موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
164716
۱۹ تیر ۱۳۹۷
به مناسبت ۱۸ تیر روز ادبیات کودک و نوجوان؛

کتابخوانی و دنیای شیرین کودکان

ادبیات همه افراد جامعه اعم از کودک و نوجوان را در بر می‌گیرد و دنیای کودکان نیز با کتاب‌ها جذاب و شیرین می‌شود؛ ۱۸تیر سالروز بزرگداشت مهدی آذریزدی روز ادبیات کودک و نوجوان نام گرفته است.

به گزارش کودک پرس ، داستان های کودکانه سبب افزایش قدرت تخیل و گرایش به سوی داستان خوانی در بین این نسل می شود و در آینده آنان اثر عمیقی در تقویت قدرت تخیل خواهد گذاشت.
هر قصه و داستان برای خود حرفی دارد و کودک را برای زندگی در جامعه با فرهنگ ها و افکار مختلف آشنا می کند تا بتواند روحیه جمع گرایی را از همان دوران تقویت کند.

توجه به فرهنگ مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی از دوران کودکی بسیار موثر است چرا که فرد می آموزد از همان دوران کودکی به مطالعه گرایش پیدا کند.

18 تیر سالروز درگذشت مهدی آذریزدی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با تایید مصوبه شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ثبت شد؛ به این بهانه با برخی نویسندگان این حوزه درباره مشکلات و چرایی فرهنگ کتابخوانی بویژه در این بخش گفت وگو می کنیم:

** تیراژ کتاب نسبت به مخاطب اندک است
مدرس داستان نویسی حوزه هنری استان تهران در گفت و گو با ایرنا به مشکلات کتابخوانی حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و اظهارداشت: ادبیات کودک و نوجوان در ایران عمر طولانی ندارد و در جهان نیز رشته جدیدی به شمار می رود.
«حسین فتاحی» گفت: تیراژ کتاب در ایران نسبت به تعداد مخاطبان اندک است و ویترین پخش نیز در این حوزه مناسب نیست.

وی ادامه داد: اولین جرقه ادبیات کودکان در دهه 30 با مجله کیهان بچه ها، کتاب «بچه ها قصه خوب» از مرحوم آذریزدی و راه اندازی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان زده شد که آثار خوبی نیز بر جا گذاشت.
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان یادآور شد: در گذشته تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان اندک بود اما در دوران پس از انقلاب در زمینه شعر و داستان کودک و نوجوان اقدامات جدی تری صورت گرفته است.
مدرس داستان نویسی حوزه هنری استان تهران افزود: در زمینه تصویرگری و تالیف کتاب در حوزه کودک و نوجوان رشد چشمگیری داشته ایم و همین موضوع سبب شد تا دست اندرکاران این حوزه به صورت جدی تر وارد عمل شوند.

به اعتقاد وی سرانه چاپ کتاب کودک در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیرامون کم است و ناشران نیز در زمینه تناسب سن مخاطب با نیاز به کتاب تالیف می کنند.
فتاحی تاکید کرد: اگر در گروه سنی کودکان تا دوران نوجوانی هر رده سنی حدود 4 میلیون نفر در نظر بگیریم تیراژ کتاب ها یک هزار و حداکثر پنج هزار نسخه است که با توجه به جمعیت این رقم کافی نیست.
وی افزود: سیستم توزیع نامناسب در حوزه کتاب موجب شده کودکان و نوجوانان دسترسی آسان به کتاب های مورد نظرشان را نداشته باشند.

** همه رده های سنی را ببینیم
یکی دیگر از نویسندگان کتاب کودک و نوجوان به خبرنگار ایرنا گفت: نمی توان منکر فعالیت موثر ناشران و نویسندگان در حوزه کودکان و نوجوانان شد اما در این رده سنی فعالیت روزافزون و بیشتری مورد نیاز است.
«مهدی طهوری» خاطر اظهار داشت : در رده های سنی پیش دبستانی و دبستان کتاب ها از نظر کیفی و کمی به وفور یافت می شود اما برخی رده های سنی فراموش شده اند و باید نسبت به آنها نیز توجه شود.
وی اضافه کرد: رده های سنی چهارم، پنجم، ششم و هفتم نیاز به توجه بیشتری در حوزه نگارش کتاب دارند و کتاب هایی که برای این گروه سنی وجود دارد اندک است.
طهوری افزود: به دلیل آزادی تخیلی که در گروه سنی پیش دبستانی وجود دارد، نویسندگان ترجیح می دهند در این رده سنی قلم بزنند و کتاب تالیف کنند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان یادآور شد: نویسندگان و ناشران در زمینه کودک و نوجوان، گروه سنی فراموش شده را بیشتر مورد توجه قرار دهند چراکه آنها هم نیاز به کتاب مورد علاقه خود دارند.
وی یادآور شد: نویسندگانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند باید نوع قلم، نگارش و نگاهشان با نویسندگان آثار بزرگسال متفاوت باشد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار