158376
۱۲ خرداد ۱۳۹۷
روانشناس یزدی:

نوجوانان آسیب‌پذیرترین قشر در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی

ثریا دشتی کارشناس ارشد روانشناسی استان یزد استفاده از شبکه‌های اجتماعی را همراه با آسیب‌هایی عنوان کرد که در این رابطه نوجوانان بیش دیگران مورد آسیب قرار می‌گیرند.

به گزارش کودک پرس ، ثریا دشتی با اشاره به تأثیر شبکه‌های اجتماعی در گسترش آسیب‌های اجتماعی، گفت: امروزه خانواده‌های ایرانی با ورود وسایل و تکنولوژی‌های جدید به خانه‌ها، ساعت‌های متمادی را در کنار یکدیگر می‌نشینند، بدون اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی افزود: درواقع این روزها با گسترش ارتباطات در فضای مجازی، روابط بین اعضای خانواده‌ها کاهش یافته است؛ لذا ضرورت دارد تا خانواده‌ها بر ضرورت گفت‌وگوی باکیفیت بین خانواده، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

کارشناس ارشد روانشناسی گفتگو‌های صمیمانه را یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های افزایش صمیمیت اعضای خانواده عنوان کرد و اظهار داشت: این کار نیازمند تقویت مهارت‌های گفتگو و توجه به کیفیت گفتگو دارد؛ لذا والدین در این زمینه باید مطالعه لازم را داشته و با نیازهای روانی یکدیگر و نیز فرزندان آشنا باشند و با گفت‌وگو و حرف زدن با دنیای آن‌ها نزدیک شوند.

 

دشتی بیان داشت: عضویت در شبکه‌های مجازی به‌خودی‌خود مشکلی ندارد و مشکل آنجاست که افراد به‌صورت افراطی و بیمارگونه در این فضاها حضور دارند و بسیاری از وقت مفید و با ارزش خود را در آن‌ها سپری می‌کنند؛ چنانچه متأسفانه نوجوانان به جهت قرار گرفتن در موقعیت‌های خاص سنی بیش از سایر افراد مورد آسیب قرار می‌گیرند.

این روانشناس یزدی با اشاره به علل گرایش نوجوانان به شبکه‌های مجازی، تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی پدیده‌هایی نوظهور و جدید هستند و به همین دلیل نوجوانان زیادی به سمت این امکانات و اتفاق جدید گرایش پیدا می‌کنند؛ درصورتی‌که نوجوانان هنوز وارد عرصه بزرگ‌سالی نشده‌اند، اگر به دنبال هویت خود در شبکه‌های مجازی بگردند، مطمئناً با مشکل برخورد می‌کنند.

 

وی ادامه داد: نوجوانان به هر اتفاق نو و جدیدی واکنش نشان داده و تمایل به عضویت آن دارند؛ لذا ماهیت تازه بودن شبکه‌های مجازی نوجوانان را به سمت خود جذب می‌کند؛ همچنین نوجوانان در سنین پایین در شبکه‌های اجتماعی خواستار این هستند که با افراد جدیدی آشنا شوند که در حقیقت در این شبکه‌ها حقیقت افراد مشخص نیست و با مشکل برخورد می‌کنند.

دشتی، عوارض جانبی استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی را بیش از سایر قشرها دانست و اذعان کرد: تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوجوانان و افراد در سن بلوغ، به دلیل اینکه گروهی آسیب‌پذیرند و از طرف دیگر جزو پرتعدادترین کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس ارشد روانشناسی با تأکید بر اینکه امروزه شبکه‌های اجتماعی به انتشار شایعات و اخبار دروغین سرعت بخشیده‌اند، خاطرنشان کرد: متأسفانه جذاب بودن باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران بدون اطلاع از صحت خبر و میزان مستند بودن آن، به رواج آن دامن می‌زنند، درصورتی‌که شاید خودشان هم اطلاع نداشته باشند که در حال شایعه‌پراکنی هستند.

 

این روانشناس یزدی در پایان اضافه کرد: باید توجه داشت که اگر در استفاده از شبکه‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی لازم صورت نگیرد، متأسفانه این مکان‌ها رفته‌رفته تبدیل به محفلی برای انتشار پیام‌های کذب و شایعه بدل می‌شود که حتی در صورت انتشار پیام‌های واقعی، کسی آن‌ها را باور نکرده و دست رد به سینه آن‌ها می‌زند؛ لذا مسلماً شبکه‌های اجتماعی منبع خوبی برای اعتماد به برخی اخبار نیست.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار