موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
157826
۰۸ خرداد ۱۳۹۷
رضا جوشعار:

عدم کفایت استان میزبان، تنها دلیل انتقال جشنواره تئاتر«ضامن آهو» است

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی«ضامن آهو» پس از چند دوره‌ برگزاری در بندرعباس از امسال به مشهد مقدس منتقل شده است که تنها دلیل این امر را می‌توان عدم کفایت استان میزبان دانست.

به گزارش کودک پرس ، جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی تحت عنوان «ضامن آهو» از سری جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام‌رضا(علیه‌السلام)، پس از چند دوره متوالی برگزاری به میزبانی استان هرمزگان(بندرعباس) قرار است امسال به میزبانی استان خراسان رضوی(مشهد) برگزار شود که این امر تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

 

پیرامون این موضوع با رضا جوشعار؛ نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان و برگزیده ادوار گوناگون این جشنواره گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ استان هرمزگان و بندرعباس طی چند دوره میزبان جشنواره «ضامن آهو» بوده است و اکنون به شکلی کاملاً دفعی این جشنواره به خراسان رضوی منتقل شده است، این امر چه تبعات منفی و مثبتی به دنبال داشته است؟

برگزاری این جشنواره در بندرعباس فضا و بستری آماده کرده بود تا به واسطه برگزاری یک رویداد تئاتری که به سیره یکی از امامان معصوم(علیهم‌السلام) می‌پردازد، شاهد ارتقای سطح فرهنگی جامعه حتی به قدر زمان محدودی باشیم و با این کار بندرعباس را از یک موهبت الهی محروم کرده‌ایم هر چند که شاید با این نقل و انتقال، این موهبت نصیب مردم مشهد مقدس شده باشد.

 

به هر حال این اتفاق باید حاصل یک تصمیم‌گیری مدیریتی باشد که از رهگذر بی‌کفایتی مسئولان برگزاری استانی این جشنواره صورت گرفته باشد تا به این واسطه جشنواره از یکنواختی و درجا زدن خارج شده و در آن شاهد تحول و حرکتی رو به جلو باشیم که البته تضمینی وجود ندارد که انتقال این جشنواره به خراسان رضوی بتواند چنین امری را محقق سازد و از کجا معلوم که برگزاری چند دوره این جشنواره به میزبانی مشهد مجدد آن را دچار تکرار و یکنواختی نسازد!

تصور من این است که مهمترین دلیلی که می‌تواند برای این نقل و انتقال وجود داشته باشد مسائل و مشکلات مالی است که این جشنواره و سایر جشنواره‌ها زیرمجموعه جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(علیه‌السلام) را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. تا همین دوره گذشته برگزاری این جشنواره با میزان اعتباری صورت می‌گرفت که حتی کفاف اسکان و پذیرایی گروه‌های نمایشی و میهمانان را نیز نمی‌داد.

 

ـ این بودجه مگر از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) تأمین نمی‌شود؟ استان محل برگزاری آیا تنها مسئول تأمین زیرساخت‌ها و امکانات نیست؟

بودجه برگزاری جشنواره‌های امام رضا(علیه‌السلام) به سه قسمت تقسیم می‌شود، بخشی از آن را بنیاد تأمین می‌کند اما بیشترین درصد آن را استان محل برگزاری از محل اعتبارات استانداری و جذب مشارکت سایر سازمان‌ها و نهادها تأمین می‌سازد، اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد هم با اعزام کارشناس و داور در بعُد دیگری از تأمین ملزومات این جشنواره‌ها مشارکت دارد اما اینکه جشنواره اینچنین سرنوشتی پیدا می‌کند و از یک استان به استان دیگر منتقل می‌شود تنها عدم کفایت استانی می‌تواند دلیل آن باشد.

 

ـ جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا(علیه‌السلام) به میزبانی استان‌های کشور همزمان با دهه کرامت و سالروز میلاد امام رضا(علیه‌السلام) برگزار می‌شوند اما در چند دوره اخیر استان هرمزگان به دلیل گرمای هوا و شرایط بد جوی اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر «ضامن آهو» در آذرماه کرده بود، حالا هم این جشنواره به خراسان رضوی منتقل شده است باز شاهد هستیم که زمان برگزاری دوازدهمین دوره آن آذرماه سال جاری است، نظر خود را در این مورد بیان می‌کنید؟

من از جمله کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان هستم که با برگزاری جشنواره «ضامن آهو» در هر زمانی به غیر از دهه کرامت مخالف بوده‌ام و اساساً جشنواره‌های موضوعی و مناسبتی همانطور که از نامشان پیداست باید در زمان خاص خود برگزار شوند.

حتی به جهت شرایط آب و هوایی و گرمای هوای بندرعباس، نباید زمان برگزاری این جشنواره به وقت دیگری موکول می‌شد چرا که به هر حال اهالی بندرعباس به عنوان مخاطبان اصلی این جشنواره با چنین شرایط آب و هوایی عادت داشتند و این امکان وجود داشت که گروه‌های نمایشی را نیز بتوان در شرایط مناسبی اسکان و مدیریت کرد کمااینکه برگزاری چند دوره اخیر این جشنواره در آذرماه به دلیل آغاز سال تحصیلی و مقارن شدن با ایام امتحانات موجب شده بود که از میزان استقبال این جشنواره از سوی مخاطبان کودک و نوجوان کاسته شود.

 

در شرایط کنونی که این جشنواره قرار است در مشهد برگزار شود باز هم شاهد هستیم که زمان آذرماه برای آن در نظر گرفته شده است و این امر در شرایطی است که شرایط اقلیمی مشهد تفاوت فاحشی با بندرعباس داشته و این توقع وجود دارد که زمان برگزاری این جشنواره همزمان با دهه کرامت باشد.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار