155417
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
در نشست نقد و بررسی ازدواج کودکان در وزارت رفاه اعلام شد؛

آمار بالای طلاق در ازدواج کودکان/ وجود ضعف‌های قانونی در ازدواج‌های زودرس

در نشست بررسی وضعیت و مشکلات ازدواج کودکان اعلام شد که طلاق در ازدواج‌های کودکان بالا است و باید به گونه‌ای تلاش کرد که ازدواج پایدار تقویت شود چرا که اغلب این ازدواج‌ها به دلایل مختلف پایدار نیستند چون اغلب در خانواده‌های بسیار فقیر و در حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد.

به گزارش کودک پرس ، نمایش فیلم «هندی و هرمز» با موضوع «ازدواج کودکان» و نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور طیبه سیاووشی نماینده مجلس شورای اسلامی، روزبه کردونی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس امینی کارگردان فیلم، فاطمه قاسم زاده روانشناس کودک و نوجوان، لیلا ارشد مددکار اجتماعی و نمایندگانی از جمیعت امام علی (علیه‌السلام) و اورژانس اجتماعی کشور برگزار شد.

طیبه سیاوشی نماینده مجلس پس از نمایش فیلم سینمایی «هندی و هرمز» در خصوص ازدواج کودکان با تاکید بر اینکه ما معتقدیم قانون فرهنگ ساز است و می تواند تاثیرات لازم را در جامعه داشته باشد، گفت: البته یک عامل اصلی و فراگیر نخواهد بود مگر اینکه ما یک پشتوانه آموزشی را در این مورد و همه زمینه های دیگر داشته باشیم و به خوبی فرهنگ سازی کنیم.

 

وی افزود: موردی که در این فیلم به خوبی نمایش داده شد این بود که این بچه ها نه تنها دوران کودکی خودشان را کامل نمی کنند بلکه از چرخه آموزشی خارج می شوند و مهارت های کافی را پیدا نمی کنند و همچنان این چرخه ادامه دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به طلاق در ازدواج های کودکان گفت: ما تلاش کردیم این مسئله را به گونه ای پیش ببریم که با هدف گذاری نظام که بحث ازدواج پایدار است همخوانی پیدا کند چرا که اغلب این ازدواج ها به دلایل مختلف پایدار نیستند چون اغلب این ازدواج ها در خانواده های بسیار فقیر و در مرزهای ایران و در حاشیه شهرها اتفاق می افتد.

 

وی با اشاره به ازدواج دختران ایرانی با مردان خارجی گفت: حاصل ازدواج این مادران باز هم مشکلات قانونی است و اینها تبعات اجتماعی فراوان را برای حاکمیت دارد که فعلاً هنوز به این مسئله نپرداختند و امیدوارم روزی به این مسئله بپردازند.

طیبه ساووشی خاطرنشان کرد: در هر حال تلاش های ما به شکل قانونی در مجلس پیش نخواهد رفت مگر با حمایت جامعه، دولت و نهادهای غیر دولتی و همین طور پشتوانه رسانه ملی و امیدوارم که با حمایت همه بخش های مختلف جامعه مدنی و بخش های حاکمیتی بتوانیم به خوبی قوانین مربوطه را پیش ببریم.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، عباس امینی، کارگردان فیلم «هندی و هرمز» نیز در این نشست گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم در وزرات رفاه نمایش داده شد و اینکه وزیر رفاه در اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر آن را دیده نشان از احساس مسئولیت‌شان دارد.

 

وجود ضعف‌های قانونی در زمینه ازدواج کودکان

فاطمه قاسم زاده ، روانشناس کودک و نوجوان نیز در این نشست با اشاره به محتوی فیلم هندی و هرمز گفت: این فیلم مجموعه اطلاعات جامعی در مورد آسیب ها و زیان های ازدواج های زودرس در میان دختران و مردان که در این سنین ازدواج می کنند ارائه کرد و یقیناً این گونه آثار اثر گذاری موثری را در میان گروههای مختلف جامعه دارد.

وی افزود: اگر هنرمندان ما بتوانند در حوزه های مختلف به مقوله آسیب های اجتماعی بپردازند یقینا تولید آثار سینمایی منبع بسیار مهمی در معرفی آسیب ها خواهند بود؛ البته متولیان امر نیز باید زمینه اکران عمومی این قبیل فیلم ها را فراهم کنند.

وی به ضعف های قانونی در زمینه  ازدواج کودکان نیز اشاره کرد و گفت: قانون، آگاهی دهنده است. شاید اگر قوانین پیشرو داشتیم کمتر درگیر این نوع مسایل می شدیم. امیدواریم با همکاری مجلس بتوانیم سن کودکی را نه تنها در ازدواج و کار کودک و بقیه مسائلی که درگیر این سن هستیم بتوانیم به حدی برسانیم که از آسیب کودکان جلوگیری کنیم.

 

تشکیل شورایعالی کودک را در ایران

لیلا ارشد، مددکار اجتماعی در این نشست با بیان اینکه وقتی هنر کنار آسیب ها و مسائل اجتماعی قرار می گیرد، برد وسیعی دارد، گفت: اینگونه می تواند افراد مختلف جامعه را درگیر کند و آنها می توانند خیلی بهتر در جریان آن قرار بگیرند.

وی گفت: من آرزو می کنم بتوانیم شورایعالی کودک را در ایران داشته باشیم و کودکان را به صورت کسی که نیازهای همه جانبه ای دارند ببینیم و در این میان وزارت امور خارجه، وزارت رفاه، سازمان بهزستی، وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و… همه اینها اگر کودک را نبینند می تواند اتفاقات ناخوشایندی بیفتد.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار