164621
۱۹ تیر ۱۳۹۷
سرمربی تیم‌ ملی نوجوانان والیبال مطرح کرد؛

شگفتی ولاسکو از حضور بازیکنان نوجوان در تیم ملی

سرمربی تیم‌ ملی نوجوانان والیبال گفت: شکست در یکی دو مسابقه مقابل کشورهای آسیایی شرقی به معنی به صدا درآمدن زنگ خطر برای والیبال ایران نیست ما زمانی باید احساس نگرانی کنیم که والیبال بی‌کیفیت به رده پایه آموزش دهیم.

به گزارش کودک پرس ، محمد وکیلی سرمربی تیم‌ ملی نوجوانان والیبال درباره عملکرد تیم ملی نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب مدال برنز و سهمیه جهانی گفت: ما چهار سال پیش در مسابقات قهرمانی آسیا به عنوان چهارمی رسیدیم و امسال با کسب مدال برنز سهمیه جهانی را کسب کردیم.‌ البته زمان ما برای آمادگی تیم برای حضور در این مسابقات به شدت کم بود و همین موضوع بر عملکرد تیم ما تاثیر گذاشته بود. ما تمرینات را از 6 فروردین آغاز کردیم و تا 8 تیرماه فرصت داشتیم تا خودمان را برای این مسابقات آماده کنیم.

وی ادامه داد: در این فرصت سه‌ ماه کار شناسایی بازیکنان از سراسر ایران هم برعهده من بود و باید یک سری بازیکنان را شناسایی می‌کردیم. در کل نتیجه به نظرم خوب بود و باید برای مسابقات جهانی خودمان را آماده کنیم.

سرمربی تیم ملی نوجوانان والیبال در واکنش به انتقادها به عملکرد تیمش ‌و زنگ خطر برخی کشورهای آسیایی شرقی عنوان کرد: اینکه برخی می‌گویند زنگ خطر از سوی کشورهای آسیایی شرقی برای والیبال ایران به صدا درآمده را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و به آن اعتقادی ندارم. در کل رده‌های والیبال ایران، کشورهای آسیایی شرقی بعد از ایران بودند و ممکن است در یک مقطعی کوتاه آنها از ما پیشی گرفته باشند اما در مجموع همیشه والیبال ایران به آنها برتری داشته است.

اگر تیم ملی در جام ملت‌های والیبال بعد از 8 سال به ژاپن می‌بازد و یا تیم نوجوانان در مرحله فینال مقابل این تیم نتیجه نمی‌گیرد به این معنی نیست آنها از ما جلوتر هستند، والیبال ایران چندسال است که خودش را از کشورهای آسیایی جدا کرده و در بالاترین سطح قرار دارد‌، ضمن اینکه خاصیت ورزش لحظه‌ای بودن آن است‌، شما نمی‌توانید همیشه ضمانت کنید که یک تیم در همه مسابقات برنده میدان می‌شود. به هر حال برخی اتفاقات و باخت و بردها در ورزش امری طبیعی است.

 

وکیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد سطح بازیکنان ایران در رده نوجوانان نسبت به بازیکنان چینی و ژاپنی اظهار کرد: تنها تفاوتی که والیبال ما با این دو کشور دارد در ساعت‌هایی است که آنها والیبال کار می‌کنند. به این معنی که در ایران بازیکن از سن 14، 15 سالگی به والیبال روی می‌آورد اما در کشورهای آسیا شرقی آنها از سنین پایین به امر آموزش روی می‌آورند و تنها تفاوت ما با آنها در همین ساعت‌ها است. آنها چون از سنین پایین کار را شروع می‌کنند خیلی زود هم تکنیک‌ها را یاد می‌گیرند. تیم ایران هم اگر مدتی بر روی تکنیک و مسائل فنی کار کند خیلی زود به سطح آنها می‌رسد. کما اینکه ما تجربه چنین کاری را هم داشتیم. به این صورت که تیم چندماه بر روی مسائل فنی و تکنیکی کار کرد و خیلی زود به سطح آنها رسید و توانستیم عنوان قهرمان جهان را هم به دست بیاوریم. کشورهای آسیای شرقی در آموزش در رده سنی پایه از ما جلوتر هستند اما اگر ما هم زمان کافی برای آنها بگذاریم خیلی راحت این فاصله را جبران می‌کنیم.

 

وکیلی عنوان کرد: دست به دست شدن عناوین‌ در رده سنی نوجوانان خیلی زیاد است، شما الان ببینید 4 تیم در رده نوجوانان در سطح دنیا جزو بهترین‌ها هستند که سه تا از این تیم‌ها از قاره آسیا هستند. این نشان می‌دهد که رقابت در این رده سنی بین کشورهای آسیایی به شدت بالاست اما خوشبختانه ما هم در این رده خیلی خوب کار می‌کنیم و جای نگرانی نیست. تیم ایران در سال 2007 و 2017 دوباره قهرمان جهان شد و امسال هم توانست بار دیگر سهمیه مسابقات جهانی را به دست بیاورد.‌ به نظر من اگر تیم ما در یکی دو مسابقه مقابل کشورهای آسیای شرقی نتیجه را واگذار می‌‌کند به این معنی نیست که زنگ خطر برای والیبال به صدا درآمده است،‌ ما زمانی باید نگران شویم که والیبال بی‌کیفیت در سطح پایه به بازیکنان یاد بدهیم. در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های والیبال در رده نوجوانان را داریم که از همین تیم 5 بازیکن در رده نوجوانان کنار ملی‌پوشان قرار گرفتند و در جام ملت‌های والیبال به میدان رفتند.

 

سرمربی تیم ملی نوجوانان والیبال در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: زمانی که تیم ملی بزرگسالان در جام ملت‌ها بازی می‌کرد ولاسکو گفته بود من خیلی شگفت‌زده شدم وقتی دیدم بازیکنانی از رده نوجوانان در کنار ملی‌پوشان در رده بزرگسالان قرار گرفته‌اند. شما ببینید مگر امیرحسین توخته چندسال سن دارد که با این سن مقابل بهترین‌های والیبال‌‌ دنیا بازی می‌کند. ما در رده پایه تمام هدفمان این است که شاگردانی تربیت کنیم که وقتی به رده سنی بزرگسالان رسیدند استاندارهای لازم را داشته باشند و به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای شناخته شوند. در حال حاضر میانگین قد بازیکنان ما 198.5 متر است و از نظر فنی سطح قابل قبولی دارند.

 

وکیلی گفت: اگر بازیکن در این رده سنی و در این مسابقات اشتباه نکند پس در چه میدانی فرصتی برای کسب تجربه دارد. اشتباه و کسب تجربه مختص این سن است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. متاسفانه برخی غرض‌ورزی‌ها وجود دارد. به نظرم این انتقادها با هدف مثبتی صورت نمی‌گیرد بلکه به دلیل دشمنی‌هایی است که آنها با فدراسیون و یا کسان دیگر دارند و بهترین فرصت را در نقد عملکرد تیم‌ملی نوجوانان می‌دانند.

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان عنوان کرد:‌ اگر بازیکنان ما قد و قامت کوتاهی داشتند انتقادها وارد بود. البته برخی از انتقادها هم به میزبانی ایران در این مسابقات گرفته شده بود و برخی می‌گویند ایران می‌توانست از این میزبانی استفاده کند و مدال طلای این مسابقات را کسب کند که البته من باز هم این انتقاد را قبول ندارم چرا که مردم خونگرم تبریز به سالن آمده بودند و والیبال را تماشا کردند اما دیدن این مسابقات عملا به معنی خراب کردن روحیه تیم حریف نبوده،‌درست است که میزبانی یک مسابقه این امکان را به تیم میزبان می‌دهد که از تماشاگران و محیط سود ببرد اما یکی از نکاتی که باعث شد ما در این مسابقات به مدال طلا نرسیم ناشناخته بودن حریفان بود.

بازی اول ما با تایلند بود و تیم چین‌تایپه این فرصت را داشت که بازیکنان ما را کاملا آنالیز کند و نقاط ضعف و قدرت آنها را بشناسد و با برنامه جلوی ما ظاهر شود. اما متاسفانه ما این شناخت را از بازیکنان حریف نداشتیم و آن هم به دلیل این است که در رده سنی نوجوانان همیشه شرایط به این صورت است. من حتی به این نکته هم توجه کردم که بازیکنان کشورهای ژاپن و کره یک ماه مانده به مسابقات به اردو می‌آیند و تنها دلیلش هم این است که آنها از سنین پایین کار را شروع کردند و از نظر تکنیکی مشکلی ندارند و فقط یک ماه به اردو می‌آیند تا با هم هماهنگ شوند.

 

وکیلی در پایان گفت: من در این چندسالی که در والیبال پایه مشغول به کار هستم تمام هدفم این بوده که بازیکنانی را تربیت کنم که به درد نسل بعد والیبال ایران بخورد و به دنبال یک کار مقطعی و صرفا نتیجه گرفتن نبودم. اگر کسی می‌تواند این ادعا را داشته باشد که تیم ملی نوجوانان در سطح آسیا به مدال طلا برساند و سهمیه جهانی را کسب کند و عنوان قهرمانی را هم به دست بیاورد، ضمن اینکه به بازیکنان تیم بزرگسالان هم بازیکن بدهد من دست او را می‌بوسم و میدان را به او می‌دهم.‌ در حال حاضر من و تیمم به دو مورد از این سه موضوع رسیدیم و امیدوارم در آینده هر سه آن را محقق کنیم و در مسابقات جهانی مصر هم به بهترین شکل ظاهر شویم.

 

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار