موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
157819
۰۸ خرداد ۱۳۹۷
بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در یک نگاه؛

استقبال قابل توجه از نمایش فیلم‌های قرآنی/ رونق بخش کودک و نوجوان/ گلایه مردم از قیمت‌های بالا در غرفه حجاب و عفاف

صبا کریمی: بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی که روزهای میانی برپایی خود را می‌گذراند بخش‌های مختلفی همچون هنر و کودک و نوجوان از رونق بسیاری برخوردار است و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است

به گزارش کودک پرس ، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این روزها با شعار «قرآن؛ چهل چراغ هدایت» در بخش های مختلفی همچون بخش دانشگاه، بخش هنری، بخش ناشران مکتوب، بخش فضای مجازی، فروشگاه آثار و محصولات دیجیتال قرآنی، بخش زنان و خانواده، بخش کودک و نوجوان، بخش دستگاه ها و نهادها و … در مصلی تهران در حال برگزاری است. این نمایشگاه همه ساله با هدف ارتقای باورهای دینی و قرآنی در جامعه به عنوان یکی از گسترده ترین فعالیت های قرآنی محسوب می شود که علاقمندان فراوانی هم دارد.

نمایشگاه امسال بیست و ششمین دوره خود را پشت سر می گذارد و بازدیدکنندگان قدیمی و کسانی که پای ثابت این نمایشگاه هستند دیگر به خوبی با بخش های آن آشنایی دارند. یکی از جذاب ترین بخش های نمایشگاه که همواره توجه بسیاری را به خود جلب می کند بخش هنر است که با 68 غرفه در طبقه بالای شبستان واقع شده و در این بخش 337 اثر در شاخه‌های مختلف هنری همچون نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، تصویرسازی، حجم، منبت، معرق، قطاعی و کاشیکاری در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفته است.  همچنین در این بخش اساتید و هنرمندان در رشته های مختلف هنری به خلق آثار هنری در میان بازدیدکنندگان می‌پردازند. ضمن اینکه آستان قدس رضوی نیز با 120 اثر که مربوط به گنجینه موزه آستان قدس و دیگر آثار هنری است در این بخش حضور دارد.

 

علاوه بر این بیش از 100 اثر نمایشی در این دوره از نمایشگاه تدارک دیده شده که پرده خوانی، نقالی و نمایش های آئینی بحشی از آن است و هرشب برای بازدیدکنندگان به اجرا در می آید. در کنار آن بیش از 200 فیلم مستند کوتاه، انیمیشن و داستانی در نظر گرفته شده که در ساعات مختلف برگزاری نمایشگاه به نمایش درمی آید و حضور کارگردانان و کارشناسان سینمایی برای برپایی جلسات نقد و بررسی نیز این بخش را برای علاقمندان به سینما بیش از پیش جذاب کرده است. برپایی 18 کارگاه های هنری و آموزشی میناکاری بر روی سفال، خوشنویسی، منبت ظریف، منبت و معرق، مشبک کاری و قلم زنی نقاشی، نگارگری و … اتفاق دیگری است که فرصت خوبی را برای علاقمندان به هنرهای تجسمی به وجود آورده که می توانند ساعاتی را در این کارگاه ها حضور پیدا کرده و به خلق آثار هنری مشغول شوند.

 

هنرمندان آثار خود را کنار بازدیدکنندگان خلق می‌کنند

تبلیغ و هنر یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه است که در پنج کمیته کودک و نوجوان، بانوان و خانواده، محافل و مجالس، هنر و طرح تعویض قرآن برپا شده است. در کمیته کودک بخش هنر، مربیان مختلفی مسئول آموزش به بچه ها هستند و  در کنار غرفه های مختلف، شبکه دو سیما در مجموع روزهای نمایشگاه ۱۵ برنامه به صورت زنده و تولیدی ویژه کودک و نوجوان تولید و پخش می‌کند. در کمیته خانواده و بانوان مباحثی همچون ازدواج، روابط پایدار، بارداری و تغذیه سالم مورد توجه قرار گرفته است و کارگاه‌های آموزشی برای تربیت فرزند برگزار می‌شود. در بخش هنر آثار ارزشمندی از هنرمندان بنام و دیگر هنرمندان جوان در معرض دید قرار گرفته است و در این کمیته ها هنرمندان هر روز آثار جدیدی تولید می کنند و مردم می توانند از نزدیک شاهد خلق این آثار باشند و با هنرمندان پیرامون چگونگی آفرینش آثار هنری گفت و گو کنند.

خوشنویسی، خطاطی و نقاشی از هنرهایی است که روزانه 17 نفر از هنرمندان آثار خود را به صورت زنده و پیش روی بازدیدکنندگان خلق می کنند. همچنین هر شب هفت نمایش در این بخش اجرا می شود. طرح تعویض قرآن کریم نیز طرح دیگری است که تازه به این بخش اضافه شده و طی آن قرآن‌های مستعمل تعویض می‌شود.

 

از دیگر بخش های جالب توجه برای عموم مردم بخش مشاوره نمایشگاه است که به همت جامعةالزهرا(سلام‌الله علیها) و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن برپا شده و مشاوران و کارشناسان خانواده هر روز به صورت رایگان پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان در حوزه های مختلفی همچون مسائل دینی و اعتقادی، احکام شرعی، مشاوره ازدواج، تربیت فرزند و … هستند. این بخش هم از غرفه‌های پرطرفدار بازدیدکنندگان به ویژه زوج‌های جوان است.

 

بخش رسانه و فضای مجازی از دیگر بخش های قابل توجه به ویژه برای نوجوانان و جوانان است که با حضور 57 نهاد دولتی و غیر دولتی برپا شده و بیش از 1200 محصول فروشگاهی، 159 محصول قرآنی در آن قابل بهره برداری است. یکی از بخش های پربازدید رسانه و فضای نمایشی نمایش فیلم‎های سینمایی با محوریت موضوعات قرآنی است که هر شب با حضور یکی از عوامل فیلم و اجرای جهانگیر الماسی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و با استقبال بسیار خوب مردم روبرو شده است. همچنین برپایی کارگاه‎ تخصصی با هدف ارتقای سواد رسانه‎ای، معرفی برترین اپلیکیشن، نرم افزار و سایت‎های قرآنی از دیگر برنامه هایی است که در این بخش طی شب های نمایشگاه اجرا می شود.

بخش کودک و نوجوان نیز یکی از دیگر از بخش های پربازدید نمایشگاه قرآن است که حضور کودکان بیش از بخش های دیگر در این غرفه ها دیده می شود. عده ای از کودکان در کارگاه های آموزشی مشغول تمرین خط، تذهیب و نقاشی هستند، عده ای دیگر در حال گوش دادن به قصه ها و آموزش های دینی و عده ای دیگر هم مخاطب نمایش های مفرح و آموزنده ای که هر شب برای آنها اجرا می شود.

 

برگزاری کارگاه‌های هنری و قصه گویی با محوریت قصص قرآنی

این بخش به دلیلی اهمیتی که در تربیت کودکان و تاثیرات محیطی روی بچه ها دارد با حساسیت بیشتری از سوی مسئولان نمایشگاه و هنرمندان روبرو شده و سعی شده امکانات خوبی برای آموزش کودکان و نوجوانان فراهم شود. به طور مثال در غرفه کودک هنرهایی مانند نقاشی، کتیبه، سفال، کاشی‌کاری و کلاژ وجود دارد که حین بازدید از آن این امکان فراهم شده تا بچه ها بتوانند آثار خودشان را هم خلق کنند. همچنین برگزاری کارگاه‌های هنری و قصه گویی با محوریت قصص قرآنی از دیگر فعالیت هایی است که در این بخش روی آن تمرکز ویژه ای شده است.

 

همچون سال‌های گذشته بخش مستقلی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مرتبط با حوزه قرآن کریم اختصاص یافته است که در قالب کمیته دانشگاهیان در قسمت مرکزی و در سالن چهلسرای مصلی امام خمینی (ره) واقع شده است. در این بخش برخی دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در کنار دانشگاه های تابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه پیام نور، فرهنگیان، جامع علمی کاربری و فنی و حرفه ای به ارائه دستاوردها و نوآوری خود در حوزه قرآن و عترت (علیهم‌السلام) می پردازند.

‌ امسال ششمین سالی است که بخش عفاف و حجاب به نمایشگاه افزوده شده است. این بخش همچون سال های گذشته با 130 غرفه در رواق شرقی مصلی در دو بخش و با شعار «با افتخار، ساخت ایران» قرار گرفته است و از بخش های پربازدید خانواده ها و به ویژه از بخش های مورد علاقه بانوان است که می توانند طیف وسیع و گسترده ای از چادرها،  انواع مانتو، پوشاک آقایان و ملزومات عفاف و حجاب و پوشش سر و روسری، شال، مقنعه و … را با طرح ها و جنس های متنوع و مختلف ببینند. علیرغم این که شعار این بخش در حمایت از کالای ایرانی انتخاب شده است اما وجود پارچه های چینی و ترکیه ای و برخی ملزومات حجاب که از تولیدات داخلی نیستند در غرفه ها به چشم می خورد. ضمن این که برخی از بازدیدکنندگان نیز از قیمت بالای کالاها و نداشتن تفاوت با بازار گلایه دارند و گاهی غرفه ها شاید فروش چندانی نداشته باشند اما بازدیدکنندگان با اشتیاق اجناس را از نظر می گذرانند.

 

یادآور می شود، بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در محل مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان است.

 

 

 

منبع: قدس آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار