160363
۲۷ خرداد ۱۳۹۷
رئیس مرکز اورژانس اجتماعی نواب شهر تهران؛

تعداد کودک‌آزاری‌ها افزایش نیافته بلکه نگرش‌ها به این موضوع عوض شده

علی اصغر یوسف‌زاده رئیس مرکز اورژانس اجتماعی نواب شهر تهران عنوان کرد که تعداد کودک‌آزاری‌ افزایش نیافته بلکه نگرش‌ها به این موضوع عوض شده است، همچنین تعداد تماس‌های مردم با اورژانس اجتماعی پس از رسانه‌ای شدن تعدادی از کودک‌آزاری‌ها افزایش یافته است.

به گزارش کودک پرس ، علی اصغر یوسف‌زاده، رئیس مرکز اورژانس اجتماعی نواب شهر تهران  به این سؤال مهم پاسخ داد که آیا رسانه‌ای شدن کودک آزاری‌ها موجب هوشیاری و آگاهی بیشتر مردم در این خصوص شده و موجب شده مردم کودک آزاری را بیشتر گزارش کنند یا خیر؟ گفت: تأثیرات این اتفاقات و انعکاس این رخ‌دادها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها کاملاً در حجم تلفن‌های ما مشخص است.

وی تشریح کرد: عده‌ای تماس می‌گیرند و سؤال می‌کنند که چگونه می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و عده‌ای هم در خصوص انتقال اطلاعات در خصوص فردی که در حال آسیب دیدن است تماس می‌گیرند. مسئله مهم این است که ما شاهد تغییر نگرش مردم در زمینه کودک آزاری هستیم. اگر یک دهه قبل کودکی در مدرسه توسط معلمش تنبیه می‌شد، انعکاس خبری زیادی نداشت و حتی عادی تلقی می‌شد. اما این تغییر نگرش موجب شده دغدغه خانواده‌ها در این حوزه بالا برود.

یوسف‌زاده ادامه داد: اگر به سه دهه قبل برگردیم خانواده‌ها تعداد فرزندان بیشتری داشتند و به برخی اتفاقات بی‌تفاوت بوده و فکر می‌کردند که اتفاق مهمی نیست اما همان اتفاقات امروز نامش کودک آزاری است و برای خانواده‌ها و مردم هم بسیار مهم تلقی می‌شود؛ امروز هیچ معلمی اجازه تنبیه فیزیکی دانش آموز را ندارد چرا که این کار کودک‌آزاری است و اگر به ما گزارش کنند حتماً اقدام می‌کنیم. از سوی دیگر در گذشته شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت و امکان انعکاس این مسائل هم نبود.

وی از تأثیر دو سویه انعکاس کودک‌آزاری‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سخن گفت و عنوان کرد: این مسئله دغدغه خانواده‌ها را افزایش داده و از سوی دیگر برای خانواده‌های استرس ایجاد کرده که خارج از محیط منزل سلامت اجتماعی در چه شرایطی قرار دارد.

 

آمار کودک آزاری تغییر نکرده نگاه به کودک آزاری عوض شده است

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی نواب شهر تهران که پایگاه مادر ۱۲۳ شهر تهران است تصریح کرد: این اعتقاد را ندارم که آمار کودک آزاری زیاد یا کم شده است به نظر من نگاه به کودک آزاری متفاوت شده و این تفاوت نگاه موجب شده گزارش‌های بیشتری داشته باشیم. از سوی دیگر امروز به دلیل داشتن مرجعی به نام اورژانس اجتماعی امکان شناسایی این موارد نسبت به سه دهه قبل بسیار بیشتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به افزایش حساسیت‌ها و تماس‌ها آیا نیاز به افزایش تعداد کارشناسان اورژانس اجتماعی وجود دارد؟ گفت: امکانات ما در خط ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته آماده است و در سطح شهر تهران شش پایگاه داریم که در حال افزایش است. امروز دغدغه اصلی ما در اورژانس اجتماعی بحث سلامت کودکان است و نسبت به این مسئله بسیار حساس هستیم و با اولین گزارش همکاران ما اعزام و مورد را بررسی و اقدام می‌کنند. البته مسئله خودکشی را هم در دستور کار خود داریم.

 

باید هیجان جامعه در مورد کودک‌آزاری گرفته شود

یوسف‌زاده با تأکید بر اینکه باید به مردم اطلاع رسانی شود که در خصوص کودک آزاری چیزی به عنوان افزایش آمار نداریم و این هیجان از جامعه گرفته شود. مسئله این است که نوع نگاه ما به کودکان و رفتار با کودکان تغییر کرده است. امروز کسی الفاظ رکیک در مورد کودک خودش به کار ببرد می‌شود کودک آزار. این دلهره و اضطراب باید از جامعه گرفته شود و این دلگرمی را به جامعه بدهیم که حضور مأموران اورژانس اجتماعی شرایط را بسیار بهتر کرده است و رسانه‌ها هم اکنون باید التهاب را از جامعه بگیرند.

 

با آرامش تمام اطلاعات مربوط به کودک‌آزاری را به ۱۲۳ اطلاع دهید

وی از مردم خواست با آرامش تمام اطلاعات را به اورژانس اجتماعی برسانند و اعلام کرد: ما به صورت تخصصی با حفظ اطلاعات خصوصی ورود پیدا کرده و با کمترین حاشیه موضوع را مدیریت می‌کنیم. اعتقاد ما جایگزینی مداخلات اجتماعی ـ روانی به جای مداخلات پلیسی و قضایی است، مگر مواردی که ببینیم فرد ممکن است باز هم آسیب ببیند و یا فرد خاطی دیگر در چارچوب روابط اجتماعی سالم نگنجد آنوقت است که از ابزار پلیسی و قضایی استفاده می‌کنیم که آمار این مسئله هم پایین است.

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی نواب شهر تهران در ادامه سخنان خود به تشریح چهار وظیفه اورژانس اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: یکی از خدمات ما خط تلفن ۱۲۳ است که این امکان را فراهم می‌کند همه افرادی که در معرض آسیب هستند یا می‌بینند که فردی آسیب می‌بیند با کارشناسان ما که از بهترین و خبره‌ترین افراد آموزش دیده هستند تماس بگیرند. این خط به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم است.

 

 

وی افزود: بعد از اطلاع رسانی به همکاران ما در خط ۱۲۳ و تشخیص کارشناس مبنی بر اورژانسی بودن آسیب یا در معرض آسیب بودن کودک، خانم، معلول، فرد مسن، احتمال خودکشی و … به سرعت به خدمات سیار اطلاع داده شده و ون‌های اورژانس اجتماعی با حضور یک راننده آموزش دیده، یک مددکار و یک روانشناس و امکانات خاصی که برای ساماندهی این افراد دیده شده به محل اعزام می‌شوند.

یوسف‌زاده ادامه داد: این کارشناسان وقتی به محل اعزام می‌شوند متناسب با شرایط اتفاق نسبت به ساماندهی فرد در معرض آسیب یا آسیب دیده اقدام می‌کنند. اگر شرایط برای ادامه زندگی بهینه باشد با یک مشاوره در محل امنیت را برای فرد فراهم می‌کنند اما اگر شرایط مناسب نباشد و امکان آسیب مجدد وجود داشته باشد، نسبت به انتقال کودک، دختر، زن و فرد در معرض آسیب با دریافت حکم قضایی اقدام می‌شود.

 

وی در پایان گفت: اولین جایی که این افراد وارد می‌شوند مراکز مداخله است که در مراکز اورژانس تعریف شده است و در یک مدت کوتاه متناسب با مشکل فرد نسبت به ساماندهی وی اقدام می‌شود و چهارمین خدمت ما هم بحث سکونتگاه‌های غیر رسمی است که به مدیریت آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری و درمان این آسیب‌ها توسط مؤسسات و خیریه‌هایی که زیر نظر سازمان بهزیستی هستند اقدام می‌شود. این سکونتگاه‌های غیر رسمی در قالب پایگاه خدمات اجتماعی فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار