162459
۰۶ تیر ۱۳۹۷

بازگشت ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس

۷۴۰هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل هستند. این آماری است که وزیر آموزش و پرورش چندی پیش اعلام کرده بود. بر اساس همین آمار حدود ۲۰۰ هزار نفر در دوره ابتدایی، ۲۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه اول و ۳۴۰ هزار نفر هم در دوره متوسطه دوم بازمانده از تحصیل هستند.

به گزارش کودک پرس ، 740هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل هستند. این آماری است که وزیر آموزش و پرورش چندی پیش اعلام کرده بود. بر اساس همین آمار حدود 200 هزار نفر در دوره ابتدایی، 200 هزار نفر در دوره متوسطه اول و 340 هزار نفر هم در دوره متوسطه دوم بازمانده از تحصیل هستند. آن‌طور که معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش گفته ۱۵۱ هزار و ۴۶ دختر در این دوره ترک تحصیل کرده است. همچنین به‌گفته معاون ابتدایی 141 هزار از ترک تحصیل کرده‌ها در دوره ابتدایی بوده‌اند. این گزارش‌ها درحالی اعلام شده که آمارهای غیر رسمی می‌گوید بیش از 2 میلیون کودک به خاطر فقر خانوادگی و مسائل فرهنگی از چرخه تحصیل خارج اند.

اگرچه وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و برخورداری همگان از حق تحصیل، از چند سال گذشته جست‌وجوی خانه به خانه و مراجعه به منازل کودکان لازم التعلیم را که به مدارس مراجعه نکرده بودند در دستور کار خود قرار داد و موفق شد در دولت یازدهم با همراهی وزارت رفاه بیش از 100 هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کند اما آن‌طور که آمارها می‌گوید آنچنان مسئولان آموزشی برای برگرداندن دانش‌آموزان به مدارس موفق نبوده‌اند.

 

رضوان حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: انتظار ما این است که همه نهادهای ذیربط با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند. از جمله مهم‌ترین اقداماتی که دراین زمینه انجام شده تشکیل شورای راهبری انسداد مبادی بیسوادی در استان‌ها به‌منظور تسریع و تسهیل در امور است.

تمام تلاش ما این است با بررسی نقطه‌به‌نقطه بتوانیم کودکان را به مدرسه برگردانیم. این موضوع برای سال تحصیلی جدید در دستور کار ما قرار می‌گیرد و موضوع را به تمام شهرها ابلاغ کرده‌ایم تا آمارهای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به ما بدهند تا بتوانیم در شهریور ماه برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 30 هزار کودک ابتدایی را به مدارس آوردیم اعلام می‌کند: راهبران آموزشی در تمام استان‌ها و روستاها وجود دارند و این افراد به منازل افرادی که اجازه تحصیل به کودک را نمی‌دهند می‌روند و با همکاری بزرگان و ریش سفیدان آن منطقه اجازه ورود دانش‌آموزانشان را به مدرسه می‌گیرند.

 

حکیم‌زاده می‌گوید: در برخی خانواده‌ها بخصوص در شهرهای کوچک کودکان بازوی کار خانواده محسوب می‌شوند، به‌طور مثال در فصل برداشت محصول این کودکان باید در کنار خانواده‌ها باشند که شاید انعطاف‌پذیری در زمان و مکان آموزش بتواند این مسأله را حل کند یا در برخی استان‌ها به‌دلیل تعصباتی که وجود دارد، ممکن است دختران‌شان را به مدارس مختلط یا جایی که معلم خانم ندارد، نفرستند. همچنین ازدواج زود هنگام دانش‌آموزان دختر هم دیگر عامل بازماندگی از تحصیل است.

 

ترک تحصیل ۱۵۱ هزار و ۴۶ دختر در سال‌جاری
معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آخرین آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر در مدارس کشور به ایلنا، می‌گوید: در سال‌جاری یعنی سال97-96 تعداد دانش‌آموزان دختری که در هیچ پایگاهی ثبت‌نام نکردند و هیچ جا مشخصاتشان ثبت نشده و اصلاً دانش‌آموز محسوب نمی‌شوند ۱۵۱ هزار و ۴۶ نفر هستند.

سلطانیان دربـــــاره علت اصلی ترک تحصیل دختران از مدارس می‌افزاید: بحث فقر فرهنگی نیز در بعضی از خانواده‌ها بخصوص مناطق مرزی و برخی استان‌های کشور از دلایلی است که باعث می‌شود ترک تحصیل دختران بیشتر از پسران باشد. بعضاً به دلایل فرهنگی این باور در خانواده‌ها وجود ندارد که دانش‌آموزان دختر هم باید مثل دانش‌آموزان پسر ادامه تحصیل بدهند و معتقدند دخترانشان باید زودتر ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند یا حتی در برخی از مناطق محروم از فرزندان به‌عنوان نیروی کار استفاده می‌کنند و در اینجا دختران آسیب‌پذیری بیشتری را نسبت به پسران دارند.

سلطانیان ادامه می‌دهد: ازدواج زودهنگام دختران در ادامه عدم اجازه همسرشان برای ادامه تحصیل نیز از دلایل ترک تحصیل دختران است. یا بعضاً ما در بعضی از مناطق کشور به ندرت مشکل کمبود معلم زن داریم. در این میان با تأیید حراست و تأیید صلاحیت می‌توانیم از معلمان مرد که شرایط خوب و سن بالایی هم دارند در مدارس دخترانه استفاده کنیم. همین مسأله در برخی از خانواده‌ها مانع از حضور دخترشان در مدرسه می‌شود. منعطف نبودن شیوه‌های آموزشی یا حتی ساعت درسی با توجه به ویژگی‌هایی که در مناطق مختلف کشور هست همه اینها می‌تواند عواملی باشد که ترک تحصیل دختران ما با این عدد رو به رو شود.

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار