160722
۲۸ خرداد ۱۳۹۷

شیرمادر، پیوند کودک و مادر را قوی‌تر می‌کند

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر، به قوی‌تر شدن پیوند مادرانه کودک کمک می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، تحقیقات نشان می دهد که ۲۹ درصد کودکان از شیر مادر تغذیه نمی شوند این درحالی است که روانشناسان در یک نظرقطعی می گویند در کنار فواید تغذیه ای شیرمادر، شیردهی پیوند عاطفی مادر با کودک را در سال های بعد قوی تر می کند.

جنیفر وویر، از دانشگاه دولتی بویز در آیداهو، دراین رابطه گفت: “مطالعه ۱۰ ساله نزدیک به ۱۳۰۰ خانواده نشان داد، کودکانی که با شیرمادر تغذیه شده بودند حساسیت و پیوند عاطفی بهتری با مادرانشان داشتند. مادران در این مطالعه به طور متوسط ‌۵ ماه سابقه شیردهی به کودک داشتند. برای ما شگفت انگیز بود که مدت زمان تغذیه با شیرمادر بر حساسیت کودک به مادر تاثیر می گذارد.”

 

سپس محققان به طور دوره ای مطالعه کرده و خانواده ها را تا زمانی که فرزند آنها ۱۱ ساله شد زیرنظر گرفتند. حساسیت مادر شامل پاسخگویی مادر به کودک، تنفس احساسی، انعطاف پذیری درباره رفتار او و توانایی درک نشانه های رفتاری کودک است. حتی این حالت ممکن است تا بزرگسالی نیز بر روحیه فرد تاثیر بگذارد.

 

درکنار ارتباط عاطفی شیر مادر حاوی نوعی قند موسوم به lacto-n-difucohexaose I است که در نابودی باکتری حلقوی «گروه B» تاثیرگذار است وجلوی بیماری ها وعفونت در کودکان را می گیرد.

محققان اظهار داشتند اگرچه شیر مادر برای مدت طولانی در پیوند عاطفی بامادر تاثیر دارد، اماممکن است اثر تغذیه ای  آن در طولانی مدت کمتر از غذا باشد. البته تغذیه با شیر مادر تنها یکی از راه های بسیاری است که پیوند بین مادر و کودک را تقویت می کند، بنابراین اگر به دلیل بیماری مجبور به استفاده از شیرخشک هستید نگران ارتباط با کودکتان نباشید.

 

این یافته ها در ۳۰ ژوئیه در مجله روانشناسی توسعه و نظرات ویور در نشریه خبری  انجمن روانشناسی آمریکا منتشرشده است.

 

 

 

منبع: ایمنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار