160881
۲۹ خرداد ۱۳۹۷

تاثیر مراقبت‌های پیش از بارداری بر سلامت مادر و کودک

کارشناس برنامه سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مراقبت‌های پیش از بارداری نقش مهمی در تضمین سلامت مادر و کودک دارد.

به گزارش کودک پرس ، ناهید فرامرزی اظهار داشت: زمان انجام مراقبت پیش از بارداری سه ماه قبل از بارداری انجام و تا یک سال معتبر بوده و نیاز به تکرار ندارد.

وی مصاحبه و گرفتن شرح حال، سابقه بیماری های خاص و مشکلات ژنتیکی در خود و فامیل درجه یک، مشکلات بارداری قبلی، مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر، رفتارهای پر خطر، اعتیاد تزریقی و رفتارهای جنسی پرخطر و محافظت نشده از خدمات ارائه شده در مراقبت پیش از بارداری اعلام کرد.

فرامرزی انجام معاینات دهان و دندان، پوست، تیروئید، قلب، ریه، پستان ها، شکم و اندام ها، واژن و لگن، اندازه گیری فشارخون، نبض، وزن و قد را از معاینات ضروری و مورد تاکید عنوان کرد.

وی اضافه کرد: انجام آزمایش خون جهت تشخیص کم خونی، قند خون، آزمایش کشت کامل ادرار، آزمایش هپاتیت، سرخجه، vdrL و پاپ اسمیر( پیشگویی کننده پاسخ به درمان در سرطان سرویکس) در صورت نیاز، آزمایش TSH( تیروئید) و آزمایشhiv ( ایدز) در زمان بارداری بسیار مهم است.

فرامرزی ابراز داشت: آموزش و مشاوره بهداشت فردی، بهداشت دهان و دندان، بهداشت روان و بهداشت جنسی، تغذیه مناسب و استفاده از اسید فولیک، زمان مناسب باردار شدن و قطع روش پیشگیری از بارداری، جزء خدمات ارائه شده در مراقبت های پیش از بارداری هستند.

وی افزود: تجویز مکمل های دارویی قبل از بارداری و تجویز ید و فولیک به مدت سه ماه قبل از بارداری جهت پیشگیری از ناهنجاری ها و نقایص دستگاه عصبی جنین در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی و خانه های بهداشت برای واجدین شرایط مراقبت پیش باراداری نیز تجویز می شود.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار