موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
165835
۲۵ تیر ۱۳۹۷
گیتی خامنه؛

عدم درک مشترک بین فیلم‌نامه‌ها و کودکان در تولیدات حوزه کودک و نوجوان

گیتی خامنه مجری به یاد ماندنی دهه ۶۰ برنامه کودک و نوجوان از عدم زبان مشترک فیلم‌نامه‌ها و کارهای کودک با بچه‌هاست، و این را یک نقیصه مهم در تولیدات حوزه کودک می‌داند.

به گزارش کودک پرس ، گیتی خامنه درخصوص برنامه سازی برای گروه کودک و نوجوان افزود: باید خودمان را تعلیم دهیم که اگر برای کودکان کار می کنیم باید مثل کودک بتوانیم حرکت و پرواز روحمان را در محدوده هایی که مرزهای واقعیت را در می نوردد رعایت کنیم و خودمان را آزاد بگذاریم.
وی گفت: در بسیاری موارد شاهدیم تولید کننده اثر کودک در هر رشته و حوزه ای هم منطق دنیای واقعی را مورد نظر قرار میدهد و هم منطق فانتزی و خیالی را، در صورتیکه باید ابتدا منطق کار را مشخص کرد، اگر منطق واقعی است دنیای رئال و واقعیات را لحاظ کرد.

این مجری سابق برنامه کودک تاکیدکرد: باید مخاطب و زبان ارتباطی را مشخص کرد و این مساله کمک می کند تا شفاف تر کار کنیم.

خامنه گفت: چیزی که بچه های ما کم دارند کسب اطلاعات بیشتر و آموزش های روزافزون نیست بلکه بچه های ما نیازمند آموزش مهارت های زندگی کردن هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ارتباطات اجتماعی کمبودهایی داریم، در مقولاتی که باید ادب را رعایت کرده و در قضایایی که می بایست حقوق همنوعانمان را ادا کنیم خیلی ضعیف عمل می کنیم و اینها همه ناشی از این است که ما به جهت آموزشی و پرورشی ذهن کودکانمان را با یکسری محفوظات اشباع کرده ایم درحالی که نیاز واقعی جامعه، تربیت انسان های سالم و متعادل است.
مجری برنامه های کودک افزود: ادبیات کودک و رسانه و تمام مقولاتی که در مورد این گروه سنی کار می کنند همه موظفند این مهم را به عهده بگیرند.

خامنه خاطرنشان کرد: تا زمانی که یکسری ممیزی ها و محدودیت ها وجود داشته باشد که اجازه ندهد خلاقانه کار کنیم، این اتفاق نخواهد افتاد.
وی گفت: در مقایسه کارهای خودمان با برخی نقاط دنیا می بینیم حتی خود را به جهت استفاده از عناصر خلاقه محدود کرده ایم.

این مجری برنامه کودک ادامه داد: در برخی نقاط دنیا با خواندن یک کتاب کودکانه که به نوعی عنصر خلاقه در آن نقش پررنگ دارد، به خوبی می بینیم که خلاقیت کاملا شکوفا شده و ذهن نویسنده به همه جا سرزده و همه جا رفته و خودش را محدود نکرده است.
به گفته خامنه، در این آثار مشاهده می شود نویسنده نخواسته خیلی شسته و رفته، منضبط و منطقی فکر کند ولی ما به جهت اینکه به نوعی دچار بعضی خودسانسوری ها هستیم تلاش می کنیم در یکسری چارچوب ها کار کنیم غافل از اینکه بچه تا سن خاصی چارچوب های ما را برمی تابد.

 

مجری دهه 60 برنامه های کودک افزود: کار برای کودک در هر زمینه کاری باشد باید با درنظرگیری مولفه تاثیرگذاری بوده و بتواند ارتباط درست تر و موثرتری با کودک برقرار کند.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار