موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
155833
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

فواید و مضرات کالسکه کودک

بنابر تحقیقی ۲۱ ساله (از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰) در آمریکا، مشخص شد که حدود ۳۶۰۹۳۷ کودک از سن ۵ سال به پایین، به دلیل استفاده از کالسکه‌ها دچار صدمه و به بخش اورژانس بیمارستان‌ها فرستاده شدند.

به گزارش کودک پرس ، این محصول هم مانند هر محصول دیگر معایب و یا خطراتی به همراه دارد.

بنابر تحقیقی ۲۱ ساله (از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰) در آمریکا، مشخص شد که حدود ۳۶۰۹۳۷ کودک از سن ۵ سال به پایین، به دلیل استفاده از کالسکه‌ها دچار صدمه و به بخش اورژانس بیمارستان‌ها فرستاده شدند.

در واقع هر سال، به طور متوسط ۱۷۱۸۷ کودک صدمه دیده‌اند که از این میان ۴۲ درصد زیر یک سال سن داشتند.

بیشتر این کودکان از ناحیه سر و صورت دچار جراحت شده و ۲۴/۶ درصد آن‌ها ضربه مغزی شده بودند. سقوط از کالسکه، عمده‌ترین دلیل صدمات این کودکان بود. مهم‌ترین چیزی که والدین باید به آن توجه نشان دهند، استفاده صحیح از کالسکه است.

 

باید کودک را در جای خود درون کالسکه محکم قرار داده و کمربند او را ببندند. در ضمن با استفاده از قفل چرخ‌های کالسکه، هر کجا که می‌ایستند، کالسکه را سر جای خود ثابت نگهدارند.

در ضمن تا جایی که امکان دارد از کالسکه‌های نو استفاده کنند، نه دست دوم. زیرا خطر کالسکه‌های دست دوم بسیار بیشتر است.

در ضمن استفاده از کالسکه برای نوزادان و کودکان زیر شش ماه اصلاً مناسب نیست. مشکل دیگر استفاده بیش از حد از کالسکه است، بنابه گفته متخصصان، کودکان معمولاً بین ۲ و ۳ سالگی می‌توانند راه بروند و استفاده بیش از حد از کالسکه جلوی رشد فیزیکی آن‌ها را می‌گیرد.

در ضمن دوران کودکی بهترین زمان یادگیری مهارت‌های لازم در محیط زندگی است و وقتی به کودکان اجازه داده نشود که خودشان پیاده‌روی کنند، سبک زندگی بدون تحرک را تشویق کرده و آن‌ها در خطر چاقی قرار می‌گیرند.

خرید کالسکه مناسب

هنگام خرید کالسکه مناسب باید چند مورد را در نظر بگیرید: اول اینکه، جثه کودک‌تان چقدر است؟ برای چه مدت او به تکیه‌گاهی مناسب برای سر و گردن خود، نیاز دارد.

به عبارت دیگر باید بدانید کودکتان به چه چیز‌هایی نیاز دارد و مطابق با آن برای او کالسکه خریداری کنید.

سپس به عادت‌های خود و کودک‌تان و نوع فعالیت‌های‌تان توجه کنید. اگر اهل راه رفتن تند هستید، بنابراین کالسکه‌های ورزشی برای او خریداری کنید.

اما اگر دائم در ایستگاه‌های مترو هستید، باید یک کالسکه ساده و سبک وزن و در عین حال تاشو، بخرید. اگر هم مجبور هستید، بیشتر کارهای‌تان را همراه با فرزندتان انجام دهید، پس کالسکه‌هایی بخرید که ظرفیت و جای اضافی داشته باشند تا مثلاً بتوانید برخی لوازم مورد نیازتان را در آن مکان‌ها قرار دهید.

 

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید و دائم از خودرو پیاده و یا سوار آن می‌شوید، پس کالسکه‌ای بخرید که با صندلی‌های خودرو سازگار باشد و روی آن‌ها به خوبی سوار شود.

البته ممکن است مجبور باشید که دو مدل کالسکه بخرید. به طور مثال کالسکه ورزشی مناسب پیاده‌روی در معابر است، اما مناسب چرخیدن در یک فروشگاه نیست.

اما اگر بودجه یا فضای خانه‌تان، شما را مجبور می‌کند که فقط یک نوع کالسکه بخرید، پس مراقب باشید مناسب‌ترین نوع آن را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید. انواع کالسکه‌های متعددی از جمله کالسکه‌های سنتی.

سایبان‌دار، چند تکه مسافرتی، دوقلوی پهلو به پهلو و یا دونفره دو پشته «تاندم»، ورزشی، شاسی بلند و درشکه‌ای وجود دارد.

 

اشتباه‌های والدین در مورد استفاده از کالسکه

همه ما هر از گاهی اشتباه می‌کنیم. اما وقتی پای کودکان در میان است باید این خطا‌ها را تا جای ممکن به حداقل و یا صفر برسانیم.

برخی از والدین هنگام استفاده از کالسکه ممکن است خطا‌های زیر را انجام داده و کودک‌شان را در خطر آسیب قرار دهند.

قرار دادن نوشیدنی‌های داغ درون جالیوانی

بسیاری از کالسکه‌ها یک جالیوانی کوچک نزدیک دسته کالسکه دارند.

قرار دادن نوشیدنی‌های خنک در آنجا، خطری ندارد، اما نوشیدنی‌های داغ خطرناک هستند، زیرا هر لحظه ممکن است، نوشیدنی به روی سر و صورت کودک ریخته شود.

تا کردن کالسکه نزدیک کودک

بسیار پیش آمده که پدر یا مادر بعد از اینکه کودک را از درون کالسکه بیرون آورده‌اند، نزدیک کودک کالسکه را تا کرده‌اند و انگشتان کودک در آن گیر کرده است.

یک برند معروف کالسکه در ایالات متحده، بعد از اینکه انگشتان دست ۱۲ کودک، بر اثر تا شدن کالسکه، قطع شده بود، مجبور شد تمام کالسکه‌های فروخته شده خود را فراخوانی و جمع‌آوری کند.

نبستن کمربند کالسکه

معمولاً کودکان ثابت سرجای خود نمی‌نشینند و حتی گاهی اوقات در جای خود بلند شده و می‌ایستند.

این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث سقوط و صدمه کودک شود؛ بنابراین به محض گذاشتن کودک در کالسکه، کمربند او را ببندید. البته باید به گونه‌ای کمربند را ببندید که روی گردنش قرار نگیرد و باعث خفگی او نشود.

زیر نور خورشید قرار گرفتن به مدت طولانی

مراقب باشید که مدت زمان طولانی بیرون و زیر نور خورشید قرار نگیرید.

زیرا دمای کالسکه به تدریج بالا می‌رود و موجب گرمازدگی کودک می‌شود. قبل از قرار دادن کودک درون کالسکه، مطمئن باشید دمای کالسکه مناسب باشد.

قرار دادن پتو یا ملحفه روی کالسکه

قرار دادن ملحفه روی کالسکه کودک، هر قدر هم سبک و نازک باشد، خطرناک‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

والدین این کار را اغلب در تابستان‌ها، به دلیل مراقبت کودکان از نور خورشید انجام می‌دهند. اما در حقیقت این کار نتیجه عکس می‌دهد.

در یک روز داغ، پوشاندن کالسکه می‌تواند دمای آن را فقط در مدت یک ساعت از ۲۲ درجه به ۳۷ درجه سلسیوس برساند.

آویزان کردن ساک‌های سنگین به دسته کالسکه

قرار دادن کیسه و یا ساک‌های سنگین می‌تواند موجب چپ شدن کالسکه و سقوط کودک شود؛ بنابراین اگر زیر کالسکه فضای کافی وجود دارد، ساکتان را در آن قسمت بگذارید.

قرار دادن وسایل روی سایبان کالسکه

وقتی در فروشگاه مشغول خرید هستید، ممکن است وسوسه شوید و برخی از کالا‌های خریداری شده‌تان را لحظه‌ای روی سایبان کالسکه کودک بگذارید.

این کار بسیار خطرناک است و احتمال سقوط وسایل روی کودک و خفه شدن و یا صدمه دیدن سر او وجود دارد.

 

 

 

منبع: سلامت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار