165872
۲۵ تیر ۱۳۹۷

تکذیب شایعه کودک ربایی در میناب/ برخورد جدی با پخش کنندگان شایعات کودک‌ربایی در هرمزگان

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در خصوص پخش شایعاتی در فضای مجازی در خصوص کودک‌ربایی اظهار کرد: این شایعات از استان سیستان و بلوچستان آغاز و به استان هرمزگان رسید که در برخورد با این افراد ابتدا چهار نفر دستگیر و سپس سه متهم دیگر شناسایی و جهت دستگیری نیز معرفی‌شدند.

به گزارش کودک پرس ، سرهنگ محمد رستمی فرمانده انتظامی شهرستان میناب با اعلام این خبر، اظهار کرد: افرادی که اقدام به انتشار خبرهایی در خصوص آدم‌ربایی در شهرستان میناب می‌کنند هدفی جز ایجاد رعب و وحشت بین مردم ندارند و تاکنون هیچ گزارشی به هیچ‌یک از دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی شهرستان ارسال نشده است.

وی، افزود: از تمامی مردم و شهروندان محترم شهرستان میناب درخواست می‌شود تا از نشر و گفتن مطالب کذب در خصوص آدم‌ربایی خودداری کنند چراکه باعث ترس خانواده‌ها و مردم می‌شود.

 

فرمانده انتظامی میناب در خصوص شایعه ربودن یک دختربچه طی روزهای اخیر نیز، عنوان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته و طبق اظهارات خانواده، دختربچه در سطح بازار بدون اطلاع از خانواده خود جدا شده بود و طبق اطلاع والدین بلافاصله به خانه بازگشته و هیچ آدم‌ربایی صورت نگرفته است.

رستمی با تأکید بر اینکه مردم آسوده‌خاطر باشند چراکه امنیت کامل در شهرستان برقرار است، خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهم با توجه به سوءاستفاده دشمن، هرگونه خبری را بدون اطلاع از صحت‌وسقم آن در فضای مجازی منتشر نکنند که باعث تشویش افکار عمومی گردد، لذا نیروی انتظامی با مخلان امنیت شهروندان و انتشاردهندگان مطالب کذب قطعاً برخورد قاطعی خواهد داشت.

 

دستگیری چهار متهم و معرفی ۳متهم دیگر جهت دستگیری

سرهنگ علی‌اصغر افتخاری  هم صبح امروز در نشستی خبری افزود: در سه ماه نخست سال جاری ۱۵ جرم رایانه‌ای در استان هرمزگان به وقوع پیوسته که نشان‌دهنده افزایش ۳۳٫۵ درصدی در زمینه رشد این جرم است.

وی بابیان اینکه با تلاش کارشناسان ۹۹ درصد جرائم کشف و مابقی در دست پی‌جویی است، اضافه کرد: جرائم فضای مجازی گسترده و با توجه به حرفه‌ای بودن مجرمین و کلاهبرداران، زمان پیگیری و رسیدگی پیچیده‌تر شده است که میانگین کشف ۴۵ روزه را شامل می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان با اشاره به اینکه در این مدت برداشت غیرمجاز از حساب با ۳۴٫۱۷ درصد، مزاحمت اینترنتی، مزاحمت و هتک حیثیت و انتشار اکاذیب با ۲۲٫۱۱ درصد و کلاه‌برداری رایانه با ۲۰٫۶۰ درصد به ترتیب بیشترین نوع جرم را شامل شدند، اضافه کرد: در این مدت ۸۹ درصد مجرمین مرد و ۱۱ درصد زن بوده که شناسایی و به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند.

 افتخاری بابیان اینکه شاخص‌ترین پرونده در این مدت به کشف پرونده شرط‌بندی آنلاین و قماربازی مربوط می‌شود، عنوان کرد: این افراد در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی، سایت‌های شرط‌بندی و پول‌شویی به‌صورت گسترده راه‌اندازی کرده که رسیدگی به این موضوع، در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی بیان کرد: ۲ نفر از اعضای این باند در مخفیگاهشان در بندرعباس و ۲ متهم دیگر نیز در تحقیقات بیشتر در یکی از استان‌های کشور شناسایی و دستگیر و به پلیس فتا در هرمزگان منتقل شدند.

 افتخاری اظهار کرد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان، تعداد زیادی کارت‌بانکی و هم‌چنین تجهیزات جعلی شامل مُهر، اوراق و مدارک هویتی افراد مختلف کشف شد.

وی یادآور شد: در بررسی تراکنش حساب‌های متهمان، مشخص شد مبلغ یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال گردش حساب داشته‌اند که ۱۳ میلیارد ریال در حساب آنان مسدود شده است.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان ادامه داد: این افراد بیش از ۱۰۰ کارت را از افراد به مبلغ ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان اجاره کرده بودند.

این مقام انتظامی هشدار داد: فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی خارجی، به‌هیچ‌عنوان محیط امنی برای مبادله پول و انجام این‌گونه فعالیت‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه علل افزایش جرم به عدم استفاده درست کاربران از قابلیت‌های فضای مجازی و بسترهای موجود درگوشی‌های هوشمند برمی‌گردد که سبب سوءاستفاده‌هایی از تصاویر و اطلاعات شخصی افراد می‌شود.

 افتخاری بابیان اینکه تلگرام و اینستاگرام بالاترین میزان جرائم در بین شبکه‌های اجتماعی در استان هرمزگان را به خود اختصاص داده‌اند، اضافه کرد: در بحث پیشگیری در سه‌ماهه نخست سال جاری ۱۴ نمایشگاه با حضور طیف‌های مختلف برگزار کردیم و ۵۹ مورد کلاس و کارگاه‌های آموزشی جهت روشن‌سازی و آگاه‌سازی جامعه برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین جرائم و کلاه‌برداری‌ها نیز به کلاه‌برداری پیامکی یا تماس تلفنی بازمی‌گردد، تصریح کرد: در موردی نیز فردی که پزشک بود از طریق پیامک و تلفن نیز مبلغ ۳۴ میلیون تومان نیز از حسابش برداشت شد که پرونده در حال بررسی است و جهت نیابت به دلیل حضور مجرم در استان تهران، به پلیس فتا تهران واگذار شد.

افتخاری یکی از مشکلات در این مسیر را حضور مجرمین تلفنی و اینترنتی در استان‌های تهران، البرز و اصفهان دانست و عنوان کرد: این مجرمین در این استان‌ها سکونت دارند و همین موضوع رسیدگی به پرونده را کند می‌کند.

شایعات کودک ربایی ابتدا از استان سیستان و بلوچستان آغاز و به استان هرمزگان رسید

وی در خصوص پخش شایعاتی در فضای مجازی در خصوص کودک ربایی اظهار کرد: خبری در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در پیام‌رسان واتس آپ نیز مبنی بر کودک ربایی در گچین و میناب پخش شد که البته این شایعات از استان سیستان و بلوچستان آغاز و به استان هرمزگان رسید که در برخورد با این افراد ابتدا چهار نفر دستگیر و سپس ۳ متهم دیگر شناسایی و جهت دستگیری نیز معرفی‌شده‌اند که این افراد همگی در داخل استان هرمزگان سکونت دارند.

سرهنگ افتخاری با تأکید بر اینکه علاوه بر حضور مستمر پلیس و برقراری امنیت لازم است والدین خود مراتب مراقبت از فرزندان را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: بسیاری از شایعات و تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شود یا صحت ندارد یا مربوط به سال‌ها قبل است که افراد شایعه‌پراکن بدانند چه خود منتشرکننده باشند چه بازنشر کننده به هر صورت مجرم بوده و مورد برخورد جدی قرار خواهند گرفت.

وی ضمن رد وجود موردی در خصوص سوءاستفاده از عواطف مردم در جهت کمک به فردی بیمار یا ناتوان مالی در استان هرمزگان، عنوان کرد: بسیاری از افراد فیلترینگ را به پلیس فتا ارتباط می‌دهند که باید اعلام شود این موضوع ارتباطی به پلیس فتا نداشته و در دادستانی کشور در کارگروه تعیین مصدایق محتوای مجرمانه نیز تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود.

منبع: هرمز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار