موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
165997
۲۶ تیر ۱۳۹۷
یک نویسنده:

حوزه کودک و نوجوان تشنه آثار جذاب و شوق‌انگیز است

نویسنده کتاب کودک و نوجوان، گفت: باید فارغ از هرگونه منافع کوتاه مدت، برای این گروه سنی آثار جذاب و شوق‌انگیز خلق کنیم.

به گزارش کودک پرس ، شهرام شفیعی اظهار داشت: یکی از برنامه های رسمی و مهم مدارس در کشورهای مختلف، میزبانی از نویسندگان و خالقان آثار ادبی است؛ موضوعی که در ایران مورد غفلت واقع شده است.
وی ادامه داد: مدارس و آموزشگاه ها در پایه های مختلف با ارائه گزارش از این بازدید ها به هیات امنا و اولیای دانش آموزان، برای خود اعتبار کسب می کنند؛ نکته ای که از سالهای گذشته در کشور ما کمرنگ و کمرنگ تر شده است.
نویسنده مجموعه کتاب‌های «جزیره بی‌تربیت‌ها» حضور نویسندگان در جمع دانش آموزان مدارس پایه های مختلف را از چند منظر دارای اهمیت خواند و اضافه کرد: افزایش مهارت های خواندن و نحوه ارتباط با دیگران، افزایش اطلاعات پایه ای، توجه دادن دانش آموزان به نفس علم و نه نمره، توجه به استدلال عقلی و همه آنچه در کتاب به دنبال آن هستیم، با میزبانی از نویسندگان در مدارس حاصل می شود.

شفیعی با بیان اینکه چنین برنامه ای در سیستم آموزشی کشور نادیده گرفته شده است، ادامه داد: وجود برخی رانت ها و رقابت های ناسالم در این زمینه باعث تضعیف گردش آزاد ارتباطی می شود که به اصلاح نیاز دارد.
این نویسنده کودک و نوجوان گفت: وقتی پای نویسندگان با سلیقه های مختلف به مدارس باز شود، دانش آموزان متوجه می شوند، کتاب ها دارای گونه های متعددی هستند بنابراین آن دلزدگی که نسبت به کتابخوانی برای آنها بوجود آمده، از بین خواهد رفت.

به گفته وی، توجه به کودکان بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و جناحی یک ضرورت آموزشی است.
شفیعی افزود: آموزش و پرورش باید تنگ نظری ها در انتخاب کتاب، برگزاری همایش ها و دیگر بخش ها را کنار گذاشته و برای سلیقه های مختلف فرصت حضور و ارائه دیدگاه فراهم کند.
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان مدعی شد که مجلات و ناشران دولتی در کشور با اولویت دادن به منافع محفلی، باعث افت شدید کتابخوانی در میان کودکان شده اند.

** به سمت تالیف کتاب برویم
این نویسنده با اشاره به ترجمه های فراوان موجود در بازار کتاب کودک و نوجوان افزود: بسیار تلخ است که فضا بیشتر برای کتاب های ترجمه باز شده و بهایی به تالیف کتاب داده نمی شود.
به گفته شفیعی، وقتی کتابی تالیف می شود، ارتباط میان نویسنده و مخاطب شکل می گیرد که به تجربه هر دو می افزاید.

**نویسندگی شغل آزاد است 
نویسنده کتاب «قصه های غرب وحشی» در پاسخ به اینکه آیا با در نظر گرفتن نویسندگی به عنوان یک شغل در قانون کار موافق است یا نه ؟ گفت: این صورت مساله غلط است و پاسخ مثبت یا منفی دردی را دوا نمی کند، مخالفم چون مشکل نویسندگان واقعی مملکت ما این نیست.
وی اضافه کرد: نویسندگی یک فعالیت آزاد است، به نظر می رسد افرادی که دنبال طرح مساله هستند، در پی جذب برخی حمایت ها هستند، هرچند اشکال ندارد دولت در مناسبت های مختلف حمایت هایی از این صنف داشته باشد.
شفیعی با بیان اینکه فعالیت در حوزه کودک به عشق و علاقه نیاز دارد، از ترجمه بی حساب و کتاب آثار خارجی که بازار ایران را اشباع کرده انتقاد و اضافه کرد: عضو کپی رایت نیستیم به همین دلیل وقتی ناشری یک نسخه کتاب خریداری می کند، انگار مالک آن کتاب می شود.

وی افزود: در کتاب های درسی و همچنین ادبیات کودک با اشکالات فراوانی مواجه هستیم و لازم است از نویسندگان در این باره نظرخواهی شود.
این نویسنده تاکید کرد: وظیفه ادبیات کودک، رشد مهارت هاست در حالیکه اشکالی وجود دارد که بر اساس آن تخیل کودکان تقویت می شود، هرچند تقویت قوه عقل آنها یک ضرورت است.

به باور این نویسنده کودک و نوجوان، کار بر روی تخیل کودکان به صورت اغراق آمیز، مانند این است که اعضای بدن موجودی، ناهماهنگ رشد کرده باشد از این رو لازم است ادبیات کودک مبانی نظری خود را بشناسد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار