155797
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

علت شباهت فرزند به مادر چیست؟

هیچ گاه دو مادر را پیدا نمی‌کنید که شبیه هم باشند با این حال تمام مادران عاشق مهر ورزیدن به فرزندانشان می‌باشند. اما از لحاظ علمی و روانشناسی شباهت‌های بسیاری بین تمامی مادران به چشم می‌خورد. همان‌طور که دانشمندان نشان داده‌اند، وراثت ژنتیکی که ما از مادرانمان دریافت می‌کنیم بسیار بیشتر از کروموزوم‌های X است. در حقیقت هر کودک الگویی از مغز و رفتار مادرش است.

به گزارش کودک پرس ، همان طور که مادران بر روی کودکان خود تاثیر می گذارند این روابط دو سویه است، کودکان نیز بر روی مادران خود تاثیر خواهند داشت. به این معنا که مادران و کودکان به طور بیولوژیکی به یکدیگر وابسته هستند و این یک راه عمیق ارتباطی بین آن ها و علت شباهت فرزند و مادر است. البته بسیاری از روش های دیگر نیز جهت داشتن یک رابطه خارج از این وضعیت وجود دارد که در بسیاری از خانواده ها همچنان دیده می شود.

 

علت شباهت فرزند به مادر : پیوند زیست محیطی بین مادر و فرزند

شنیدن صدای مادر سبب می شود که در کودک بسیاری از سیستم های مختلف مغزفعال شود

صدای مادران همواره در ذهن ما وجود دارد به نحوی که اگر شما در یک فروشگاه شلوغ و پر جمعیت مادرتان صدایتان بزند می توانید آن را به راحتی تشخیص دهید. طبق گفته دانشمندان کودکان به طور کاملا مشخص به صدای مادرشان پاسخ می دهند.

در سال ۲۰۱۶ محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان دادند که مغز کودکان زمانی که صدای مادرانشان را می شنوند، بخش های بسیار خاص مغزشان فعال می شود. این تیم از طریق یک آزمایش که بین ۲۴ کودک ۷ تا ۱۲ ساله انجام شد، توانستند زمانی که مادرانشان با آن ها صحبت می کردند مغزشان را اسکن کنند. در این میان که کلمات مختلفی از طرف مادران بیان می شد، تعدادی کلمه توسط زنان دیگری نیز پخش شد.

طبق آزمایشات زمانی که واژه ها با صدای مادر بود قسمت هایی از مغز کودک که مربوط پردازش احساس، عملکرد اجتماعی، تشخیص ارتباطات و تشخیص چهره، فعال شد. شنیدن صدای مادر سبب می شود که در کودک بسیاری از سیستم های مختلف مغز فعال شود.

 

مغز زنانی که مادر هستند

نگاه کردن به یک نوزاد می تواند برای تمامی افراد لذت بخش باشد اما اگر شما مادر باشید این نگاه کردن بسیار متفاوت خواهد بود.

طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در مورد موش ها بود، نشان داد ” هورمون عشق ” یا همان اکسیتوسین مغز را به حالت مغز یک مادر تبدیل می کند

. مطالعات بر این اساس نشان داد که هر دو گیرنده شنوایی موش ها، گیرنده های اکسیتوسین هستند و عصاره های تولید کننده اکسیتوسین در آن ها وجود دارد. تزریق اکسیتوسین به قشر شنوایی سمت چپ موش های زن که هرگز فرزندی نداشتند سبب شد آن ها بلافاصله به تماشای موش های کودک بپردازند. به نظر می رسد که افزایش اکسیتوسین سبب تغییر در رفتارهای اجتماعی می شود. دانشمندان بر این باورند که در بین انسان ها نیز همین تغییرات شیمیایی در مغز مادران رخ می دهد.

 

ترس به ارث رسیده

کودکان بسیاری از ترس ها را از مادران خود به ارث می برند. در مطالعاتی که بین جوندگان صورت گرفت، دانشمندان نشان دادند که پاسخ های ترسناک مادران می تواند به راحتی با محرک های ترس فرزندانشان هم خوانی داشته باشد. عطرها به تنهایی می توانند بر روی نوزادان تاثیر گذار باشند. برخی از ترس ها و واهمه ها نیز می تواند از طریق مادران به کودک منتقل شود.

 

علت شباهت فرزند به مادر : رشد مغز با صدای مادر

مغز انسان نه تنها با صدای مادر فعال می شود بلکه به وسیله آن رشد هم می کند

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ در بیمارستان زنان بوستون نشان می دهد که مغز انسان نه تنها با صدای مادر فعال می شود بلکه به وسیله آن رشد هم می کند. دوازده نوزاد نارس که زمان بیشتری را در انکوباتور صرف کرده بودند در طی ۳۰ روز صدای ضربان قلب مادرانشان در این دستگاه پخش می شد در حالی که بیست کودک دیگر با همین وضعیت بدون هیچ صدایی در دستگاه نگهداری شدند. در پایان آزمایش دانشمندان نتیجه گرفتند، کودکانی که به صدای قلب مادر گوش می دادند بخش هایی از مغز آن ها رشد داشته است ولی کودکان دیگر به این صورت نبودند.

مادران در طول دوران می توانند با جنین خود صحبت کنند این کار به رشد مغزی کودک بسیار کمک خواهد کرد. سلول های جنین از طریق جفت منتقل می شود. این سلول ها در حقیقت بخشی از سلول ها مادر هستند که ما می توانیم ژن مادران مان را از آن به ارث ببریم و در واقع می تواند علت شباهت فرزند به مادر باشد.

 

در حالی که جنین در رحم مادر است بسیاری از مواد ژنتیکی از طریق جفت را دریافت کرده و رشد می کند. جفت به شریان های جنین متصل می شود که این یک کانال دو طرفه است. مادران با سلول های خود وارد اندام نوزاد می شوند و سلول های عضلات قلب و عصب ها را تشکیل می دهند. مادرانی که در حین یا پس از بارداری فوت می کنند و صاحب فرزند پسر هستند، سلول های مردانه در مغز و قلب و کلیه آن ها یافت می شود. این سلول ها در حقیقت به مادران کمک می کند تا سلامت بمانند و احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را نیز در مادران کاهش می دهد. در واقع شما بخشی از سلول های مادرتان هستید.

 

 

 

منبع: برنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار