155305
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد:

وجود سالیانه ۱۹۰۰ کودک‌آزاری در خراسان رضوی

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: سالیانه حدود ۱۹۰۰ کودک‌‌آزاری در استان داریم.

به گزارش کودک پرس ، غلامحسین حقدادی در همایش آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری با تاکید بر شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: 250 هزار زن سرپرست خانوار در خراسان رضوی داریم که بعد خانوار آن‌ها حدود 2 است و معمولا یک فرزند دارند.

حقدادی ادامه داد: سالیانه 15 هزار کودک طلاق در استان تولید می‌کنیم که پدر و مادر آنها هنگام طلاق تکلیف حضانت فرزندان را نمی‌دادند. همچنین دوره‌ای برای حضانت ندیده‌اند. بر خلاف بسیاری از کشورها که باید برای فرزندپروری گواهی ارائه دهند. بنابراین تعداد زیادی کودک مورد غفلت قرار می‌گیرند که زیر 18 سال هستند و 50 درصد از آن‌ها هم زیر 7 سال سن دارند و حضانت آن‌ها با مادران است.

وی ادامه داد: سالیانه حدود 1900 کودک‌آزاری در استان داریم. نرخ کودک‌آزاری در خراسان رضوی 3 نفر در 10 هزار جمعیت است.  همچنین در حال حاضر 1900 کودک داریم که بدسرپرست بوده‌اند و نگهداری آن‌ها به امین موقت سپرده شده است.

 

96 درصد جمعیت استان تحت پوشش اورژانس اجتماعی هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص اورژانس اجتماعی گفت: در برنامه ششم  توسعه مصوب شد بهزیستی در تمام شهرهای بالای 50 هزار جمعیت اورژانس اجتماعی ایجاد کند. در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه این موضوع را اجرا کردیم و در حال حاضر به 9 شهر قبلی ما 11 شهر اضافه شد و 20 شهر استان دارای اورژانس اجتماعی هستند. این شهرها 96 درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهند. با این وجود اما با کمبود نیرو، بودجه و ساپورت اجتماعی مواجه هستیم.

حقدادی ادامه داد: میزان تماس‌ها با اورژانس اجتماعی پایین نیست و با 40 -50 هزار تماس در سال مواجه هستیم. میانگین زمان رسیدن پرسنل اورژانس اجتماعی به محل 13 دقیقه است.

وی تصریح کرد: دادگستری استان همکاری خوبی با بهزیستی داشته و بسیار همراه ما بوده‌ است. بارها مشاهده شده به گزارش مددکاران اورژانس اجتماعی اعتماد شده و حکم قضایی را برای برخورد با افراد متخلف فوری صادر کرده‌اند.

 

اکثر کودک‌آزاری‌ها در درون خانواده صورت می‌گیرد

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص راهکار کاهش کودک‌آزاری گفت: در برسی‌های استان ما فاکتور طلاق و بهم‌ریختگی خانواده و اعتیاد در کودک‌آزاری موثر بوده‌اند. اکثر کوک‌آزاری کودکان در درون خانواده آنها صورت می‌گیرد. باید اعتیاد و طلاق کاهش یابد. همچنین ما نقش مشاوره را هنوز به‌خوبی تبیین نکرده‌ایم، فعالیت‌های مددکاری را مردم هنوز در جامعه نمی‌‍شناسند که وظیفه سازمان‌های مختلف است که این موضوع را گسترش دهند.

حقدادی با اشاره به اینکه صداوسیما باید در آگاهی بخشی به مردم حرکت کند، افزود: درخصوص آگاهی بخشی انواع آزارهای کودکان حتی آزار جنسی باید راهکارهایی را طراحی کنیم نباید این موضوع را خیلی در فضای تابو ببریم.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: ما با حجم عظیمی از مشکلات اجتماعی مواجه هستیم نه تنها سازمان بهزیستی بلکه کل بودجه اجتماعی کشور چندان در رسیدگی به ابعاد کار موثر نبوده‌اند. اگر مطالبه گری از جانب مردم و سمن‌ها افزایش یابد می‌توانیم بودجه زیادتری برای بهزیستی بگیریم.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار