موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
160703
۲۸ خرداد ۱۳۹۷
در نشست بررسی برنامه‌های موفق کودک دنیا مطرح شد؛

اعلام آمادگی فعالان حوزه فضای مجازی برای ارتقای هم‌افزایی برنامه‌سازی کودک

فعالان حوزه فضای مجازی در نشست بررسی برنامه‌های موفق کودک دنیا که به همت انجمن تخصصی کودک و و رسانه برگزار شد، آمادگی خود را جهت ارتقای هم افزایی برنامه‌سازی کودک اعلام کردند.

به گزارش کودک پرس ، سلسله نشست‌های تخصصی بررسی برنامه‌های موفق کودک دنیا، که با همکاری خانواده درسا در محل پژوهشکده باقرالعلوم تهران و با حضور صاحب نظران و دست اندر کاران این حوزه برگزار می‌شود، در نشست اخیر خود، به بررسی پیشینه و بازخورد‌های برنامه خیابان کنجد که از سال ۱۹۶۹ در عرصه بین‌المللی تولید و عرضه شد، پرداخت.

در این نشست که روش‌های برنامه سازی کودک و نوجوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت، به نکاتی اشاره شد که همگی حول محور ارتقای هم افزایی و همکاری فعالان عرصه کودک و نوجوان بود.

غلامرضا حبیبی مدیر اسبق کودک شبکه قرآن در ابتدای این نشست، با بیان نکات کلیدی در زمینه فعالیت‌های صورت گرفته در فرآیند ساخت و انتشار برنامه تلویزیونی خیابان کنجد (Sesame Street) که پس از ۵ دهه فعالیت همچنان جزو موفق‌ترین تولیدات کودک ونوجوان بین المللی است، توضیحاتی ارائه داد و به ارتباط آن‌ها با روش تولید و مهندسی پیام اشاره کرد.

خیابان کنجد با بیش از نیم قرن قدمت همچنان یکی از مهمترین‌ها در حوزه کودک

حبیبی گفت: این برنامه با بیش از نیم قرن قدمت همچنان یکی از مهمترین برنامه‌های تلویزیونی در زمینه کودک به شمار می‌رود و در حدود ۱۴۰ کشور پخش می‌شود.

وی عامل موفقیت برنامه‌های اینچنینی را در توجه به خواست مخاطب عنوان و اظهار کرد: لزوم همگرایی هنر، علم و تکنولوژی برای تولیدات امروز کودک ونوجوان یک اصل اساسی به شمار می‌رود که می‌تواند یک برنامه را به موفقیت برساند.

تولیدات مخاطب محور به جای محصولات فروش محور

عباس محمدخانی مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا نیز در ادامه نشست بررسی برنامه‌های موفق کودک دنیا ضمن اشاره به اقدامات سال گذشته خانواده درسا در فراهم کردن نظام نامه محتوایی کودک، گفت: رویکرد این مجموعه، روی آوردن به سمت تولیدات مخاطب محور به جای محصولات فروش محور است.

وی همچنین با اشاره به بیش از ۲ هزار سرفصل موجود در نظام نامه محتوایی، افزود: به واسطه این نظام نامه، می‌توانیم فضایی را ایجاد کنیم تا در کنار پایه گذاری تولیدات موفق کودک و نوجوان، سرفصل‌های کلانی را برای افق‌های پیش روی رسانه ملی طراحی کنیم.

به گفته محمدخانی، برخورداری از نظام نامه محتوایی، راهبردی برای دانستن نیاز‌های کودک و نوجوان در جریان تولید برنامه‌های موفق به شمار می‌رود.

مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا به لزوم تطبیق ماهیت برنامه‌ها با زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی روز جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: باید در کنار دیدگاه‌های خلاقانه و تولیدمحور، رویکرد‌های حل مساله‌ای را نیز دنبال کرد.

وی از آمادگی زیست بوم مجازی درسا برای همکاری با دست اندرکاران حوزه برنامه سازی کودک خبرداد و اظهار کرد: مجموعه درسا با داشتن شبکه توزیع محتوای گسترده و مخاطب هدف کودک، می‌تواند در قالب‌های مختلفی، همگام با هنرمندان، مدیران و صاحب نظران این حوزه قدم بردارد.

پیشنهادی برای حضور برنامه سازان جوان

دکتر بشیر حسینی استاد دانشگاه صدا و سیما نیز در پایان این نشست ضمن پیشنهاد برای حضور برنامه سازان جوان در جلسات آتی گفت: مهمترین شاخص در نحوه تولید این برنامه، بازخوردگیری از کودک است و با تشکیل سه بازو برنامه ساز، روانشناس و روش‌های تامین اعتبار مالی توانسته است پس از ۵۰ سال محبوبیت خود را در میان دو نسل از مخاطبان پیشرفت دهد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار