155100
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

گزارش روزنامه خراسان شمالی از مشکلات اردوهای دانش‌آموزی

روزنامه خراسان شمالی، دوشنبه در شماره ۲۷۱۲ خود در گزارشی با عنوان ‘دل نگرانی‌ها از اردوهای دانش‌آموزی’ به بررسی این موضوع در میان خانواده‌ها پرداخته است.

به گزارش کودک پرس ، طبیعت این روزهای اردیبهشت ماه، مدیران مدارس مختلف را ترغیب کرده است تا با ترتیب دادن برنامه اردو، دانش آموزان را با مناظر زیبا، بیشتر آشنا کنند. در این بین برخی خانواده ها تمایل چندانی به رفتن فرزندان شان به این اردوها ندارند زیرا عقیده دارند در برخی اردوهایی که برگزار می شود مراقبت لازم از فرزندان آن ها صورت نمی گیرد.
یکی از والدین به 2 حادثه ای که چند سال پیش برای 2 دانش آموز رخ داده بود اشاره و بیان می کند: از آن موقع هر وقت نام اردو می آید تنم می لرزد.

شهروندی دیگر با بیان این که صرف گرفتن رضایت نامه از والدین دلیل بر این نمی شود که هر اتفاقی برای دانش آموزان بیفتد و مسئولان مدرسه پاسخگو نباشند، می گوید: هیچ دانش آموزی را بدون داشتن رضایت نامه به اردو نمی برند و زمانی هم که دچار سانحه می شوند اولیای مدرسه خود را مسئول نمی دانند چه برسد به این که خود را مقصر هم بدانند.

شهروندی دیگر که فرزندش محصل مقطع ابتدایی است و 2 هفته پیش به اردو رفت، از سهل انگاری برخی مربیان گلایه دارد و بیان می کند: زمانی که فرزندم از اردو برگشت، گفت که با دوستانش مشغول بازی بوده که ناگهان یکی از دختربچه ها او را هل داده و از مکان بلندی افتاده است.
وی ادامه می دهد: زمانی که ماجرا را از اطرافیان جویا شدم گفتند که فرزندم دچار شکستگی از ناحیه ران شده بود اما با این وجود برخی مربیان گفته بودند چیزی نیست و بدون این که با اورژانس تماس بگیرند، او را حرکت داده و در خودرو نشانده بودند.
وی اضافه می کند: ما با رساندن کودک مان به بیمارستان، متوجه شکستگی پای او شدیم و بلافاصله برای درمان وی اقدام کردیم.

وی خاطرنشان می کند: مراقبت از بچه ها مسئولیت خطیری است و زمانی که اولیای مدرسه آن ها را به اردو یا مکان های دیدنی می برند باید مراقب باشند.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی درباره چگونگی برگزاری اردوهای مختلف دانش آموزان بیان می کند: برای برگزاری اردوها دستورالعملی وجود دارد به طوری که در گذشته اگر اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان مرجع صادرکننده مجوز اردو بود اکنون مرکز کنترل کشور وجود دارد که برخی آیتم های متناسب با استانداردها و دستورالعمل های لازم اعم از شرایط مربی، سرپرست و وسیله نقلیه و نقشه راه در آن دیده شده است.

«شورزاده» ادامه می دهد: مجوزهای لازم با کد کنترل که تابع شرایط قانونی است از طریق این مرکز صادر می شود و ما آن را به شهرستان ها ابلاغ می کنیم. امسال نیز برای مدیران و مربیان کلاس های ضمن خدمت اردویی در همه شهرستان ها برگزار شده ولی تاکنون خبری تحت عنوان سهل انگاری یا بروز سانحه برای دانش آموزی به دست ما نرسیده است.
وی با اشاره به این که همه خط قرمزهای ما رعایت ضوابط اردویی است، اظهارمی کند: همکاران ما زبده و باتجربه هستند که هم توسط مرکز ما و هم از طریق مرکز کنترل کشور توسط فرم های ارسالی، مورد بررسی و کنترل قرار می گیرند.

وی می افزاید: معتقدیم اردو بهترین فرصت تمرین رفتارهای گروهی و مهارت های اجتماعی و ابزار تربیتی است اما باید همه ضوابط آن رعایت شود.
وی در پاسخ به این سوال که اگر اتفاقی برای دانش آموزان بیفتد،چه فردی پاسخگو است؟ می گوید: هیچ اردویی بدون رضایت اولیا انجام نمی شود.

«شورزاده» در پاسخ به سوال دیگری که آیا صرف داشتن رضایت نامه از والدین، می تواند اتفاق پیش آمده را توجیه کند و نقش مربیان در مراقبت از دانش آموزان چیست، بیان می کند: این که بگوییم در بعضی از این اتفاق ها اولیای مدرسه سهل انگاری کرده اند، درست نیست زیرا در آن مکان نبوده ایم که قضاوت کنیم. کدام مرجع و گزارش بیان می کند که همکاران ما مقصر هستند؟
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر فرض بگیریم هیچ گونه سهل انگاری مراقبان هم در اردوها وجود ندارد، اما به دلیل شیطنت های برخی دانش آموزان ، اتفاق هایی برایشان رخ می دهد، آیا نباید اولیای مدرسه به عنوان افرادی که مسئولیت مراقبت از آن ها را بر عهده دارند، پاسخگو باشند؟ اظهار می کند: این گونه قضاوت ها را قبول ندارم زیرا قضاوت های درستی در رابطه با همکاران و آموزش و پرورش نیست.
وی خاطرنشان می کند: با برگزاری اردو به هر قیمت مخالفم مگر این که ضوابط و استانداردهای آن به درستی رعایت شود.

وی می افزاید: اگر در جاده تصادفی پیش بیاید، دانش آموزی از جایی بپرد و شکستگی پیش بیاید آیا فردی مقصر است؟ اتفاقی است که رخ داده و نمی شود همکاران را مقصر دانست.

وی با بیان این که اگر اتفاقی بیفتد والدین می توانند شکایت کنند، اضافه می کند: همه دانش آموزان بیمه هستند و در صورتی که اتفاقی پیش بیاید بیمه ها پاسخگو خواهند بود اما دانش آموزان در دست ما امانت هستند و خود را صاحب خانواده 163هزار نفری می دانیم و اگر حادثه ای پیش بیاید همه خدمات خود را برای حتی یک نفر بسیج می کنیم.

وی اشاره ای هم به برگزاری اردوهای راهیان نور می کند و می گوید: بیش از 6 هزار و 300 دانش آموز از استان ما به این اردوها که در نهایت سلامت و دقت برگزار شد، اعزام شدند.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار