162788
۰۹ تیر ۱۳۹۷
در همایش «نقش آموزش، هنر و ادبیات در کاهش خشونت علیه کودکان» مطرح شد؛

تأخیر ۷ ساله برای تصویب قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان

همایش«نقش آموزش، هنر و ادبیات در کاهش خشونت علیه کودکان» با حضور جمعی از استادان دانشگاه و برخی از فعالان حوزه کودک در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، در این نشست راهکارهای مؤثر برای کاهش خشونت علیه کودکان بدسرپرست و آسیب‌های اجتماعی که در کمین دانش‌آموزان قرار دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  در این همایش «شیوا دولت‌آبادی»، رئیس هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران، با اشاره به اینکه «بد سرپرست»، واژه‌ای است که چندان متداول نیست وباید نگاه ویژه‌ای به خشونت شود، می‌گوید: غریزه، عدم تعادل هورمونی و بیماری‌های روانی از جمله عوامل اثرگذار بر خشونت هستند. همچنین، برخی از عوامل بیرونی مانند، ناکامی در راه رسیدن به نیازها، یادگیری‌های اجتماعی و یادگیری از راه مشاهده خشونت ساختاری از عواملی هستند که باعث افزایش خشونت می‌شوند.

 

بررسی لایحه حمایت از کودکان تا هفته آینده در مجلس

«فریده اولادقباد»، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با اشاره به اینکه لایحه حمایت از کودکان با پیگیری فراکسیون زنان تا هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد، می‌گوید: یکی از مهم ترین، لایحه‌هایی که در مجلس مسکوت مانده، لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان است. این لایحه با 49 ماده حدود 7سالی می‌شود که در مجلس در نوبت تصویب است و یکی از مهم‌ترین آنها به موضوع حقوق شهروندی و آسیب‌هایی که در مقابل  کودکان قرار دارد، اشاره می‌کند. وی با تأکید بر اینکه رفتارهای پرخطر و خشونت در میان دانش‌آموزان در حال افزایش است، می‌افزاید: متأسفانه در سال‌های گذشته حتی در مدارس، هیچ طرحی برای پیشگیری از خشونت علیه کودکان و دانش‌آموزان وجود نداشت. به همین دلیل، طرحی را با عنوان مدرسه مروج سلامت در مناطق تهران اجرا کردیم که مهم‌ترین هدف آن، پیشگیری از رفتارهای پرخطر و خشونت‌های موجود علیه دانش‌آموزان است.

اولادقباد در ادامه توضیح می‌دهد: در این طرح، تلاش کردیم  تابوهایی مانند اعتیاد، راه‌های انتقال ایدز، مهارت‌های زندگی و آشنایی دانش‌آموزان با حقوق شهروندی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، چراکه تابو بودن این آسیب‌ها وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد. او می‌گوید: پس از این طرح تعداد زیادی از دانش‌آموزان مراجعه می‌کردند و می‌پرسیدند آیا واقعاً یکی از راه‌های ابتلا به ایدز، ارتباطات جنسی است؟
وی با بیان اینکه نباید در مورد تعرض‌های جنسی و خشونت‌هایی که علیه دانش‌آموزان انجام می‌شود، صورت مسأله را پاک کنیم، می‌گوید: در بازدید اخیری هم که از مناطق 1 تا 19 شهر تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نوع رفتارهای پرخطر با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی در مناطق مختلف متفاوت است. همچنین، بر اساس نتایج ما میزان خشونت‌های کلامی در دانش‌آموزان دختر مدارس تهران بیشتر بوده است.

 

نگاه به کودکان از زاویه دین

«محمدرضا زائری»، نویسنده و مدرس دانشگاه نیز در این نشست، با اشاره به اینکه نگاه من به موضوع کودکان از زاویه دینی است، می‌گوید: تعداد زیادی از کودکان بدسرپرست ممکن است از خانواده‌های متدین، مرفه و حتی فقیر باشند. بنابراین نمی‌توان بدسرپرستی کودک را به یک موضوع خاص محدود کرد. البته جریان‌های متعددی، بدسرپرستی و خشونت علیه کودکان را در جامعه افزایش می‌دهند که نباید آنها را نادیده گرفت.  زائری با اشاره به موضوع کودکان کار نیز ادامه می‌دهد: در ابتدا تصور من این بود که کودکانی که فروخته می‌شوند یا شرایط ویژه‌ای دارند جزو کودکان کار هستند اما در حال حاضر شاهد تولد کودکانی هستیم که از بدو تولد برای کار در خیابان به دنیا می‌آیند که این موضوع جای تأسف دارد.

 

موضوع کودکان در میان مسائل جامعه گم شده است

«محمدرضا خردمندان»؛ کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد»، هم با اشاره به اینکه اغلب فیلم‌هایی که تاکنون ساخته‌ به بچه‌ها ارتباط دارد، می‌گوید: ما هر روز بچه‌هایی را می‌بینیم که کاری به کار ما ندارند. بچه‌های گونی به دوشی که در سکوت کار می‌کنند و مشاهده می‌کنیم که این پدیده هر روز هولناک‌تر می‌شود. خردمندان ادامه می‌دهد: این کودکان، به قدری منزوی هستند که وقتی می‎خواهیم با آنها حرف بزنیم، از ما فرار می‌کنند، با این حال، هیچ چاره‌ای نداریم مگر اینکه به این بچه‌ها نزدیک شویم.

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار