159997
۲۳ خرداد ۱۳۹۷
محمد وکیلی، سرمربی تیم ملی نوجوانان والیبال:

مردم دیگر نگران خداحافظی نسل طلایی والیبال نیستند

درخشش بازيکنان نوجوان واليبال در ترکيب تيم ملی بزرگسالان در ليگ ملت‌ها، همه نگاه‌ها را متوجه محمد وکيلی سرمربی تيم ملی نوجوانان کرده است، مربی‌ای که ايران را قهرمان جهان کرد.

به گزارش کودک پرس ، درخشش بازيکنان نوجوان واليبال در ترکيب تيم ملي بزرگسالان در ليگ ملت‌ها، همه نگاه‌ها را متوجه محمد وکيلي سرمربي تيم ملي نوجوانان کرده است، مربي‌اي که ايران را قهرمان جهان کرد و حالا ستاره‌هاي تيمش مانند اميرحسين توخته، مرتضي شريفي، محمدرضا حضرت‌پور و سامان کاظمي در هفته دوم ليگ ملت‌ها مقابل تيم برزيل، نمايش درخشاني داشتند تا کمتر کسي نگران بازنشسته شدن نسل طلايي واليبال باشد.

جوانگرايي اجتناب‌ناپذير بود
محمد وکيلي در گفت‌وگو با «جوان» درباره موفقيت شاگردانش مي‌گويد: «تزريق بازيکنان نوجوان و جوان به ترکيب تيم ملي بزرگسالان اجتناب‌پذير بود. ما سعي کرديم بازيکناني براي تيم ملي نوجوانان انتخاب کنيم که قابليت رسيدن به تيم ملي بزرگسالان را داشته باشند، نسلي که ‌ در نوجوانان قهرمان جهان شدند و يک نسل طلايي براي واليبال ايران هستند. آنها الان 17، 18 ساله هستند، الفبا و مقدمات واليبال، قد و قامت را دارند و تنها به تجربه نياز دارند که اين با حضور و بازي ملي‌پوشان نوجوان در کنار بزرگ‌ترها به دست مي‌آيد. در اين راستا بايد نتيجه‌گرايي را از برخي مسابقات مانند ليگ ملت‌ها حذف کنيم. در مسابقاتي مانند المپيک و قهرماني جهان نتيجه مهم است، اما در ليگ ملت‌ها مي‌توانيم بدون در نظر گرفتن اين فاکتور فرصتي به بازيکنان جوان بدهيم تا آبديده و پخته شوند. اين مسئله نگراني مردم بابت خداحافظي نسل طلايي واليبال را از بين مي‌برد.»

سرمربي تيم ملي نوجوانان معتقد است که نمايش بازيکنان جوان در ليگ ملت‌ها تنها بخشي از توانايي‌هاي اين بازيکنان بوده است: «اعتقاد دارم که بازيکنان نوجوان مي‌توانند بهتر از اين بازي کنند و ظرفيت آن را دارند. آنها مي‌توانند از30 درصد نمايشي که تا امروز داشته‌اند، بهتر باشند. صابر کاظمي هم بعد از بازي با برزيل مصاحبه کرد و گفت که اين تمام پتانسيل من نبود و بهتر از اين مي‌توانم بازي کنم. اين نشان‌ مي‌دهد که بچه‌ها هم به اين واقف هستند که مي‌توانند عملکرد درخشان‌تري داشته باشند. ريشه اين بازيکنان در رده نوجوانان و جوانان آنقدر قوي شده که مي‌توانند جلوي بازيکنان بزرگ خوب بازي کنند. بر اين اعتقادم كه در بدنه تيم ملي‌مان، يک تيم جوان داريم که بازيکنانش مي‌توانند هر تيمي را در دنيا غافلگير کنند و اين يک نعمت است.»

کشف استعدادها صبر و تحمل مي‌خواهد
سرمربي تيم ملي نوجوانان معتقد است شناسايي استعدادها صبر و حوصله مي‌خواهد: «در بازي با روسيه وقتي اميرحسين توخته با 17 سال سن روي دست موزرسکي ستاره روس‌ها اسپک مي‌زد، واقعاً لذت مي‌بردم. موزرسکي شايد 17 سال سابقه قهرماني دارد، زماني که حتي اميرحسين به دنيا نيامده بود. در هفته پنجم ليگ ملت‌ها هم دو بازيکن جوان ديگرمان به نام‌هاي علي‌اصغر مجرد و پوريا يلي به تيم ملي بزرگسالان ملحق مي‌شوند. سراسر کشورمان پر از استعداد واليبال است، البته به شرط اينکه اين بازيکنان را حمايت کنيم و صبر و تحمل داشته باشيم.»

وكيلي برنامه‌ريزي براي حفظ روند صعودي ملي‌پوشان جوان را حياتي مي‌داند: «حفظ روند صعودي ملي‌پوشان نوجوان و جوان نکته مهمي است. بر اين باورم که حفظ اين بازيکنان مثل ساختن و پرورش اين سرمايه‌ها ارزش دارد. مراقبت از اين بازيکنان در اين سن وقتي به مراحل بالاتر مي‌رسند، خيلي مهم است. بايد وظيفه معلمي را از بالاي سرشان برنداريم. با اين حال هرچند اين بازيکنان از نظر فني رشد کرده‌اند، اما از نظر روحي و اجتماعي هم بايد به آنها کمک کرد تا گرفتار غرور نشوند. اين بازيكنان بايد روابط درستي در اجتماع داشته باشند تا مردم هم آنها را دوست داشته باشند و حمايت‌شان کنند. نبايد بازيکني که در اين سن پايين به تيم ملي بزرگسالان رسيده، تصور کند كه به پايان خط رسيده، آنها بايد طوري تربيت شوند که جزو بهترين‌هاي دنيا باشند، چراكه اين استعداد را دارند.»

موزرسکي ايران را کشف کرديم
وکيلي معتقد است براي شناسايي استعدادهاي واليبال بايد ‌ مدرن‌تري داشت: «فكر مي‌كنم استعداديابي در کشورمان بايد مدرنيته‌تر انجام شود يا بازيكنان قبلش در باشگاه‌ها بازي کنند، يعني به صورت فني‌تر واليبال را شروع کنند. مثلاً ما الان از 500، 600 بازيکن تست گرفته‌ايم که 14 نفر را براي بازي‌هاي تدارکاتي در کره انتخاب کرده‌ايم. به نظر من هيئت‌هاي واليبال مي‌توانند برنامه بهتري داشته باشند و فدراسيون هم مي‌تواند آکادمي‌ها و مدارس واليبال را هماهنگ و يک کاسه کند تا نيروهاي ديده نشده نداشته باشيم، مثلاً فلان بازيکن در شهر يا روستا بود، اما ديده نشد.»

سرمربي تيم ملي نوجوانان ادامه مي‌دهد: «در حالي از استان فارس آقاي رضا محمودآبادي را با 17 سال سن و 5 سانتي‌متر كوتاه‌‌تر از موزرسکي با 2 متر و 13 سانتي‌متر آورديم كه داريم روي اين بازيکن کار مي‌کنيم تا به عنوان دفاع مياني از او استفاده کنيم. استعداديابي زحمت زيادي دارد، اما اين كار را به جان مي‌خريم تا از دنيا عقب نمانيم. ميانگين قدي تيم نوجوانان در دور قبل از تيم ملي بزرگسالان بالاتر و 5/198 سانتي‌متر بود. بيشترين تلاشمان اين بوده که براي رسيدن به پيراهن تيم ملي موانعي مانند قد، تکنيک، شجاعت لازم را در زمين نداشته باشند تا مربي تيم ملي بتواند بدون دغدغه‌ از اين بازيکنان استفاده کند، بدون اينکه نگران اين باشيم که عملکرد اين بازيکنان، سطح تيم را زير سؤال ببرد.»

 

 

 

منبع:‌ روزنامه جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار