162369
۰۶ تیر ۱۳۹۷
طبق تحقیقات جدید؛

والدین پرکار و نامنظم عامل تغییرات رفتاری کودکان و نوجوانان

محققان دانشگاه واشنگتن در تحقیقی از تاثیر ساعت کار بالا و نامنظم والدین بر رفتارهای فرزندان‌شان در سنین کودکی و نوجوانی حکایت دارد.

به گزارش کودک پرس ، به گفته محققان دانشگاه واشنگتن، تاثیر کارنامنظم والدین بر اساس سن وجنس کودکان متغیر است. بسیاری از والدین دیگر شغل سنتی با هشت ساعت کار از ساعت ۸ تا ساعت ۱۶ عصر را ندارند و گاهی مجبورند برای درآمد بیشتر کارهای شیفتی هم انجام دهند.

میلیون ها پدر و مادر در سراسر دنیا کار شبانه انجام می دهند که این موضوع بر مراقبت های بهداشتی و رسیدگی به روان و جسم کودک اثر می گذارد. این در حالی است که اگر ساعت کاری والدین ساعت های منظمی باشد، می تواند به روحیه خانواده کمک کند و تاثیر مثبتی بر رفتار بچه ها داشته باشد. اما زمانی که والدین ساعت های متناقض یا تغییرات چرخشی را که هفته به هفته متفاوت هستند انتخاب می کنند، مشکلاتی برای روحیه کودکان و مراقبت از آنها ایجاد می شود.

 

کریستین لیببراند، نویسنده این تحقیق پزشکی و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی در این رابطه می گوید: این روزها اغلب والدین به خاطر مشکلات معیشتی تعادل کار و زندگی را به هم ریخته اند. این موضوع شاید باعث بالارفتن درآمد آنها باشد اما در دراز مدت مشکلاتی را برای کل خانواده و کودکان و نوجوانان ایجاد می کند.

در این مطالعه، محققان داده های مربوط به مطالعات طولانی مدت را که از سال ۱۹۷۵ به بعد از ۱۳ هزار نفر شروع شده بود، پیگیری کردند. تحقیقات نشان داد که شغل های غیر استاندارد با ساعت کاری بالا، به خصوص در میان خانواده های با درآمد پایین، می تواند مشکل رفتاری کودکان را تشدید کند. این تحقیقات بر روی خانواده هایی با کودکان ۵ تا ۱۵ ساله تمرکز داشت که در آن پدر و مادر تا دیروقت کار می کردند و ساعت کارشان هم نامنظم بود.

 

محققان دریافتند که کار شبانه مادر با تغییر شیفتی و ساعت نامنظم به ایجاد شکاف و همچنین مشکلات بیشتری در پسران در سنین مختلف و در میان دختران در سنین نوجوانی داشته است. همچنین تحقیقات نشان داد کار شبانه پدر هم با ایجاد مشکلات رفتاری بیشتری در میان دختران، به ویژه دختران نوجوان مرتبط بود در حالی که تاثیر چندانی بر روحیه پسران نداشت. دلایل این تفاوت های جنسیتی هنوز معلوم نیست.

والدینی که ساعات کاری نامنظم دارند ممکن است استرس بیشتری داشته باشند و انرژی کمتری داشته باشند که این موضوع رسیدگی آنها به نیازهای فرزندانشان را سخت می کند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند: این روند می تواند بر کیفیت زندگی و رفتار کودکان تاثیر بگذارد. محققان پیشنهاد کردند که کارفرمایان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و با شاغلانی که فرزندانی در خانه دارند با انعطاف پذیری بیشتری از نظر شغلی، مانند حقوق و مرخصی برخورد کنند و برای آنها دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت را فراهم کنند.

 

لایبراند گفت: اکثر والدین می خواهند وقت بیشتری را با فرزندانشان صرف کنند و می خواهند راهی برای انجام این کار پیدا کنند، البته اگر مشکلات معیشتی بگذارد.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار