موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
160937
۲۹ خرداد ۱۳۹۷
رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران؛

افت شنوایی بالاترین نقص مادرزادی است/ ۳۸۰ میلیون نفر در دنیا گرفتار ضایعات حسی

وی با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰۰ نفر ۳ تا ۵ نفر در کشور گرفتار ضایعه شنوایی هستند، گفت: افت شنوایی بالاترین نقیصه مادرزادی به شمار می‌رود.

به گزارش کودک پرس ، علی قهرمانی در نشست خبری هفدهمین کنگره شنوایی‌شناسی اظهار داشت: افت شنوایی در نوزادان بالاترین نقیصه مادرزادی به شمار رفته که امری پیچیده است.

وی افزود: مشکلات مرتبط با بینایی و تیروئید در نوزادان شناسایی آن ساده‌تر از شنوایی بوده و همیشه هر فناوری که در پزشکی ایجاد می‌شود، آخرین جایی که بروز می‌یابد در گوش است. همچنین موضوع سلول‌های بنیادی هر 10 سال یکبار به بن‌بست می‌رسد که یکی از مشکلات آن به خاطر پیچیدگی مکانیزم گوش است.

رئیس انجمن شنوایی‌شناسی اظهار داشت: در صورتی که مشکلات شنوایی در نوزادان به سرعت تشخیص و مداخله به هنگام انجام شود می‌توان از مشکلات دیگر همچون تکلم و عدم رشد سنایایی کودک جلوگیری کرد؛ چراکه مشکلات شنوایی می‌تواند با عدم رشد تکامل زبان و گفتار، اختلالات آموزشی، مشکلات شغلی و عدم رشد شناختی کودک همراه باشد.

 

قهرمانی با بیان اینکه در دنیا افراد دچار مشکلات شنوایی درآمد کمتری نسبت به سایر افراد عادی دارند، گفت: در هفدهمین کنگره شنوایی شناسی تلاش شده به موضوعات تخصصی و عمومی در این حوزه همچون سواد سلامت توجه شود.

 

قهرمانی گفت:‌ و.زارت بهداشت و بهزیستی مدعیان پروژه شنوایی بوده ولی مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد، به طوری که طرح مدیریت اختلال شنوایی نوزادان هنوز در کشور عنوانی ندارد، در حالی که این پروژه بسیار حائز اهمیت است و قبل از سه ماهگی مشکلات شنوایی باید تشخیص و تا شش ماهگی مداخله صورت گیرد.

رئیس انجمن شنوایی‌شناسی با بیان اینکه مشکل شنوایی یک ضایعه حسی به شمار می‌رود عنوان کرد:‌ سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 اعلام کرد 380 میلیون نفر در جان اسیر ضایعات حسی هستند که یکی از آنها نقیصه مادرزادی و مشکل مربوط به شنیدن صوت است.

وی از قیمت‌گذاری غیرمتعارف در مورد سمعک انتقاد کرد و  گفت: متأسفانه در کشور تعرفه‌ای برای ارائه خدمات سمعک نداریم و اختلال تعریفی در بحث تعرفه وجود دارد که امیدواریم بتوانیم بعد از این کنگره آن را در کتاب ارزشگذاری نسبی لحاظ کنیم تا مشکلات رفع شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه شنوایی در استفاده از فناوری در سطح پایینی قرار داریم، گفت: براساس آمار جهانی از هر هزار نفر 3 نفر دچار ضایعه شنوایی هستند که نوزادان نگهداری شده در ان‌آی‌سی‌یو رقم آن به یک‌درصد می‌رسد که این آمار در ایران بالاتر بوده و در مراکز برخی از استان‌ها 3 تا 5 در هزار و برای نوزادان نگهداری شده در ان‌آی‌سی‌یو تا 10 درصد هم می‌رسد.

قهرمانی از برگزاری جلسه مشترک با اداره تجهیزات وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع سمعک طی هفته آینده خبر داد و گفت: ‌این مسئله قطعا فضا را بهتر خواهد کرد تا تعریف خدمات، مناسب و بهتر صورت گیرد، در دنیا در ارتباط با سمعک 80 خدمت از زمانی که فرد مراجعه می‌کند تعریف شده در حالی که در ایران این چنین نیست.

 

وی گفت:‌ حدود 400 مدل سمعک وجود دارد که قیمت‌های آنها متفاوت است و امیدواریم در آینده شاهد اقدامات بهتر و مؤثری با همکاری دستگاه‌ها در این زمینه باشیم.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار