164205
۱۶ تیر ۱۳۹۷

کم‌توجهی شایع‌ترین کودک‌آزاری فارس/ کارگروهی برای حمایت از کودکان

کارشناسان اعتقاد دارند که کم‌توجهی عاطفی شایع‌ترین نوع کودک‌آزاری در استان فارس به شمار می‌رود که در این راستا برای حمایت از کودکان کارگروهی نیز توسط متخصصان کودک ایجاد شده است.

به گزارش کودک پرس ، خشونت علیه کودکان شامل چهار قسمت عاطفی، غفلت و مسامحه، جنسی و جسمی است که در این میان بیشترین کودک آزاری ها در فارس مربوط به کم توجهی عاطفی و سواستفاده از کودک برای تامین مواد مخدر است.

قتل یک کودک دو ساله در شهرستان استهبان، قتل نوزاد پنج ماهه در گهواره توسط مادر، آزار و اذیت دختر بچه نی ریزی و در نهایت قتل فقط نمونه ای از پرونده های خشونت و جنایت بر علیه کودکان در استان فارس است.

مدیرکل بهزیستی فارس در این رابطه گفت: یکی از رایج ترین انواع کودک آزاری در فارس مربوط به جابه جایی موادمخدر است.

 

مرتضی موسوی افزود: بی توجهی به کودک و به ویژه کم توجهی عاطفی به او، شایع ترین نوع کودک آزاری در فارس به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین گزارشهای کودک آزاری مربوط به فارس است، ادامه داد: این گزارشهای کودک آزاری در استان فارس لزوما نشان دهنده بیشتر بودن این پدیده در فارس نیست بلکه این امر نشان می دهد که فعالیت اورژانس اجتماعی در این استان اثر گذار است.

موسوی با اعلام اینکه ۲۲ شهرستان فارس اورژانس اجتماعی دارد، بیان کرد: میزان کودک آزاری در فارس از میانگین کشوری بیشتر نیست ولی در عین حال گزارش هایی از آزارهای درون خانواده داشته ایم.

این مسئول با اشاره به اینکه آزارهای روحی در فارس بیشتر از آزارهای جسمی است ولی در عین حال آزارهای جسمی طیف گوناگونی از کتک زدن و تنبیه بدنی، وادار کردن کودک به کار و تامین مواد مخدر پدر و مادر معتاد تا سوءاستفاده جنسی را شامل می شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان فارس تاکید کرد: از آنجا که بیشترین آزار را خانواده انجام می دهد، این امکان که کودک امکان بیان مشکل را پیدا کند و از دیگری کمک بخواهد به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

 

 

وی گفت: اورژانس اجتماعی چنانچه از این رویداد باخبر شود و افراد شایسته را برای نگهداری کودک نیابد، او را مورد حضانت قرار می دهد ولی واقعیت این است که بسیاری از این موارد اصلا گزارش نمی شوند.

موسوی برای کاهش این پدیده پیشنهادی داد و گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده ها مهارت فرزندپروری و توان پاسخگویی به نیازهای عاطفی کودکان را ندارند از این رو شمار تماس‌های کودک آزاری با اورژانس اجتماعی رو به افزایش است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون حمایت از کودکان نیز گفت: متاسفانه در حوزه قانون برای حمایت از این کودکان نیز مشکلاتی وجود دارد و آنگونه که باید حمایت از کودکان جا نیفتاده است.

در این رابطه معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز گفت: در حوزه پیشگیری از کودک آزاری این معاونت با همکاری دیگر دستگاه های ذی ربط از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سازمانهای مردم نهاد اقداماتی را انجام داده است.

احمد رحمانیان از حمایت این معاونت در چارچوب قانون از این کودکان خبرداد و افزود: در این راستا با همکاری تعدادی از متخصصان اطفال در شیراز کارگروهی برای حمایت از کودکان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این کارگروه از نقطه نظرات و تجربه تمامی دستگاه ها و کارشناسان ذی ربط استفاده می شود، تاکید کرد: در این حوزه دستگاه قضایی تمامی حمایت های حقوقی را انجام می دهد.

 

تشکیل کارگروه حمایت از کودکان و پیشگیری از کودک آزاری

یک پزشک متخصص اطفال نیز که عضو کارگروه حمایت از کودکان آسیب دیده است گفت: انجمن متخصصان کودکان استان فارس برای حمایت از کودکان و پیشگیری از کودک آزاری کارگروهی را تشکیل داده است.

خدیجه ظریفی با اشاره به اینکه پزشکان اطفال در گذشته فقط موضوعات پزشکی اطفال می پرداختند، افزود: با تشکیل این کارگروه متخصصان اطفال در حوزه کودک با همکاری دیگر ادارات از جمله پزشکی قانونی، بهزیستی، دادگستری و آموزش و پرورش به موضوع کودک آزاری ورود کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین کودک آزاری مربوط به خانواده و نزدیکان کودک است، ادامه داد: کودک آزاری شامل چهار نوع جسمی، عاطفی، غفلت و مسامحه و جنسی است.

 

 

این پزشک متخصص اطفال بیان کرد: در هر جامعه ای به تناسب وضعیت آنجا هر کدام از این چهار نوع کودک آزاری شایع است که در کشور ما بیشترین نوع کودک آزاری مربوط به موضوعات عاطفی است.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای کاهش این کودک آزاری ها بیان کرد: در این راستا برنامه های آموزشی در دستور کار قرار دارد و در این رابطه با دستگاه های ذی ربط هماهنگی های لازم انجام شده است.

ظریفی گفت: یکی از موضوعات اساسی که توسط این کارگروه دنبال می شود آموزش مهارت های زندگی به کودکان و نه گفتن آنها و خود مراقبتی است.

 

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار