160427
۲۷ خرداد ۱۳۹۷
غفاری:

ایجاد ارتباط عاطفی کودک با قرآن در اولویت روند آموزش است

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره آموزش قرآن به کودکان مقطع اول ابتدایی عنوان کرد: در وهله نخست کودک باید با قرآن یک احساس عاطفی برقرار کند و چنین آموزشی مانع از ایجاد این ارتباط می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، ابوالفضل غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره تدریس درس قرآن کریم برای دانش‌آموزان مقطع اول دبستان بر اساس کتابی که در قطع رحلی و در ۹۰ صفحه ارائه می‌شود و به گونه‌ای ثقیل و سنگین است و سبب می‌شود که کودک از قرآن دلزده و گریزان شود، گفت: چنین کتابی قابل دفاع نیست و اثرات سوئی بر دانش‌آموزان باقی می‌گذارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در آشنایی ابتدایی با قرآن کریم باید تاکید آموزش و پرورش بر این باشد که دانش‌آموزان در ابتدا ارتباط عاطفی با قرآن برقرار کنند و بتوانند نسبت به این کتاب آسمانی حس محبت و احترام داشته باشند.
این استاد دانشگاه درباره آموزش دروس قرآن به کودکان که صرف آشنایی انجام نمی‌شود و در برخی موارد کودک حروف مربوط به آیاتی که در کتاب آورده شده است را در درس ادبیات خود نخوانده، افزود: رفتن به سراغ محتوا و محفوظات از همان ابتدا نکته جالبی نیست و باید کودک را با روش‌های داستان‌گونه و جذاب در این موارد با قرآن آشنا کرد.

وی با بیان اینکه قرآن باید متناسب با سن،‌ زبان و روحیات کودک آموزش داده شود، ادامه داد: در دوران کودکی باید به چنین موارد توجه کرد تا اثرات نامطلوبی بر ذهن کودک درباره این کتاب آسمانی که مهمترین منبع دینی ما است وارد نشود.
غفاری گفت: برقراری ارتباط خوب و حس مثبت نسبت به این کتاب و تفاوتی که این اثر با سایر کتاب‌ها دارد نکته مهمی است. شناسایی ویژگی‌های کودکان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و چنین اقدامی در حوزه آموزش قرآن بسیار ضروری است و تدریس چنین کتابی با آن حجم در کلاس اول و دوم لزومی ندارد.

غفاری همچنین تعمیم دادن الگوهای موفق در این زمینه برای سایر دانش‌آموزان را غیرضروری و نادرست برشمرد و افزود: قطعاً چنین اقدامی مناسب نیست. نمی‌توان از افراد انتظار داشت که مانند این الگوها عمل کنند.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار