164833
۲۰ تیر ۱۳۹۷

هدف طرح باشگاه‌های کتابخوانی همه‌گیر کردن کتابخوانی در کودکان و نوجوانان است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر با اشاره به طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان بیان کرد: هدف از این طرح همه‌گیر کردن کتاب و کتابخوانی به ویژه در کودکان و نوجوانان است و وظیفه اصلی باشگاه‌های کتابخوانی، بسترسازی برای جذب کودکان و نوجوانان به کتاب با روش های متفاوت است.

به گزارش کودک پرس ،  غلامرضا جمالی‌زاده در جلسه ستاد شهرستانی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان ملایر که به منظور هماهنگی و گسترش فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی تشکیل شد، افزود: در طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان که دومین سال از اجرای آن در شهرستان می‌گذرد، با همکاری اعضای ستاد و باشگاه‌های تشکیل شده در سطح شهرستان توانستیم با رقابتی کردن و توسعه فرهنگ مطالعه به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از تجربه سال گذشته، سعی می‌کنیم کم و کاستی‌ها و ضعف‌های سال گذشته را برای اجرای بهتر طرح بر طرف کنیم، اظهار کرد: گروه‌های سنی تا ۱۶ سال اعضای این باشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند و از اهداف مهم آن ترویج کتابخوانی گروهی است.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: انتظار داریم اداره آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان، کتابخانه‌های عمومی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج و جمع‌های خانوادگی برای شناسایی و معرفی مربیان به منظور انسجام‌دهی و ثبت‌نام در سایت ترویج کتاب با تشکیل گروه و عضوگیری اقدام کنند.

وی از اضافه شدن طرح دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدهای‌کودک در کنار طرح جام باشگاه‌های کتاب خبر داد و افزود: امسال با همکاری بهزیستی، این طرح را در سطح مهدهای‌کودک شهرستان نیز اجرا می‌کنیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر ادامه داد: هدف از طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، همه‌گیر کردن کتاب و کتابخوانی به ویژه در کودکان و نوجوانان است و وظیفه اصلی باشگاه‌های کتابخوانی، بسترسازی برای جذب کودکان و نوجوانان به کتاب و مطالعه با استفاده از روش‌هایی همانند معرفی کتاب، مطالعه گروهی، نقد و بررسی، مبادله کتاب، خلاصه‌نویسی کتاب و نامه به نویسندگان است.
وی گفت: به کسانی‌که برای فعالیت و رقابت در این طرح شرکت می‌کنند، بعد از طی دوره آموزشی که در مردادماه به صورت استانی برگزار خواهد شد و به عنوان مربی، گواهی شرکت و صلاحیت تأسیس و راه‌اندازی باشگاه داده می‌شود.

جمالی‌زاده افزود: این مربیان و اعضای باشگاه می‌توانند برای رقابت در کتابخوانی بر اساس فهرست کتب و منابع درنظر گرفته شده، نسبت به خرید کتاب‌ها با ۵۰ درصد تخیف به کتابفروشی‌های طرف قرارداد مراجعه کرده و با مطالعه، ارزیابی، چرخش کتاب در میان همسالان، برقراری ارتباط مستقیم با نویسنده و تهیه فیلم با موضوع معرفی کتاب، در مراحل رقابت شهرستانی و کشوری شرکت و بتوانند جزء برترین‌های این کار فرهنگی انتخاب و تقدیر شوند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با اشاره به ظرفیت‌ها و توان بالا برای ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در شهرستان، از کلیه ادارات و نهادهای مرتبط و علاقمندان به تأسیس باشگاه‌ها خواست آمادگی خود را برای شرکت در دوره آموزش مربی به اداره ارشاد ملایر اعلام کنند.

جمالی‌زاده ابرازامیدواری کرد: با همکاری مردم و دستگاه‌های فرهنگی، این طرح در ملایر و روستاها به خوبی اجرا شود تا با فعالیت تسهیلگران و مربیان کتابخوانی، شاهد تأثیر آن در رونق چشمگیر مطالعه در مردم باشیم.

وی با اشاره به پایین بودن آمار مطالعه در ایران و لزوم توجه به بحث مطالعه به عنوان یکی از شاخص‌های فرهنگی، این طرح را برای ترویج کتابخوانی در کودکان و نوجوان مؤثر خواند و شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به این طرح را قرائت و تشریح کرد.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار