158091
۰۹ خرداد ۱۳۹۷

پدر و مادر ایده‌آل بودن؛ یكی از دام‌های تربیت فرزند

مسئول سلامت روان مركز بهداشت شهدای انقلاب با بیان اینكه پدر و مادر بودن از مهم‌ترین و دشوارترین وظایفی است كه هر فرد بالغ در مدت دوران زندگی، تجربه می‌كند، یكی از دام‌های تربیت فرزندان را پدر و مادر ایده‌آل بودن برشمرد.

به گزارش کودک پرس ، ندا محمدی، مسئول سلامت روان مركز بهداشت شهدای انقلاب دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، ۹ خردادماه گفت: پدر و مادر به عنوان مربی در تربیت فرزندی سالم و تکامل یافته باید مهارت‌های لازم برای زندگی بزرگسالی را داشته باشند؛ بیشتر پدر و مادرها این تجربه را بدون آموزش و آمادگی در رویارویی با آنچه پیش روی دارند، آغاز می‌كنند و مهارت‌های فرزندپروری را با آزمایش و خطا می‌آموزند.

 

انتظارات غیرواقع بینانه و ناامیدی
وی در مورد برخی پدر و مادرها كه انتظارات بیش از حد در مورد احساس و نحوه انجام وظایف خویش دارند، افزود: این انتظارات در بیشتر موارد غیرواقع‌بینانه است و منجر به ناامیدی و احساس نبود كفایت در فرزندان می‌شود.
محمدی، یكی از دام‌های تربیت فرزندان را پدر و مادر ایده‌آل بودن برشمرد و ادامه داد: در این روش استرس پدر و مادر بیشتر و وظیفه تربیت فرزندان دشوارتر می‌شود، زیرا پدر و مادر می‌كوشند تا از هر لحاظ ایده‌آل باشند و از آنجا كه این امر به طور كامل امكان‌پذیر نیست، این تلاش نتیجه‌ای جز استرس، ناامیدی و سرخوردگی در پی ندارد.
مسئول سلامت روان مركز بهداشت شهدای انقلاب، در زمینه بدرفتاری كودكان در بعضی مواقع، گفت: این كه بدانیم مقصر كیست كمكی به حل مشكل نمی‌كند؛ سرزنش كردن خود، همسر و كودك و مقصر دانستن دیگران نیز موجب ناراحتی و عصبانیت بیشتر نسبت به مشکل می شود.

محمدی دیگر دام تربیتی بعضی والدین را فدا كردن نامید و اضافه کرد: پدر و مادرهایی كه برای مراقبت از فرزندان، از خواسته‌ها و نیازهای خود می‌گذرند، وظیفه تربیت فرزند برای آنان سخت‌تر و طاقت‌فرساتر می‌شود و نمی‌توانند پدر و مادر باكفایتی برای فرزندان خود باشند.
وی، بی‌تفاوتی در مقابل بدرفتاری كودكان را از دیگر موانع تربیتی عنوان كرد و افزود: در این مواقع اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد و شیطنت کودکان را جزیی از خصلت‌های این دوران بنامیم، این بدرفتاری‌ها در بزرگسالی غیرقابل كنترل می‌شود.

 

نیاز به فراگیری دانش، مهارت، بردباری و صرف وقت در تربیت فرزندان
محمدی، نقش پدر و مادر را در بدرفتاری كودكان مهم دانست و ادامه داد: باید بدانیم كه تربیت فرزند وظیفه دشواری است كه نیاز به فراگیری دانش، مهارت، بردباری و صرف وقت دارد، بنابراین اگر در فرآیند تربیت کودک دچار مشكل و مرتب دچار چالش هستیم، از متخصصان روانشناس یا روانپزشك كودك و نوجوان کمک گرفت.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار