155969
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

احکام روزه دختران و پسران نوجوان

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) با اشاره به احکام روزه دختران نوجوان ۹ساله، گفت: دختران نوجوانی که به سن بلوغ رسیده و طاقت روزه گرفتن ندارند، می‌توانند روزه نگیرند.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدپور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد در ادامه مسائل واجب روزه به بررسی واجبات نماز و روزه پرداخت و اظهار داشت: خانواده‌ها باید به سن تکلیف فرزندان خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) بلوغ سنی را تنها معیار بلوغ دختران جامعه اسلامی توصیف کرد و ابراز داشت: مادران توجه داشته باشند که از منظر شرع مقدس اسلام بلوغ سنی تنها معیار بلوغ دختر است بر این اساس اگر دختر فقط 9 سال قمری داشته باشد نشانه بلوغ او است و احکام شرعی بر وی واجب است این در حالی است که 9 سال تمام قمری در تقویم تاریخ خورشیدی برابر با 8 سال و 8 ماه و 18 روز است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اگر دختر خانمی به سن 9 سال کامل قمری رسیده است ولی طاقت روزه گرفتن ندارد از معذوران روزه‌دار به‌حساب خواهد آمد، ابراز داشت: اگر بانوی نوجوانی طاقت روزه گرفتن ندارد روز خواری بر او حرجی نداشته مشروط بر این‌که علنی اقدام به روزه‌خواری نکند.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه در ادامه به بررسی میزان بلوغ در پسران اشاره کرد و گفت: پسران بلوغ جنسی و سنی دارند این در حالی است که برخی از اوقات ممکن است قبل از سن 15 سالگی بالغ شود، بر این اساس اگر پسری در سن 13 سالگی در خواب محتلم شد بر او تمام احکام شریعت واجب شده و شرع مقدس اسلام او را بالغ شناخته است.

وی ادامه داد: بلوغ سنی پسران از منظر شرع مقدس اسلام آخرین گزینه برای تشخیص بلوغ است این در حالی است که 14 سال و 6 ماه و 15 روز برابر با 15 سال تمام قمری است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که برخی از نوجوانان به دلیل این‌که مسئله را نمی‌دانسته و معیار تکلیف را بر اساس سن محاسبه کرده‌اند ممکن است مبتلابه روزه‌خواری شده باشند، ابراز داشت: چون این نوجوان جاهل به مسئله بوده نیازی به کفاره نیست و فقط در زمان مناسب باید قضای این روزه را ادا کند.

منبع: خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار