159873
۲۲ خرداد ۱۳۹۷

آیا عطسه بر جنسیت کودک تاثیرگذار است؟

رینیت بارداری اغلب باعث احتقان زیاد بینی می‌شود. این احتقان در طول بارداری می‌تواند ۶ هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد و می‌تواند باعث علائم بسیاری از جمله افزایش عطسه شود. در دوران بارداری، جریان خون به غشاهای مخاطی افزایش می‌یابد.

به گزارش کودک پرس ، اگرچه بسیاری از افراد در دوران بارداری بیش از حد معمول نگران و مضطرب هستند اما عطسه کردن در دوران بارداری نباید موجب اضطراب آنها شود.

عطسه کردن در دوران بارداری می تواند علل مختلفی داشته باشد.
برخی از علل عطسه کردن در دوران بارداری عبارتند از: رینیت بارداری، بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آلرژی

 

1)رینیت بارداری ( آبریزش بینی در دوران بارداری)
بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن می شود. این تغییرات می تواند به رینیت حاملگی منجر شود، که 39٪ از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد.

در دوران بارداری، جریان خون به غشاهای مخاطی افزایش می یابد. با توجه به اینکه بینی پر از غشاهای مخاطی است، افزایش جریان خون به مجاری بینی منجر به تورم می شود که باعث احتقان و افزایش آبریزش و تخلیه زیاد بینی می شود
هر دو مورد تخلیه زیاد و احتقان می تواند منجر به افزایش عطسه شود.

2) بیماری
افراد باردار سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و احتمال بیشتری دارد که به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برخی دیگر از بیماری ها مبتلا شوند. این بیماری ها ممکن است طولانی تر و شدید تر از افرادی باشد که باردار نیستند.
هنگامی که یک فرد باردار نیست، بدن به طور معمول به میکروب ها واکنش نشان می دهد. در طول بارداری، سیستم ایمنی بدن به آرامی و با احتیاط پاسخ می دهد، زیرا نمی خواهد جنین را با عامل بیماری زا ، اشتباه بگیرد.
سرماخوردگی در دوران بارداری معمولا خطرناک نیست اما آنفولانزا یا هر بیماری دیگر که باعث تب می شود می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد. مادر بارداری که مدام در حال عطسه کردن است و فکر می کند که مبتلا به آنفولانزا یا بیماری دیگری شده که ایجاد تب می کند باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

3) آلرژی
افراد مبتلا به آلرژی همراه با عطسه و دیگر علائم سیستم تنفسی فوقانی، می توانند این آلرژی و علائم را در هنگام بارداری هم داشته باشند. آلرژی های فصلی، مانند تب یونجه و آلرژی به گرده گیاهان و همچنین آلرژی های خوراکی و پوستی هم می توانند باعث عطسه شوند.

خطرات
عطسه کردن در دوران بارداری اغلب اوقات باعث ایجاد خطر در مادر و کودک نمی شود .
عطسه کردن ، با این حال، می تواند نشانه ای از بیماری یا یک مشکل مهم تر باشد که ممکن است بر نوزاد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر کسی آنفولانزا بگیرد، ممکن است خطر سقط جنین، تولد نوزاد کم وزن و زایمان زودرس مادر و کودک را تهدید کند.
افرادی که باردار هستند نیز ممکن است متوجه شوند که عطسه باعث درد در اطراف شکم آنها می شود که اگرچه این درد آزاردهنده و باعث ناراحتی است ولی خطرناک نیست. این پدیده به عنوان درد رباط گرد شناخته می شود و در بارداری به این علت که رباط گرد کش آمده و شل است بیشتر ایجاد می شود.

چگونه مدیریت شود؟
بسیاری از داروهایی که در زمان های دیگر خطری ندارد ، در دوران بارداری توصیه نمی شود. انجمن بارداری آمریکا توصیه می کند که افراد باردار میزان داروهای بدون نسخه (OTC) را در دوران بارداری محدود کنند. این به این معنی است که بسیاری از داروهای سرماخوردگی که باعث کاهش عطسه می شوند محدودیت مصرف دارند.

درمانهای خانگی
راه های مدیریت عطسه در دوران بارداری بدون استفاده از دارو عبارتند از:

اسپری های سالین ( سدیم کلراید ) بینی
مرطوب کننده های طبیعی داخلی بینی ( مانند برخی از ترکیبات مشتق از کیتین)
دوری از مواد و محیط های حساسیت زا
استفاده از تصفیه کننده هوا
درمان آسم ( توسط پزشک)
ورزش منظم و سبک
خوردن غذاهای غنی از ویتامین
ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی ( شربت آلوورا )

زمان مراجعه به پزشک
اگر خانم باردار شک کرد که علت عطسه کردن او یک مشکل مثل آنفولانزا یا آسم است باید به پزشک مراجعه کند برخی علائم مشکوک کننده عبارتند از:

تب بیش از 38 درجه
مشکل در تنفس
درد قفسه سینه
مشاهده مخاط زرد یا سبز در بینی و حلق
خستگی مفرط
از دست دادن اشتها
بی خواب
سردرد شدید

 

پرسش و پاسخ
بسیاری از تصورات غلط درباره عطسه در دوران بارداری وجود دارد. ما به برخی از سوالات رایج در مورد بارداری و عطسه پاسخ می دهیم:

آیا عطسه بر نوزاد تاثیر می گذارد؟
عطسه در دوران بارداری به طور معمول به کودک آسیب نمی رساند.

کودک در رحم به خوبی محافظت می شود و حتی عطسه سخت بر کودک تاثیر نمی گذارد.
تنها زمانی عطسه می تواند برای کودک مشکل ساز باشد که علامت یک بیماری یا مشکل اساسی باشد. در این موارد، این بیماری زمینه ای است که ممکن است نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد، نه عطسه

 

عطسه نمی تواند جنس نوزاد را تعیین یا تغییر دهد.

آیا عطسه می تواند باعث زایمان زودرس شود؟
خیر؛ عطسه کردن منجر به زایمان و به دنیا آمدن کودک نمی شود آن چیزی که در طی زایمان باعث به دنیا آمدن می شود انقباضات رحمی است که تحت تاثیر عطسه کردن نیست.

حرف آخر
عطسه در دوران بارداری یک بیماری شایع برای بسیاری از افراد است.

اغلب عطسه در دوران بارداری بی ضرر است. با این حال، اگر عطسه با نشانه های دیگری همراه باشد که ممکن است ناشی از یک بیماری باشد، ضروری است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

 

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار