160374
۲۷ خرداد ۱۳۹۷

فعالیت ۸ مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در لرستان/ دریافت یارانه نگهداری به‌ازای حضانت کودک

معاون بهزیستی لرستان از فعالیت هشت مرکز کودکان بی‌سرپرست در استان خبرداد و گفت: سیاست سازمان بهزیستی این است که کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست حتی‌الامکان نزد خانواده‌های سببی یا نسبی نگهداری شوند و چنان‌چه کسی حضانت این فرزندان را قبول کند به‌ازای هر کودک ماهیانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، سلمان کریمیان، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی لرستان از فعالیت هشت مرکز کودکان بی‌سرپرست در استان خبرداد و اظهار کرد: دو طیف کودک تحت پوشش بهزیستی استان داریم که عده‌ای بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند و در موارد سازمان بهزیستی مداخله می‌کند و با حکم قضایی کودک را از آن‌ها می‌گیرد.

وی گفت: در شرایطی مشاهده می‌شود که والدین معتاد کودک خود را مجبور به تکدی‌گری کرده و یا آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهند که در این‌باره نیز سازمان بهزیستی برای گرفتن کودک با حکم قضایی اقدام می‌کند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی لرستان ادامه داد: هشت مرکز کودکان بی‌سرپرست در استان وجود دارد که این کودکان بسته به سن‌ آن‌ها تفکیک شدند.

کریمیان با بیان این‌که کودکان تا ۱۸ سال در مراکز بهزیستی استان نگهداری می‌شوند، اضافه کرد: از سه تا پنج سال مرکز شیرخوارگاه در بهزیستی استان وجود دارد که حاکمیتی بوده و تحت حاکمیت دولت است، پنج تا شش سال مختلط بوده و در الیگودرز مستقر است، همچنین دو مرکز پسرانه ۱۲-۶ سال و یک مرکز ۱۲-۶ سال دخترانه وجود دارد.

وی بیان کرد: همچنین یک مرکز دخترانه ۱۸-۱۲ سال در دورود و پسرانه ۱۸-۱۲ سال در بروجرد داریم؛ در یک مرکز ۱۲-۶ سال دخترانه نیز در پلدختر فعالیت دارد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی لرستان با بیان این‌که سیاست سازمان این است که این کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست حتی‌الامکان نزد خانواده‌های سببی یا نسبی نگهداری شوند، یادآور شد: چنان‌چه کسی حضانت این فرزندان را قبول کند به‌ازای هر کودک ماهیانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، همچنین سازمان هزینه‌های جانبی آن‌ها را نیز پرداخت خواهد کرد.

کریمیان با اشاره به این‌که سازمان برای مراکز به‌ازای هر کودک ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند، تأکید کرد: مراکز را به اشخاص حقیقی واگذار نمی‌کنیم بلکه به اشخاص حقوقی نظیر مؤسسات خیریه واگذار می‌کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند مشارکت همه را جمع‌آوری کنند چون هزینه‌های مرکز بالاست و خودشان نیز باید بتوانند بخشی از آن را تأمین کنند.

وی افزود: چنان‌چه بچه‌های بدسرپرست به مدت دو سال در مراکز بهزیستی نگهداری شوند و کسی از اقوام نسبی یا سببی پیگیر آن‌ها نشود سازمان این اختیار را دارد که شرایط فرزندخواندگی آن‌ها را فراهم کند.
کریمیان با بیان این‌که چنان‌چه به هر دلیلی شرایط فرزندخواندگی برای این افراد فراهم نشود و در مراکز ما بمانند تا سن ۱۸ سالگی با توجه به شرایط سنی‌ آن‌ها مرکز به مرکز جابه‌جا می‌شوند، عنوان کرد: در مرکز ۱۸-۱۲ سال باید آموزش‌های لازم برای استقلال این کودکان فراهم شود تا دوره‌های فنی و حرفه‌ای را فرا بگیرند و حرفه‌ای بیاموزند، زمانی‌که شرایط تحصیلی آن‌ها به اتمام برسد، چنانچه پسر باشد پس از ۱۸ سال یا به دانشگاه می‌رود یا سربازی و پس‌از آن باید شرایط اشتغال برایش فراهم کنیم و در پایان پس‌از ترخیص از مرکز مبلغ ۱۸ میلیون تومان بابت حق ترخیص به او پرداخت می‌شود، همچنین در طول ایامی که تحت حمایت ما هستند تحت پوشش بیمه آتیه بودند و هر چه پس‌انداز شده نیز به آن‌ها پرداخت خواهیم کرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی لرستان گفت: این افراد می‌توانند از تسهیلات اشتغالزایی بهره ببرند و تمامی هزینه‌های تحصیل آن‌ها تا هر مقطع تحصیلی رایگان و برعهده بهزیستی است.

کریمیان بیان کرد: دختران پس‌از ترخیص اگر دانشگاه قبول شوند تمامی هزینه دانشگاه بر عهده بهزیستی است و شرط استقلال‌شان مهیا کردن شرایط ازدواج آن‌هاست و تمامی هزینه‌های جهیزیه و حتی سیسمونی کودکان‌شان را بهزیستی پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: این افراد پس‌از ترخیص از مرکز تا پنج سال تحت نظارت ما هستند و چنان‌چه مشکلی داشته باشند بهزیستی آن‌را مرتفع می‌کند.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار