155852
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

برای والدین متفاوت؛ شناخت دوران بلوغ

تجربه تربیت نوجوان یک تجربه بسیار ارزشمند است که برای استفاده از این فرصت، مهم‌ترین موضوع پذیرش تفاوت‌هایی است که میان شما و نوجوانتان وجود دارد.

به گزارش کودک پرس ،معصومه آقارحیمیان، مشاور نوجوان؛ تجربه تربیت نوجوان یک تجربه بسیار ارزشمند است، فرصتی که اگر از آن استفاده کنیم خودمان هم قوی و انعطاف‌پذیر می‌شویم. پدر و مادر نوجوان بودن یعنی آشنایی باتجربه موقعیت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی و گاه مبهم و پیچیده.

برای استفاده از این فرصت، مهم‌ترین موضوع پذیرش است، پذیرش تفاوت‌هایی که میان شما و نوجوانتان وجود دارد، تفاوتی که ناشی از تفاوت بین نسل‌هاست، نسل شما و نسل بعد از شما.

باید بپذیرید که با او متفاوتید اما هرکدام در جایگاه خودتان ارزشمندید، شما تفکرات و عقاید خود را دارید و او نیز تفکرات و عقاید مرتبط با نسلش را. شما به‌گونه‌ای صحبت می‌کنید و نوجوانتان اصطلاحات خاص خود را دارد، شما به‌گونه‌ای لباس می‌پوشید و او لباس‌های خاص خود را.

 

اینکه شما هم نوجوان بوده‌اید و شبیه نوجوانتان نبودید امری است غیرقابل‌انکار؛ شاید با خود بگویید ما نوجوان قانعی بودیم اما او پرتوقع است یا بگویید ما سپاس‌گزار پدر و مادر بودیم و او مدام با ما جر‌و‌بحث و مخالفت می‌کند، حق با شماست، اما چیزی که مسلم است اینکه جامعه نیز تغییرات اساسی داشته است که شما قادر به عوض کردن آن نیستید.

اگر بخواهید به خاطرش فرزندتان را سرزنش کنید به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید چراکه نوجوان شما هیچ درکی از گذشته ندارد، آن را تجربه نکرده است و حتی نمی‌تواند تصورش را بکند که نسل قبل از او چه سختی‌هایی داشته است.

 

پدر و مادری متفاوت خواهند بود که با پذیرفتن تفاوت بین خود و نوجوانشان آرامش را در خانه برقرار نمایند و به‌جای تمرکز بر تفاوت‌ها، به نوجوانی خود بنگرند و شباهت‌هایی که در رفتارشان در آن دوره با رفتار فرزندشان وجود دارد، توجه کنند؛ اینکه آن‌ها هم مثل نوجوانی شما دوست دارند اظهار وجود کنند، مورد احترام باشند، دوست دارند آن‌ها را جدی بگیرید و به آن‌ها اعتماد کنید، به حرفشان گوش دهید و با آن‌ها مشورت کنید، دوستشان داشته باشید و به آن‌ها ارزش دهید. پس همان‌گونه با آن‌ها رفتار کنید که دوست داشتید با شما رفتار کنند.

بنابراین اولین و مهم‌ترین کمکی که به نوجوانتان می‌کنید، پذیرفتن تفاوت میان شما و آن‌هاست.

 

در پایان می‌توان گفت شما به عنوان پدر و مادر نباید بدون شناخت از دوران نوجوانی و نیز بدون توجه به جو حاکم بر زمانه نوجوان خود را متهم کنید و ارتباطتان را با او دچار خدشه کنید، زیرا قطع ارتباط نوجوان با شما زمینه پنهان‌کاری او خواهد بود.

 

 

 

منبع:‌ فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار