155656
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

چگونه کودک را برای پذیرش فرزند جدید آماده کنیم؟

یک روانشناس گفت: خانواده‌ها باید از چند هفته قبل از تولد فرزند دوم شرایط را برای پذیرش او از سوی فرزند اول مهیا کنند.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه مرادی با بیان اینکه فرزند اول خانواده به سختی می‌تواند حضور کودک دیگر را در زندگی تحمل کند، گفت: خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که شرایط جدید برای فرزند اول خانواده پذیرفته شده نیست و اندکی زمان می‌برد تا او به شرایط جدید عادت کند.

وی افزود: این شرایط برای کودکانی که نازپرورده‌تر هستند سخت‌تر است، چرا که با تولد فرزند جدید آنها موقعیت پیشین خود را در خطر می‌بینند.

این روانشناس گفت: زمان تولد فرزند دوم در واقع محبت والدین بین فرزندانشان تقسیم می‌شود و این مسئله برای فرزند اول اندکی ناخوشایند است.

 

وی درباره برخورد مناسب والدین با فرزند اول، گفت: والدین باید قبل از تولد فرزند جدید شرایط را برای حضور او در خانه فراهم کنند.

مرادی به خانواده‌ها توصیه کرد: حداقل چهار تا شش هفته قبل از تولد فرزند جدید شرایط موجود در خانه را تغییر داده و کودک را متوجه حضور فرزند دوم به عنوان خواهر یا برادرش کرده و از این طریق تا حد زیادی از بروز ناسازگاری و بداخلاقی کودک جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه تشریح مزایای داشتن خواهر و برادر برای کودک می‌تواند او را برای داشتن خواهر یا برادر آماده کند، تاکیدکرد: در خانه باید شرایطی فراهم شود تا فرزند اول حس مالکیت نسبت به فرزند جدید را به دست آورده و شرایط را درک کند.

 

این روانشناس به والدین توصیه کرد: هنگام خرید وسایل مورد نیاز فرزند جدید، برای فرزند بزرگترشان هم اسباب‌بازی‌های ویژه و مخصوص او را بخرند که او احساس بی‌ارزشی نکند.

مرادی یکی از راه‌های پذیرش فرزند جدید توسط فرزند قبلی را ترتیب‌دادن برنامه‌های بیشتر برای کودک با پدرش برای عادت‌کردن او به همراهی با پدرش دانست و گفت: این اقدام می‌تواند تا حد زیادی فرزند اول را از وابستگی به مادر دور کرده و در قبول شرایط توسط او برای پذیرش فرزند بعدی موثر باشد.

 

وی به والدین توصیه کرد: فرزندان اولشان را به رابطه ملایم با فرزند جدید تشویق کنند و تلاش کنند تا با دادن مسئولیت‌ها و وظایف مختلف به او، مزایای بزرگتر بودن را به عنوان یک حمایت‌گر به او بشناسانند.

مرادی در ادامه اختلاف سن مناسب بین فرزندان را بیشتر از دو سال عنوان و خاطر نشان کرد: کودکانی که اختلاف سن کمتر از دو سال داشته باشند آسیب‌های بیشتری می‌بینند، چرا که این کودکان نیاز بیشتری به مادرشان دارند.

 

این روانشناس با اشاره به اینکه سه سبک برای پرورش کودکان وجود دارد، این سه سبک را شامل سبک‌های آسان‌گیر، سخت‌گیر و مقتدرانه دانست و گفت: بهترین روشی که سبب می‌شود تا کودک آسیب کمتری از تولد فرزند جدید ببیند، استفاده از سبک مقتدرانه در پرورش او است.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار