گفتن، ناتوانی در حفظ ظاهر مناسب و پوشش درست و … استفاده می‌کند.

دکتر مرسر با بیان اینکه این نوع استفاده از شوک های الکتریکی موثر نبوده و در عوض باعث افزایش اضطراب بیمار بدون ترک رفتار نامناسب می شود تاکید کرد این شوک های مکرر می تواند بیمار را در معرض انواع عوارض جانبی از جمله سوختگی های پوستی، عوارض قلبی، استرس پس از سانحه و افزایش پارانویای ترس از تنبیه قرار دهد.

با این حال والدین این دانش آموزان در بیانیه ای از حکم دادگاه مبنی بر ادامه این روند در این مرکز آموزشی حمایت کرده و اعلام کردند ادامه این روند تنها از سر ضرورت نیست بلکه از سر ناامیدی است. چرا که هیچ شواهدی مبنی بر وجود درمان جایگزین و موثر برای این افراد وجود ندارد. برخی از این والدین طی ۱۵ سال اخیر با این مساله رو به رو بوده و در نهایت متوجه شده اند این روش تنها روش مطلوب برای درمان این دست از بیماران است.

به گزارش گاردین، در سال ۲۰۱۴ نیز یک تقاضای آنلاین با جمع آوری تقریبا ۳۰۰ هزار امضا، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را مجبور کرد تا طرحی رسمی برای ممنوعیت تمام دستگاه‌های شوک الکتریکی تعیین کند اما این طرح نیز از سال ۲۰۱۶ به حالت تعلیق درآمد تا بار دیگر ممنوعیت های قانونی استفاده از شوکرهای الکتریکی برداشته شود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار