160085
۲۳ خرداد ۱۳۹۷
روایت حضور نوجوان‌های ۱۶ ساله اسیر رژیم بعث در برنامه «ماه عسل»؛

وقتی پای خبرنگار هندی به ماه عسل باز می‌شود

برنامه شب گذشته ماه عسل به ماجرای سه آزاده دوران دفاع مقدس اشاره کرد و فیلمی از دیدار دوباره خبرنگار هندی را نشان داد.

به گزارش کودک پرس ، ماه عسل شب گذشته مهمان سه تن از آزادگان دوران دفاع مقدس بود، معصومه آباد زن اسیر دوران دفاع مقدس که خاطرات خود نوشته ی او در کتاب «من زنده ام» به نگارش درآمده است اولین مهمان این برنامه بود. همچنین آقای نوری و مهدی طحانیان که کتاب «سرباز کوچک من» از او این اواخر مورد توجه بسیاری از دوست داران ادبیات حوزه دفاع مقدس قرار گرفته است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تقریظ نوشته اند، دیگر مهمانان این برنامه بودند و در چند بخش خاطراتی از دوران اسارت را روایت کردند.

معصومه آباد ابتدا به تنهایی در استودیوی ماه عسل حاضر شد و ضمن معرفی اجمالی خود به شروع جنگ تحمیلی و حضورش به عنوان امدادگر در صحنه دفاع مقدس اشاره کرد. او که در آن زمان 17 سال سن داشت و دوره های هلال احمر را گذارنده بود به عنوان امدادگر خود را به نیروهای نظامی مستقر در آبادان و خرمشهر معرفی کرد تا در روزهای ابتدایی مقاومت مردمی مقابل هجوم صدام، در کنار مدافعان خرمشهر باشد. آباد از روزهای اول جنگ عراق علیه ایران صحبت کرد تا آنجا که پس از محاصره شهر آبادان، در بازگشت از سفرش به شیراز جهت تحویل کودکان بی سرپرستف در جاده آبادان به ماهشر به کمین دشمن برخورد می کند و به اسارت دشمن درمی آید.

 

 

پس از بخش اول صحبت های معصومه آباد، مهدی طحانیان و آقای نوری به استودیوی ماه عسل پیوستند و خاطراتی از دوران اسارت خود را روایت کردند. معصومه آباد همچنین خاطرات دورانی را به یاد آورد که به اردوگاه اسرای نوجوان با نام عنبر منتقل شد. مهدی طحانیان و نوری که از جمله اسرای نوجوان در اردوگاه عنبر بودند از حضور چهار دختر اسیر را در کنار خود به عنوان سخت ترین لحظات اسارت یاد کردند و واکنش و رفتار دختران اسیر در مقابل شکنجه های نگهبانان عراقی و مشقت های اسارت را گاه مایه امید و درس آموز برای اسرا دانستند.

در این بخش، این 2 آزاده که در زمان اسارت 16 سال سن داشتند به خاطره حضور خبرنگار هندی در جمع اسرای ایرانی اشاره کردند. به گفته نوری مصاحبه حماسی مهدی طحانیان با خبرنگار هندی و به تصویر کشیدن عزت اسرای ایرانی در مقابل دوربین های بین المللی تنها بخشی از رفتارهای غیرت مندانه اسرای نوجوان در اردوگاه های بعثی بود. در طول اسارت اسرای نوجوان در شرایطی که اسیر دشمن سرسخت و خشن بودند اما بارها باعث تحقیر دشمن شدند و این برگرفته از ایمان و اعتقادات این اسرا بود.

 

 

سپس فیلم مصاحبه خبرنگار هندی پخش شد و احسان علیخانی از انتشار اولین بار فیلمی خبر داد که در آن خبرنگار هندی پس از سی و اندی سال اینبار در تهران در جمع آزاده ها حاضر شد. آزاده های نوجوانی که در زمان اسارت بیشتر از 19 سال سن نداشتند حالا مردان سن و سال داری بودند که با دیدن خبرنگار هندی دور او حلقه زدند. ناصره خبرنگار هندی از بین آزاده ها تنها مهدی طحانیان را شناخت و دستش را برای در آغوش کشیدن او باز کرد که طحانیان از نزدیک شدن به او امتناع کرد. مهدی طحانیان همان آزاده 16 ساله با جثه ای کوچک بود که 30 سال پیش در مواجهه با خبرنگار هندی از او خواسته بود حجابش را رعایت کند تا با او هم‌کلام شود.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار