موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
160821
۲۹ خرداد ۱۳۹۷

خلاء و کمبود شدید اشعار آیینی در گروه سنی کودک و نوجوان

برگزیده چندین دوره از جشنواره‌های ادبی امام رضا(علیه‌السلام) گفت: بهتر است آثاری که قرار است چاپ شوند، در مرحله‌ی بررسی با دقت و وسواس بیشتری انتخاب شوند تا سطح کیفی جشنواره تحت تاثیر آمار کمی نباشد و آثار پخته تر و فاخرتری در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

به گزارش کودک پرس ، معصومه مهری قهفرخی متولد ۱۳۵۸کارشناس ادبی اداره کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان است. وی ازدوران نوجوانی با فضای انجمن های ادبی و کارگاه های شعر کانون پرورش فکری آشنا شده و از همان زمان تا کنون موفق به کسب رتبه های بسیار زیادی در جشنواره ها ومسابقات مختلف و سوگواره های سراسری شده است.

قهفرخی که در حوزه ی کودک فعالیت می کند در این باره می گوید: درابتدا کارم در حوزه ی بزرگسال کار می کردم اما بعدها به تبع شغل وحرفه ی کاری و ارتباط با کودکان ونوجوانان در زمینه ی شعر کودک نیز آثاری خلق نمودم.

کتابهایی همچون خنده پر،پرنده پر شامل شعر جنگ- مجموعه نثر ادبی مادرم ایران بانو(ویژه نوجوانان) با موضوع جنگ- مجموعه شعر کودک شهروند کوچولو با موضوع آموزش نکات شهروندی- مجموعه شعر کودک گنبد خورشید(رضوی).توسط بنیاد بین المللی رضوی واداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و کسب رتبه ی شایسته تقدیر در بخش کتابهای آماده چاپ – وکتاب بغض های من پرنده می شوند (شعر رضوی نوجوان)حائز رتبه سوم جشنواره رضوی توسط بنیاد بین المللی امام رضا و اداره کل ارشاد اسلامی استان چهارمحال وبختیاری آثار چاپ شده این بانو برای کودکان ونوجوان است.
وی درباره آخرین اثرش که باز هم شعر رضوی است گفت: این مجموعه با عنوان (بغض های من پرنده می شوند)شامل ۱۵ عنوان شعری مختلف از جمله:بهار هشتم زمین، کبوتر ماه، سقاخانه، معجزه، دعای باران می باشد که در قالب شعر نو برای گروه سنی نوجوانان سروده شده است.

این داور جشنواره شعر استانی با اشاره به این که خلا وکمبود بسیار شدید اشعار آیینی(به خصوص در حیطه ی گروه سنی کودک ونوجوان و در بخش رضوی احساس می شود گفت: حال و هوای اشعار (بغض های من پرنده می شوند) به گونه ایست که از دریچه ی نگاه نوجوانان به آن نگریسته شده و از آرزوها و خواسته ها وتمایلات معنوی و روحی نوجوان دراین سن منشا می گیرد، دراین مجموعه زبان شعر ها ساده و درعین حال سرشار از بارعاطفی ومعنایی می باشد.

وی همچنین گفت: ارتباط عاطفی وقلبی با امام رئوف و کمبود منابع مطالعاتی بخصوص در زمینه ی شعر کودک ونوجوان مهمترین عامل برای انتخاب این موضوع بود.

مهری درباره حضور خود در جشنواره های رضوی گفت: از سالها پیش در این جشنواره ها حضور دارم. از جمله جشنواره شعر رضوی کرمان،کسب مقام سوم قطعه ادبی بزرگسال در نهمین جشنواره ی بین المللی وششمین جشنواره ادبیات کودک ونوجوان و کسب مقام شایسته تقدیر توسط کتاب شعر کودک(گنبد خورشید)در سال95.
این بانوی برگزیده کیفیت جشنواره را این گونه توضیح داد: مسئولان استانی با جدیت و دلسوزی وبه نحو احسن در زمینه ی اطلاع رسانی،جمع آوری آثار و برنامه های اجرایی در تلاشند.حمایتهای بسیار خوب وبی دریغ بنیاد بین المللی امام رضا(علیه‌السلام) قابل تقدیر است وامیدوارم این جشنواره ی فاخر سالهای سال امتداد یابد وشاهد به بار نشستن آثار پرباری در این زمینه باشیم.

وی که میل زیادی به شرکتِ دوباره در جشنواره بین المللی امام رضا(علیه‌السلام) دارد به عنوان پیشنهاد گفت: اگر تمهیدی اندیشیده شود که حق تالیفی به شاعران ونویسندگانی که آثارشان چاپ می شود اختصاص یابد؛ هم از لحاظ انگیزشی و هم از لحاظ حمایت مالی صاحبان آثار مثمر ثمر خواهد بود.

مهری در پایان ادامه داد: به نظر می رسد دبیرخانه ی جشنواره تقریبا تمامی آثار دریافت شده را به چاپ می رساند که شاید قدری از لحاظ کیفیت آثار چاپ شده شاهد افت باشیم.بهتر است آثار در مرحله ی بررسی با دقت و وسواس بیشتری انتخاب شوند تا سطح کیفی جشنواره تحت تاثیر آمار کمی قرار نگیرد و آثار پخته تر و فاخر تری در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری رضوی

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار