155253
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

کابوس هویت بر سرکودکان سرراهی

پدیده فرزندخواندگی برای خانواده‌هایی که به هردلیلی از فرزنددارشدن محروم هستند هم برای پدر و مادر خوانده و هم برای فرزند تحولات مثبت زیادی را به دنبال دارد. امادر کنار این اتفاق خوشایند از همان ابتدا سایه اطلاع کودک از هویت خود و عواقب آن، بر سر خانواده سنگینی می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، یک روانشناس کودک در این باره می گوید: آگاهی فرزندخوانده از هویت خود یک مسئله مهم است که هر چه زودتر گفته شود بهتر است، اما باید در سنی باشد که کودک قادر به درک موضوع باشد .

زهرا سیدحسنی تاکید می کند: بچه ها در سن پیش دبستانی از نظر سطح شناختی در حدی نیستند که بتوانند مسئله فرزند خواندگی را درک کنند و سن نوجوانی نیز به دلیل بحرانی بودن این دوره و حساسیت زیاد نوجوان، بدترین زمان در جریان قرار گرفتن فرزند خواندگی است. بنابراین مناسب ترین سن برای گفتن واقعیت بین 8تا10 سالگی کودک است و بهتر است ابتدای تعطیلات تابستان که فرصت کافی را برای تطبیق ، پذیرش و انسجام خود به کودک می دهد باشد تا از نظر درسی آسیبی به همراه نداشته باشد.

سیدحسنی می افزاید: اگرچنانچه کودک وارد سن نوجوانی شد و هنوز در جریان موضوع قرار نگرفت، بهتر است تا سن بزرگسالی مطلع نشود چراکه نوجوانانی که در جریان فرزند خواندگی خود قرار می گیرند ، دچار بحران های شدید عاطفی می شوند و این مسئله تأثیرات بسیار مخربی روی تحصیل و روابط بین فردی آن ها می گذارد .

وی اظهار می کند: در سنین قبل از نوجوانی ، عکس العمل ها در حد قابل کنترل است و کودک راحت تر می تواند خودش را با وضعیت جدید ( به عنوان فرزند خوانده ) تطبیق دهد و فرصت کافی برای شکل گیری هویت و انسجام خود دارد . به طور کلی واکنش های کودک در سنین قبل از بلوغ اثرات تخریبی کم تری نسبت به سن بلوغ دارد اما آگاهی از این موضوع در سن نوجوانی خطر افسردگی شدید ، خودکشی و پرخاشگری به همراه دارد.

این روانشناس اضافه می کند: البته اگر نوجوانی از طریق غیر مستقیم در جریان موضوع قرار گرفت و مسئله را با والدین در میان گذاشت چاره ای گفتن حقیقت نیست اما در این صورت بهتر است از مشاوره و کمک یک روانشناس برای کودک استفاده کرد. 

منبع: تیتریک

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار