156571
۰۱ خرداد ۱۳۹۷
کارشناس امور اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان:

پذیرش کودکان در بهزیستی با دستور مقام قضایی انجام می‌شود

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: حدود ۸۰ درصد از کودکانی که به بهزیستی وارد می‌شوند با بحث نبود صلاحیت اخلاقی والدین مواجه هستند.

به گزارش کودک پرس ، عبدالرضا اسماعیلی با بیان اینکه این دسته از کودکان مشکلات خاص را تجربه می کنند، اظهار کرد: اعتیاد والدین، رفت و آمدهای مشکوک در خانواده و شکنجه توسط والدین از جمله مواردی است که این کودکان با آنها رو به رو هستند، بنابراین این کودکان با روحیه خاص وارد مراکز بهزیستی یا خانه های کودک و نوجوان می شوند.

وی با بیان اینکه پذیرش کودکان در سازمان بهزیستی با دستور قضایی انجام می شود، افزود: دو گروه از کودکان که سرپرست خود را از دست می دهند و اقوام حاضر به پذیرش آنان نیستند و گروه دوم کودکانی که والدین آنها فاقد صلاحیت اخلاقی در نگهداری کودک هستند در این سازمان پذیرش می شوند.

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزود: با دستور قضایی صلاحیت اخلاقی خانواده این کودکان به دلایل مختلف مانند اعتیاد، زندانی شدن، کودک آزاری تایید نمی شود و این کودکان به صورت موقت به سازمان بهزیستی تحویل داده می شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه زمان موقت نگهداری کودکانی که والدین آنان عدم صلاحیت اخلاقی دارند به دستور قاضی وابسته است، خاطرنشان کرد: مدت زمان نگهداری از این کودکان را قاضی تعیین می کند که ممکن است از شش ماه یا حتی یک سال باشد. بعد از پایان این دوره کودک با دستور قاضی دوباره به اقوام یا خانواده خود تحویل داده می شود.

وی ادامه داد: در بحث تحصیل نیز این کودکان با افت تحصیلی رو به رو هستند یا حتی از تحصیل به دلایل مختلف انصراف می دهند و با الاجبار به سمت مشاغلی مانند دستفروشی و  پاک کردن شیشه خودروها رو می آورند.

 

آمار دقیقی از کودکان بی سرپرست در اصفهان وجود ندارد

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه آمار دقیقی از کودکان بی سرپرست در سطح اصفهان وجود ندارد، تاکید کرد: آمارهای موجود مربوط به کودکانی است که از خانواده ها به بهزیستی تحویل داده می شوند. 1100 کودک در گرو ه های سنی صفر به بالا در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند، از این تعداد 460 کودک در 40 خانه سازمان بهزیستی نگهداری می شوند و بقیه کودکان امداد بگیر هستند.

اسماعیلی افزود: با دستور قاضی حضانت این کودکان به اقوام آنان که دارای صلاحیت اخلاقی باشند داده می شود و سازمان بهزیستی به آنها امداد ماهیانه می دهد.

وی با بیان اینکه شیوه های حمایتی سازمان بهزیستی از کودکان به دو شکل انجام می شود، تصریح کرد: اول کودکانی که در خانه های کودک و نوجوان زندگی می کنند. این کودکان مانند سایر کودکانی که در خانه های وابسته به بهزیستی نگهداری می شوند در خانه های کودک و نوجوان نگهداری می شوند.

 

خانه های کودک و نوجوان تابلوی مشخصی ندارند

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزود: خانه های کودک و نوجوان تابلوی مشخصی ندارند و حتی تصور می شود که یک خانواده در این خانه ها زندگی می کنند. این خانه ها با همکاری هئیت امنایی که زیر نظر سازمان بهزیستی هستند فعالیت می کنند. تعداد خانه های کودک و نوجوان در استان اصفهان 40 خانه است که از کودک شیرخوار تا افراد جوانان در آنها زندگی می کنند.

اسماعیلی ادامه داد: در خانه های کودک و نوجوان نیازهای جسمی، عاطفی، آموزشی کودکان برطرف می شود و روابط میان این افراد با سرپرست خانه ها مانند یک خانواده است.

وی با بیان اینکه در بحث فرزند خواندگی سه گروه مد نظرسازمان بهزیستی است، تصریح کرد: الویت اول با زوجینی است که صاحب فرزند نمی شوند و در حال حاضر حدود 1600 زوج در نوبت فرزند خواندگی هستند.

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه اولویت دوم با زنان  مجرد است، گفت: زنان مجرد که تنها زندگی می کنند اگر متقاضی فرزند خواندگی باشند؛ در صورت وجود کودک، فرزند دختر به آنها داده می شود.

اسماعیلی افزود: الویت سوم با خانواده های دارای فرزند است. اگر کودکی وجود داشته باشد به این خانواده ها تحویل داده می شود. بحث فرزند خواندگی به صورت دائمی است و هنگامی که نوبت افراد فرا رسید با انجام تحقیقات و مشاوره ها و با دستور قاضی پس از شش ماه در صورت تایید صلاحیت اخلاقی خانواده و توانایی خانواده در پرورش فرزند جدید، فرزند به صورت دائم به آنان تحویل داده می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح “امین موقت” یک بحث دیگر در فرزند خواندگی کودکان است، اظهار کرد: در طرح “امین موقت” فرزند به شکل موقت و به مدت شش ماه به خانواده متقاضی داده می شود. در صورت تایید صلاحیت با دستور قاضی به مدت شش ماه دیگر نیز آن خانواده می تواند فرزند را نگهداری کند.

 

اجرای طرح مشک در اصفهان

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه “مراقبت مشارکتی”  یا “مشک” طرح جدید سازمان بهزیستی در واگذاری کودکان به متقاضیان است، تصریح کرد: این طرح جدید به صورت پایلوت در استان اصفهان و چهار استان دیگر در حال اجرا است. این طرح با هدف برخورداری کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست از محبت والدین است.

اسماعیلی گفت: در طرح “مشک” تعداد فرزندانی که وارد شیرخوارگاه می شوند یعنی کودکان صفر تا سه سال و سه تا شش سال که به صورت موقت از شش ماه تا یک سال در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند به خانواده هایی که دارای فرزند هستند و متقاضی فرزند خواندگی هستند تحویل داده می شوند.

وی با بیان اینکه جلسات مشاوره ای برای خانواده ها  متقاضی گذاشته می شود و با دستور قاضی کودکان به صورت موقت به این خانواده ها تحویل داده می شوند، اظهار کرد: اگر قاضی دستور تحویل این کودکان را داد، آنها به سازمان بهزیستی برگردانده می شوند. طرح “مشک” به مدت یک سال در حال اجرا است و یک طرح موفق بوده است. تا کنون 60 فرزند توسط این طرح به خانواده ها متقاضی تحویل داده شده است.

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه  طرح “مشک” می تواند از بار فشار سازمان بهزیستی در نگهداری کودکان بکاهد، تاکید کرد: هر فرزند نیازمند مراقبت است و هر مراقب در شیفت خود باید از پنج کودک نگهداری کند. اما از طریق طرح “مشک” یک خانواده ناظر بر رفتار کودک می شود.

اسماعیلی با بیان اینکه سازمان هایی که بتوانند به شکل رسمی از کودکان بی سرپرست نگهداری کنند وجود ندارند، تصریح کرد: تنها سازمانی که به شکل رسمی از کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست نگهداری می کند سازمان بهزیستی است. همچنین دادگستری و سازمان ثبت احوال در بحث نگهداری و فرزند خواندگی کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست با سازمان بهزیستی همکاری می کنند و هیچ سازمان دیگری به شکل موازی در این رابطه وجود ندارد .

وی با اشاره به بحث جدایی این فرزندان بعد از 18 سالگی، تصریح کرد: در مورد دختران جدایی بعد از 18 سالگی وجود ندارد؛ تا زمانی که خود دختران احساس کنند می خواهند مستقل باشند و یا بعد از ازدواج از سازمان بهزیستی جدا می شوند.

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه پسران تا سن 18 سالگی در سازمان بهزیستی یا خانه های وابسته به این سازمان نگهداری می شوند، گفت: پسران بعد از 18 سالگی اگر ادامه تحصیل بدهند سازمان از آنها حمایت می کند، یا در خانه ها مستقل سازمان بهزیستی نگهداری می شوند و یا خانه هایی برای آنان اجاره و بر آنها نظارت می شود.

اسماعیلی با بیان اینکه اگر این پسران به خدمت نظام وظیفه بروند امداد ماهیانه به آنها داده می شود، افزود: بعد از پایان خدمت نظام وظیفه هزینه ترخیص به آنها تعلق می گیرد. مبلغ این هزینه سال گذشته بالغ بر 18 میلیون تومان به صورت بلا عوض بود. اگر آنها مدرک فنی حرفه ای داشته باشند، وام های خود اشتغالی نیز به آنان داده می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر این افراد بخواهند می توانند موفق باشند، گفت: در حال حاضر در میان این فرزندان، افراد تحصیل کرده بسیاری وجود دارند. 140 فرزند در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری مشغول به تحصیل هستند.

کارشناس مسئول امور حوزه اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه فرزندانی که در بهزیستی نگهداری می شوند برای جامعه مشکل ساز نیستند، تصریح کرد: اگر سازمان بهزیستی راهکارهای خاصی ارائه دهد که این افراد بعد از ترخیص نیز حمایت شوند و بحث مسکن و اشتغال آنان پس از ترخیص رفع شود، با مبلغی که به عنوان هزینه ترخیص داده می شود می توانند افراد موفق باشند.

اسماعیلی با بیان اینکه این هزینه که به صورت خود اشتغالی است، اما مبلغ  آن نیز زیاد نیست، تصریح کرد: باید از این افراد حمایت های لازم شود. سازمان بهزیستی بر این افراد نظارت کامل دارد، اما اگر دولت بتواند مسکن و اشتغال آنها را تامین کند این افراد موفق تر می شوند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار