160629
۲۸ خرداد ۱۳۹۷
با توجه به سنین حساس نوجوانی؛

کنترل اضطراب نوجوانی با چند روش موثر

دوران نوجوان به دلایل زیادی از جمله تحولات روحی و روانی در نوجوان به مهمترین و حساس‌ترین بخش زندگی هر شخص تبدیل شده است که مستلزم توجه ویژه والدین در این سنین حساس است.

به گزارش کودک پرس ، در دوران بلوغ، بچه‌ها بسیار کنجکاو می‌شوند؛ می‌خواهند از هر چیزی که به دنیای بزرگترها مربوط است سر در بیاورند و از وضعیت جسمی خود، هویتشان و سایر تغییرات‌شان مطمئن شوند. کنجکاوی درباره ارتباط با جنس مخالف و استقلال‌طلبی از دیگر ویژگی‌های این دوره است که وقتی با مشاهده تغییرات جسمی و روحی زیادشان همراه می‌شود می‌تواند دوران نوجوانی را برای فرزند شما تبدیل به یک بمب بالقوه کند. همین اضطراب هم هست که باعث ناکارآمدی نوجوان، کاهش اعتماد به نفس، افت تحصیلی و تأثیرپذیری زیاد از گروه همسالانش می‌شود. با تمام این‌ها اگر یک راهنمای دانا در کنار نوجوان باشد می‌تواند از آسیب‌های استرس این دوره کم کند.

 

وقتی نوجوان شما از عوامل اضطراب خود سخن می‌گوید هرگز شروع به نصیحت کردن و پند و اندرز نکنید، به حرف‌های او با اشتیاق گوش دهید و اجازه دهید مشکلات خود را بیان کند، تجربه‌های دوره نوجوانی خود را، بخصوص اگر پرخطر بوده‌اند به او انتقال دهید و از مشکلاتی که نوجوانان همسن و سال او دارند بگویید تا متوجه شود تنها نیست و برای هر مشکلی در این دوران

راه حلی هم وجود دارد. ورزش، موسیقی و دیگر فعالیت‌های گروهی برای تسکین اضطراب فرزند شما فوق‌العاده هستند.

 

فرزند شما در این دوران باید دوستی‌های مفید و سالم بسازد تا از شبکه حمایتی قوی برخوردار شود. بنابراین او را در ارتباط با دوستانش محدود نکنید اما روی روابطش نظارت داشته باشید و سعی کنید ارتباطتان را با دوستان خوب و سالم نوجوان تقویت کنید و حتی به سطح روابط خانوادگی بکشانید.

هرگز نوجوانان را به خاطر اضطراب‌شان تحقیر نکنید بلکه بگویید اضطراب کاملاً در این دوره طبیعی است و باید بر آن غلبه کند.

 

موقعیت‌هایی را که فرزندتان بیشتر دچار اضطراب می‌شود بررسی کنید و عکس‌العمل‌های سالم و متناسب را شناسایی کرده و به او کمک کنید آنها را جایگزین کارهای ناسالم کند.

نوجوان‌هایی که نمی‌توانند روشی برای کاهش اضطرابشان پیدا کنند معمولاً علائمی مثل پرخاشگری، آسیب زدن به خود یا اشیا، شب ادراری، افت تحصیلی، وسواس، مو کنی، خودزنی و…را از خود نشان می‌دهند. در این موارد حتماً با یک روانشناس مشورت کنید.

 

در پایان بد نیست بدانید که دختران نوجوان بیشتر از پسران در معرض ابتلا به استرس هستند و اضطراب در دختران محسوس‌تر است. بنابراین در این دوره بیشتر مراقب حال و احوال دختر نوجوانتان باشید.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار