164670
۱۹ تیر ۱۳۹۷
گفت‌وگو با نویسنده البرزی به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان:

ادبیات کودک و نوجوان در استان البرز مهجور مانده است/ اداره ارشاد البرز از ناشران و نویسندگان حمایت کند

یک نویسنده البرزی در حوزه کودک و نوجوان گفت: استعدادهای فراوانی درزمینهٔ ادبیات کودک و نوجوان البرز فعالیت می‌کنند که نادیده گرفته‌شده‌اند درحالی‌که نیازمند حمایت متولیان امر ازجمله اداره ارشاد استان البرز هستند.

به گزارش کودک پرس ، سمیه سیدیان، در گفت‌وگویی که به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان انجام شد، گفت: از سال 89 به‌صورت حرفه‌ای وارد حوزه‌ ادبیات شدم، در ابتدا با داستان کوتاه بزرگ‌سالان شروع کردم اما پس از گذشت زمان و با توجه به سابقه‌ آموزشی در مقطع پیش‌دبستانی، سال‌ها تدریس مباحثی همچون خلاقیت، نقاشی و قصه‌گویی در مهدکودک‌ها و کتابخانه‌ها، به نوشتن در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان علاقه‌مند شدم.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل نوشتنم در حوزه کودک و نوجوان دخترم است، درواقع با علاقه‌مندی دخترم به حوزه‌ی نوشتن و آغاز داستان‌نویسی وی، رقابتی مخفیانه و بامزه میان من و دخترم آغازشده است.

وی معتقد است؛ کودکان دنیایی ساده و صریح دارند؛ کودکان بی‌درنگ خواسته‌هایشان را بیان می‌کنند؛ دنیایی بی‌ریا که عاشقانه‌های آن‌ها همواره آدمی را به خود می‌خواند و موجب می‌شود لطافت و آرامشی که در داستان‌های کودک به دست می‌آید قابل‌مقایسه با آثار بزرگ‌سال نباشد.

سیدیان مشکلات فراوانی را گریبان گیر نویسندگان کودک و نوجوان دانست و افزود: شمار کم کتاب، بی‌توجهی به مالکیت معنوی اثر و نداشتن بیمه ازجمله مشکلاتی است که گرفتار تمامی نویسندگان من‌جمله نویسندگان کودک و نوجوان است.

 

وی در ادامه گفت: نویسندگی را نمی‌توان به‌عنوان یک شغل ثابت و پردرآمد که تأمین‌کننده تمامی نیازهای زندگی باشد دانست و متأسفانه هنوز کتاب به‌عنوان کالای موردنیاز و اساسی بین مردم تعریف‌نشده و استقبالی از تازه‌های نشر صورت نمی‌گیرد و باوجود و گسترش فضای مجازی دیگر کتاب جایگاه حقیقی خود را در بین مردم به‌خصوص نوجوانان و جوانان ازدست‌داده است.

این نویسنده ادبیات حوزه کودک و نوجوان در استان البرز را مهجور خواند و اظهار کرد: امیدوارم با درایت و تدبیر سازمان‌های مختلف و متولیان امر شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه باشیم، متأسفانه در استان البرز انجمن رسمی یا کانون ادبیاتی که فقط در حیطه‌ کودک و نوجوان کار کند وجود ندارد و نیازمند همکاری و هم‌فکری اداره فرهنگ ارشاد، حوزه‌ هنری استان البرز و همچنین دیگر سازمان‌های مرتبط هستیم.

 

سیدیان تصریح کرد: متأسفانه استعدادهای فراوانی درزمینهٔ ادبیات کودک و نوجوان در استان البرز فعالیت می‌کنند که همه نادیده گرفته‌شده‌اند لذا حمایت ناشران و نویسندگان این حوزه نیاز اساسی فرهنگ استان البرز به‌شمار می‌آید.

وی بابیان با اشاره به اینکه باید نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در این استان بیشتر فعالیت کنند، بیان کرد: به نظر می‌رسد تاکنون زمان رتبه‌بندی برای ادبیات کودک و نوجوان در استان البرز نرسیده و قضاوت در این زمینه هنوز زود است؛ باید برای تقویت این حوزه مخاطب‌پروری و فرهنگ‌سازی داشته باشیم.

 

نویسنده البرزی در پایان خاطرنشان کرد: من و سایر نویسندگان البرزی، نیازمند حمایت اداره فرهنگ و ارشاد، حوزه‌ هنری، نهاد کتابخانه‌های استان البرز و سایر مراکز مرتبط هستیم، نبود مکان مشترک، کارگاه‌های نویسندگی رمان و داستان کوتاه برای کودک و نوجوان و همچنین کارگاه‌های آموزشی پیشرفته برای نویسندگان در این حوزه ضروری است تا بتوانند اطلاعات و دانش خود را به‌تناسب زمان، به‌روز کنند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار