164850
۲۰ تیر ۱۳۹۷
عزیزیان خبرداد:

چاپ ۵ جلد کتاب ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع دفاع مقدس در لرستان

معاون ادبیات اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان گفت: تا پایان امسال سه جلد کتاب داستان و دو جلد کتاب شعر ویژه گروه کودک و نوجوان به قلم نویسندگان و شاعران توانای لرستان، با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به چاپ می‎رسد.

به گزارش کودک پرس ، محمدتقی عزیزیان، معاون ادبیات و آموزش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان، گفت: ادبیات کودک و نوجوان به آثاری اطلاق می‌شود که هم از نظر درون‌مایه و ساخت و پرداخت و هم از نظر بیان و شیوه ارائه با علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های درک و خواندن کودکان و نوجوانان متناسب باشد.

وی با اشاره‌ای گذرا به تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان، اضافه کرد: ادبیات کودک و نوجوان به‌صورت تخصصی، دیرتر از ادبیات بزرگسالان شکل گرفت و روند رشد آن کند پیش می‌رفت تا این‌که بعد از جنگ جهانی دوم و با توجه به اعلامیه جهانی سازمان حقوق بشر در مورد توجه ویژه به کودکان، تحولات چشم‌گیری در ساختار و محتوای متن و تصویر کتاب‌های کودکان به وجود آمد.

عزیزیان افزود: در ایران تا قرن سیزدهم هجری قمری، کودکان بیشتر از ادبیات عامیانه و شفاهی که معمولاً محتوای آن پند و اندرز بود، بهره می‌بردند ولی در دهه‌های اخیر، شاهد رشد کمی و کیفی ادبیات کودکان بوده‌ایم و این پیشرفت را مدیون هفت دهه تلاش نویسندگان، شاعران و مترجمانی می‌دانیم که آگاهانه پای در این وادی نهاده‌اند و دغدغه حفظ ارزش‌های این مرز و بوم را دارند.

مسئول ادبیات و آموزش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در خصوص نام‌گذاری ۱۸ تیر به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، گفت: ۱۸تیر مقارن با درگذشت «مهدی آذریزدی»، نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان اعلام شده است که از این فرصت می‌توان در جهت توسعه این حوزه از ادبیات و تولید و انتشار کتاب های فاخر با محتوای قوی بهره برد.
وی با بیان این نکته که آثار ادبی که از نسل‌های گذشته برای ما به یادگار مانده است سرشار از مفاهیم اخلاقی‌است، تصریح کرد: برای ماندگاری و تأثیر عمیق این مفاهیم و ارزش‌ها در ذهن کودکان و نوجوانان، بایستی این آثار را به زبان امروزی و رویکردی نوین و قابل فهم برای این گروه سنی بازنویسی کنیم.

عزیزیان افزود: هشت سال دفاع مقدس مهم‌ترین مقطع تاریخی کشورمان در قرن اخیر محسوب می شود که نویسندگان و شعراء سهم مهمی درماندگاری حماسه های خلق شده در آن سال ها دارند و با استفاده از زبان ادبیات و هنر می‌توانند خاطراتی که از آن روزهای در ذهن رزمندگان و خانواده‌های آن‌ها برجای مانده است را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنند تا گامی در راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

 

معاون ادبیات و آموزش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: تاکنون کتاب‌های فراوانی با موضوع دفاع مقدس ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در استان لرستان چاپ و منتشر شده است و قرار است تا پایان سال ۱۳۹۷ سه جلد کتاب داستان و دو جلد کتاب شعر ویژه گروه کودک و نوجوان به قلم نویسندگان و شاعران توانای این استان، با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به چاپ برسد.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار