155787
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

هر آنچه درباره واکسن زدن به نوزادان باید بدانید

اگر فکر واکسیناسیون کودک‌تان شما را نگران می‌کند، نباید این استرس را به او منتقل کنید. پس آرامش خود را حفظ کنید و به خود‌تان بگویید این کار برای بهبودی او لازم است.

به گزارش کودک پرس ، قبل از واکسن زدن روز و ساعت واکسیناسیون را مشخص کنید چون اگر زیاد منتظر بمانید کودک‌تان خسته می‌شود و در برابر واکسن زدن مقاومت می‌کند. بنابر‌این به‌موقع آماده شوید و راه بیفتید.

 

حتی اگر کودکتان سن زیادی ندارد درباره واکسن زدن با او صحبت کنید چون او حرف‌های شما را تا اندازه‌ای درک می‌کند. برای کودک‌تان توضیح دهید که قرار است به او واکسن یا آمپول بزنند و دلیل آن را بگویید. حتی به او بگویید که این کار ممکن است درد داشته باشد اما شما در کنارش هستید و کمکش می‌کنید. آرامش شما و صدای آرام‌تان به بچه اعتماد به نفس و آرامش می‌دهد.

 

با مشورت و توصیه پزشک، می‌توانید برای کاهش درد و تب، قبل از واکسیناسیون به فرزندتان مسکن و استامینوفن بدهید و 2 ساعت قبل از تزریق، از پماد یا اسپری بی‌حسی استفاده کنید.

 

در هنگام تزریق

در هنگام واکسیناسیون فرزند‌تان، اسباب‌بازی مورد علاقه او را همراه‌تان داشته باشید. اگر کودک‌تان با پستانک آرام می‌شود، آن را هم بردارید. چون استفاده از آن، برای چند دقیقه مشکلی ندارد.

اگر تحمل دیدن تزریق فرزندتان را ندارید از پدر، مادر بزرگ یا پدربزرگش بخواهید برای تزریق وارد اتاق شوند اما اجازه ندهید استرس و نگرانی شما به فرزند‌تان منتقل شود.
– قبل از تزریق واکسن یا آمپول، بر روی آن قسمت از پوست که تزریق در آن انجام می‌شود، فشار ملایمی وارد کنید.

 

آرام و با لحنی آرامش بخش با فرزند‌تان صحبت کنید.

کودک را در آغوش بگیرید و روی‌پای‌تان بنشانید، به‌طوری که صورتش رو به شما باشد.

می‌توانید با صدای آرام برایش آواز بخوانید.

 

بعد از تزریق واکسن

بعد از تزریق عجله نکنید چون فرزند شما به آرامش نیاز دارد. پس او را نوازش کنید.
بعد از تزریق واکسن یا آمپول، به کودک‌تان کمی شیر بدهید چون مکیدن سینه باعث ترشح هورمون آندروفین در بدنش می‌شود. این هورمون درد را تسکین می‌دهد.

 

کودک‌تان را در آغوش بگیرید و نوازشش کنید.

اگر جای واکسن یا آمپول ورم کرده، می‌توانید از یک اسفنج که از قبل آن را خنک کرده‌اید استفاده کنید یا در صورت موافقت پزشک، به او مُسکّن بدهید.

بعضی از بچه‌ها پس از تزریق واکسن یا آمپول بهانه‌گیر، بی‌اشتها یا خواب‌آلود می‌شوند اما اگر این علائم نگران‌تان می‌کند با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید. بچه‌ها باید خوب استراحت کنند و مایعات فراوان بنوشند تا زودتر بهبود پیدا کنند.

اگر فرزند‌تان بعد از تزریق واکسن یا آمپول گریه کرد، تنها نوازشش کنید و کاری نکنید که تصور کند گریه کردن کار بدی است. چون گریه کردن، واکنش بچه‌ها برای تزریق و درد بعد از آن است.

 

عوارض بعد از تزریق

واکسیناسیون برای کودکان مفید است و باعث قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن آنها می‌‌شود. خوب است بدانید نوزادانی که واکسن می‌زنند، 2 برابر کمتر از دیگران در معرض مرگ ناگهانی قرار می‌گیرند.

واکسن‌ها یا آمپول‌ها هم مانند دارو‌ها عوارض جانبی دارند اما خطر‌شان کم است و احتمال اینکه کودک بعد از تزریق آنها دچار تب‌شدید یا بیماری‌شود نادر است. اما طبیعی است که آنها باعث بروز عوارضی جزئی و موقتی در کودکان شوند. این عوارض شامل تب ملایم و احساس درد در محل تزریق می‌شوند.

 

بنابر‌این اگر کودک‌‌تان دچار این عوارض جزئی شد، می‌توانید با توصیه پزشک به کودک‌تان استامینوفن بدهید.

 

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار