162492
۰۶ تیر ۱۳۹۷

والدین، ابراز علاقه باثبات به فرزندان را جدی بگیرند

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، اظهار کرد: ابراز علاقه با ثبات از سوی والدین؛ عامل تداوم رشد روانی سالم نوجوانان می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، شهره نصر با اشاره به اینکه در سومین روز از هفته مبارزه با اعتیاد با عنوان «ابراز علاقه با ثبات از سوی والدین؛ عامل تداوم رشد روانی سالم نوجوانان» قرار داریم، گفت: برخی اوقات نوجوانان نسبت به موقعیت‌ها واکنش‌هایی نشان می‌دهند که از دید یک بزرگسال ممکن است نامناسب یا غیرعادی به نظر برسد و آنچه برای یک بزرگسال جزئی و بی‌اهمیت جلوه می‌کند ممکن است برای نوجوانان بسیار بااهمیت باشد که این موضوع به نگرش متفاوت آنان به موضوعات و موقعیت‌هایی که برای نخسین بار تجربه می‌کنند باز می‌شود.

وی ادامه داد: مهم است که به جای قضاوت کردن به آنان نشان دهیم که احساسات‌شان را می‌فهمیم و این احساسات برای ما مهم است. همچنین برای گوش کردن فعال مهم است که وقتی فرزندمان می‌خواهد با ما صحبت کند فعالیت خود مثل تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه یا کار منزل را قطع کنیم، روی‌مان را به سوی او گردانیم و با ارتباط چشمی مناسب به وی نشان دهیم که به گفته‌هایش توجه داریم.

نصر با اشاره به اینکه زمانی که نسبت به آنچه فرزندمان می‌خواهد بگوید علاقه نشان می‌دهیم او هم سرصحبت را باز می‌کند و حرف‌هایش را راحت‌تر با ما در میان می‌گذارد، گفت: این تکنیکی است که نشان می‌دهد ما به حرف‌های او گوش کرده و درکش می‌کنیم، این است که گفته‌های فرزندمان را به شکل مناسبی برای او بازگو کنیم.

وی با اشاره به اینکه سئوال کردن و نظرخواهی را هرگز فراموش نکنید، افزود: وقتی نوجوان تصور می‌کند به نظرات او اهمیت داده می‌شود در گفت‌وگوها و اظهارنظرها مشارکت خواهد کرد، بدین منظور در مورد مسائل روزمره و تصمیمات خانوادگی از فرزندان نظرخواهی کنید. همچنین علاقه نشان دادن به نظرات فرزندان موجب می‌شود که آنان علاقه بیشتری به گفت‌وگو با ما پیدا کنند و نظرات‌شان را با ما در میان بگدارند اگر بتوانیم راجع به مسائل و رویدادهای روزانه با فرزندمان گفت‌وگو کنیم او هم به نوبه خود در برابر مسائل مهم خود به ما روی می‌آورد و نظر ما را جویا می‌شود.

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: همه افراد جنبه‌های مثبتی در رفتارهای‌شان دارند، کافی است ما به آنها توجه کنیم. همچنین یادآوری کردن توانایی‌ها و صفات خوب فرزندان به آنها کمک می‌کند ارزش خود را بهتر بشناسند و اعتماد به نفس بهتری داشته باشند و تأکید بر صفات منفی و نقاط ضعف به صورت مکرر و با لحن سرزنش‌آمیز، نه تنها کمکی به رشد نوجوان نخواهد کرد، بلکه او را از ما دور خواهد ساخت.

وی با اشاره به اینکه همواره رفتار خوب را با واکنش فوری پاسخ دهیم، افزود: برای تثبیت و تداوم رفتار خوب فرزندمان تلاش کنیم و وقتی کار را به نحو مطلوب انجام می‌دهد کلمات تشویق‌آمیز زیادی را در مورد استفاده قرار دهیم، البته از این کلمات به جا و مناسب استفاده کنید.

این مسئول با اشاره به اینکه حواس‌مان به کنجکاوی فرزندان باشد، گفت: خوشبختانه در کشور ما علاوه بر ممنوعیت مصرف و تبلیغ مشروبات الکلی تبلیغ دخانیات هم ممنوع است، نوجوانان راجع به سیگار، الکل و موادمخدر به طور دائم در معرض پیام‌های تلویزیونی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی شبکه‌های داخلی و به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. همچنین آنان اطلاعات و پیام‌هایی نیز از سینما، مجلات، روزنامه‌ها، مدرسه و دوستان دریافت می‌کنند، بسیاری از جوانان و نوجوانان نسبت به مواد کنجکاو هستند که گاهی این کنجکاوی از تجربه مصرف مواد توسط والدین سرچشمه می‌گیرد و برخی به خاطر ارضای حس کنجکاوی مواد مصرف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است والدین راجع به موادی که ممکن است فرزندان‌شان با آنها مواجه شوند آشنایی داشته باشند و با برقراری ارتباط مناسب با فرزندان، او را از عواقب مصرف مواد آگاه سازند.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار