162114
۰۵ تیر ۱۳۹۷

نحوه شروع و ادامه غذای کمکی

تغذیه شیرخوار با فرنی، شیر برنج و حریره بادام را می‌توان تا دو هفته ادامه داد (بسته به علاقه کودك به این نوع غذاها می‌توان حتی تا یک سالگی و یا بیشتر از این غذاها به عنوان یک وعده غذای کمکی به کودك داد).

به گزارش کودک پرس ، غلات مانند برنج بهترین ماده غذایی براي شروع تغذیه تکمیلی است. چون هضم آن آسان است. فرنی یکی از بهترین غذاهایی است که می توان از یک بار در روز به اندازه یک تا سه قاشق مرباخوري شروع کرد و به تدریج بر مقدار آن، متناسب با اشتهاي کودك افزود. از هفته دوم شروع غذاي کمکی می توان علاوه بر فرنی، شیر برنج (کاملا” پخته و له شده) و حریره بادام نیز به کودك داد.

 

در هفته سوم مصرف انواع سبزي ها مثل سیب زمینی، هویج، جعفري، گشنیز، کدو، لوبیا سبز و … براي تغذیه کودك شروع می شود. در این هفته علاوه بر فرنی می توان با گوشت، سبزي ها و برنج سوپ تهیه کرد. بهتر است سبزي ها را تک تک و به مرور به سوپ اضافه نمود.

از هفته چهارم باید حتما” گوشت به سوپ کودك اضافه شود. گوشت را باید به قطعات کوچک تقسیم کرد و یا از گوشت چرخ کرده استفاده نمود که باید کاملا” پخته و له شوند. پوره سبزي ها مانند سیب زمینی، هویج، کدو حلوایی و نخود سبز به صورت پخته شده و نرم شده همراه با کمی روغن یا کره غذاي مناسبی براي شیرخوار است.

 

در ماه بعد (ماه هشتم زندگی) علاوه بر سوپ می توان زرده تخم مرغ را شروع کرد، زرده باید کاملا” آب پز و سفت باشد. ابتدا باید به اندازه یک قاشق چایخوري از زرده پخته شده را در آب یا شیر له کرد و به شیرخوار داد و مقدار آن را به تدریج افزایش داد تا در ظرف یک هفته به یک زرده کامل تخم مرغ برسد. آن گاه می توان یک روز در میان یک زرده کامل یا هر روز نصف زرده تخم مرغ به شیرخوار داد. استفاده از سفیده تخم مرغ تا یک سالگی توصیه نمی شود.

با افزایش سن و پذیرش بیشتر شیرخوار، سوپ و غذاهاي نرم باید تبدیل به غذاهاي سفت تر شوند یعنی باید با اضافه کردن غذاهاي سفت تر و کمی قابل جویدن، عمل تکامل جویدن در شیرخوار تقویت شود. اگر تدریجا” مواد غذایی سفت اضافه نشود و شیرخوار به عمل جویدن تشویق نگردد و براي مدت ها از غذاهاي له شده استفاده کند، علاوه برابتلا به تاخیر رشد بعدا” در جویدن غذاهاي سفت دچار مشکل خواهد شد. براي این کار می توان از حدود ۸ ماهگی تکه هاي نان و بیسکویت هم به دست شیرخوار داد. از ۸ ماهگی می توان به غذاي شیرخوار ماستی که ترش نباشد نیز اضافه نمود.

 

شروع استفاده از حبوبات ۹ ماهگی است که به سوپ شیرخوار اضافه می شود. می توان از انواع حبوبات خیس شده و پوست کنده که کاملا پخته و نرم باشد، مانند عدس، ماش، لوبیا و یا حبوبات جوانه زده استفاده کرد. حبوبات منبع خوبی براي تامین پروتئین و املاح هستند و همراه با غلات و شیرمادر غذاي کاملی را تشکیل می دهند.

آب میوه آخرین ماده غذایی است که به برنامه غذایی کودك در سال اول اضافه می شود و حاوي ویتامین و املاح معدنی است. آب میوه را باید در ابتدا به صورت رقیق شده و از یک قاشق مرباخوري در روز شروع و تدریجا” به مقدار آن افزود. بهتر است مدت ۷-۵ روز فقط از یک نوع آب میوه استفاده شود تا اگر ناسازگاري وجود داشت شناخته شود.

 

مصرف توت فرنگی، گیلاس و آلبالو، کیوي، خربزه و اسفناج، سفیده تخم مرغ و شیر گاو به دلیل ایجاد حساسیت و همچنین مصرف عسل در سال اول زندگی به دلیل احتمال آلودگی با کلستریدیوم بوتولینوم توصیه نمی شود.

 

 

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار