موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
156714
۰۲ خرداد ۱۳۹۷

بیماری اوتیسم با یک آزمایش ساده قابل شناسایی است

گروهی از محققین در بیمارستان کودکان بوستون و دانشگاه بوستون موفق به کسب موفقیت بزرگ در تشخیص زود هنگام اختلال طیف اوتیسم (ASD) شده‌اند. مطالعه جدید آنها نشان می‌دهد که به سادگی اندازه‌گیری فعالیت مغز کودک از طریق الکتروانسفالوگرام (EEG) در اوایل سه ماهگی می‌تواند به طور دقیق احتمال ابتلا کودک به ASD را پیش بینی کند.

به گزارش کودک پرس ، گروهی از محققین در بیمارستان کودکان بوستون و دانشگاه بوستون موفق به کسب موفقیت بزرگ در تشخیص زود هنگام اختلال طیف اوتیسم (ASD) شده اند. مطالعه جدید آنها نشان می دهد که به سادگی اندازه گیری فعالیت مغز کودک از طریق الکتروانسفالوگرام (EEG) در اوایل سه ماهگی می تواند به طور دقیق احتمال ابتلا کودک به ASD را پیش بینی کند.

تحقیقات در حال رشد نشان می دهد که مداخله زودهنگام و آموزش برای نوزادان مبتلا به ASD می تواند به طور قابل توجهی در تعدیل شروع علائم به هنگام رشد آنها کمک کننده باشد. اما ASD به سختی قابل تشخیص دقیق است، زیرا علائم معمولا تا سن دو سالگی ظاهر نمی شوند و تشخیص های رسمی چند سال بعد اتفاق می افتد.

از آزمایش خون تا ردیابی چشم، محققان در حال حاضر به شدت تلاش می کنند تا راه هایی برای شناسایی دقیق در اسرع وقت پیدا کنند. یکی از امیدوار کننده ترین راه های تحقیق اخیر، در سال گذشته از دانشگاه کارولینای شمالی بود، که روش بالقوه دقیق برای استفاده از اسکنهای fMRI را برای پیش بینی ASD در نوزادان شش ماهگی نشان داد.

 

 

با وجود تحقیقاتی که هنوز در حال انجام است، اسکن های FMRI گران هستند، همچنین وقت گیر و دشوار است که در نوزادان انجام شود، بنابراین ایده آل ترین ابزار تشخیصی به راحتی قابل دسترس نیست. در حال حاضر تیم مستقر بر بوستون نشان داده است که نتایج موفقیت آمیزی تشخیصی می تواند از یک EEG ساده بدست آید، چیزی که اغلب در تنظیمات رشد کودکان استفاده می شود.

چارلز نلسون (Charles Nelson)، و همکارانش در مورد مطالعه جدید می گویند: EEG ها کم هزینه، غیر تهاجمی و نسبتا آسان است برای آزمایشاتی که کودک شرکت می کند.”

به عنوان بخشی از پروژه طولانی مدت غربالگری نوزادان، ۱۸۸ نوزاد اندازه گیری EEG را در سه، شش، نه، ۱۲، ۱۸، ۲۴ و ۳۶ ماهگی انجام دادند. فقط بیش از نیمی از این گروه در معرض خطر ابتلا به ASD (زودهنگام با توجه به داشتن یک برادر تشخیص داده شده) در نظر گرفته شد، در حالیکه ۸۹ مورد به عنوان کنترل کم خطر مورد استفاده قرار گرفت. سپس الگوریتم های کامپیوتری به منظور تجزیه و تحلیل عمیق شش مؤلفه موج مختلف اندازه گیری های EEG انجام و نتایج فوق العاده امیدوار حاصل شد.

 

ویلیام بوسل از برنامه اطلاعاتی محاسبات رایانه ای(CHIP) در کودکان بوستون توضیح می دهد: “نتایج خیره کننده بود .” دقت پیش بینی ما تا ۹ ماهگی نزدیک به ۱۰۰ درصد رسید. ما همچنین توانستیم پیش بینی شدت ASD را با توجه به میزان شدت آستانه ADOS، با قابلیت اطمینان بسیار بالا را همچنین تا ۹ماهگی نشان دهیم. “

این نوع مطالعه اتصال عصبی در جستجوی اندازه گیری تشخیص زودرس برای ASD بسیار حیاتی است. همانطور که شرایط فوق العاده پیچیده است، شروع آن به احتمال زیاد به دلیل ترکیب انتزاعی شرایط محیطی و ژنتیک است. این بدان معنی است که بیومارکر ساده بیولوژیکی موجود در خون، بزاق یا ادرار ممکن است یک سنسور دقیق و قابل اطمینان از وضعیت در سنین بسیار ابتدایی باشد.

 

نلسون می گوید: “ما معتقدیم که نوزادانی که خواهر و برادر بزرگتر اوتیسم دارند ممکن است عامل ژنتیکی برای ایجاد اوتیسم را داشته باشند.” “این افزایش خطر، شاید با دیگر عوامل ژنتیکی یا محیطی ارتباط برقرار کند، و منجر به گسترش اوتیسم در بعضی از نوزادان شود، ما می دانیم که چهار نفر از ۵ کودک با خواهر و یا بردارمبتلا به اوتیسم، اوتیسم را توسعه نمی دهند.

توانایی پیگیری پیشرفت عصبی کودک در طی اقدامات ساده EEG می تواند کمکی برای پزشکان باشد تا اجازه مداخلات اولیه در موارد تشخیص بالقوه ASD را داشته باشند و با شیوه ای دقیق بر مغز در حال رشد نظارت کنند.

 

این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار