164640
۱۹ تیر ۱۳۹۷
کارشناس ادبی عنوان کرد؛

لزوم توجه به روحیات مخاطب در خلق ادبیات کودک و نوجوان

معصومه مهری کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری معتقد است که خلق ادبیات برای کودک و نوجوان بایستی بر اساس روحیات آنها در سنین مختلف تنظیم شود.

به گزارش کودک پرس ، معصومه مهری گفت: ادبیات کودک و نوجوان گونه‌ای از ادبیات است که متناسب با گروه سنی مخاطب خود تعریف و از ادبیات بزرگسال جدا می‌شود.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری افزود: کودکان و نوجوانان به دلیل ظرفیت‌های شناختی و ویژگی‌های رشدی خود در هر برهه از مراحل رشد، آمادگی پذیرش متون مختلف را پیدا می‌کنند، در واقع این متون بایستی پاسخگوی نیاز آن‌ها در هر دوره از رشد باشد.

 

وی با اشاره به اینکه متن‌های سنگین برای کودکان و نوجوانان قابل درک و فهم نیست، اضافه کرد: نویسندگان کودک و نوجوان در تلاش هستند تا متون خاص این گروه سنی را متناسب با روحیات، خلق‌وخوی و میزان فهم مخاطب خلق کنند.

مهری با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان باید حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند، ادامه داد: این ادبیات باید دایره جهان‌بینی و آگاهی کودک را گسترش دهد و منجر به کسب اطلاعات و بینش شود.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری، تأمین نیازهای عاطفی و پرکردن اوقات فراغت مخاطب را از دیگر ویژگی‌های ادبیات کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: این ادبیات باید با زبان، بیان، درک نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب باشد، سازندگی و تفکر را در وجود او پرورش دهد و به کودک کمک کند تا خویشتن خود و محیط پیرامونش را به درستی بشناسد.

 

وی افزود: در دنیای امروز پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به انواع اطلاعات و فضاهای مجازی منجر به آن شده است که نویسندگان کودک و نوجوان با تلاشی مضاعف سعی در انتقال مفاهیم و تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب خود داشته باشند.

مهری با اشاره به اینکه نویسندگان در این برهه از زمان بایستی دارای هوشمندی و ذکاوت بالایی باشند تا بتوانند همانند دهه‌های گذشته روح و وجود مخاطب را تسخیر کنند، ادامه داد: اگر یک نویسنده حرف تازه و متفاوتی برای گفتن داشته باشد باید از دادن پند و اندرز مستقیم اجتناب کند، با مطرح کردن مسایل پیش‌پا افتاده به فهم مخاطب توهین نکند و کودک و نوجوان را به عنوان انسانی صاحب رأی در نظر بگیرد تا بتواند بر این گروه اثرات تربیتی خود را بر جای گذارد.

 

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در سال‌های نه چندان دور ادبیات کودک و نوجوان تأثیرات شگفت‌انگیز و قابل قبولی بر مخاطب خود داشته و موجب شکوفایی فکری و گسترش سطح آگاهی و بینش این گروه سنی شده است.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار