155082
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

پدیده کودک‌آزاری را به رسمیت بشناسیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید آسیب کودک‌آزاری را به رسمیت بشناسیم گفت: بین بخش‌های حاکمیتی و موسسات حمایتی فهم مشترکی از پدیده کودک‌آزاری در جامعه ما وجود ندارد.

به گزارش کودک پرس ، طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سمینار راهکارهای پیشگیری از پدیده کودک آزاری که شامگاه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: لایحه‌ای به نام حمایت از حقوق کودک و نوجوان در سال ۸۱ در ۹ ماده به تصویب رسید اما به دلیل نواقص آن تلاش شد توسط حقوقدانان و دولت به شکل کامل‌تری تهیه شود. این لایحه در سال ۹۰ با ۵۴ ماده به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسید ولی با تغییر و تحولاتی به ۴۹ ماده تقلیل یافت و در دست بررسی در کمیسیون قضایی مجلس و چند کمیسیون فرعی از جمله کمیسیون فرهنگی است.

 

بیش از ۴۲ درصد از موارد کودک آزاری در خانواده است

وی با اشاره به بررسی لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان در این کمیسیون، گفت: که بیش از ۴۲ درصد از موارد کودک‌آزاری در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و کودکانی که در خانواده‌های فقیر و بی‌بضاعت زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض کودک‌آزاری هستند.

سیاوشی ضمن تشریح لایحه، افزود: این لایحه در پنج فصل شامل ۸۱ ماده بوده و رویکردهای مناسبی را در زمینه رسیدگی به حقوق کودک و نوجوان دارد، ضمن اینکه اولین لایحه موثر در این زمینه است و می‌تواند اتفاقی مهم در زمینه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان باشد.
وی گفت: فصل اول در خصوص کلیات و تعاریف بوده و در ماده دو افراد زیر ۱۸ سال تحت حمایت این قانون هستند در سایر بخش‌ها به سیاستگذاری و فراهم آوردن زمینه برای همکاری سایر نهادها از جمله وزارت بهداشت، امور خارجه، سازمان قضایی و … است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی از اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد به این امر اذعان داشتند که این لایحه، لایحه مترقی است و حتی با کنوانسیون حقوق کودک هم تطابق دارد ولی اجماع کارشناسان بر این است که روح فرهنگی این لایحه ضعیف است و جنبه‌های مهمی مغفول مانده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید آسیب کودک آزاری را به رسمیت بشناسیم، گفت: بین بخش‌های حاکمیتی و موسسات حمایتی فهم مشترکی از پدیده کودک آزاری در جامعه ما وجود ندارد.
سیاوشی تصریح کرد: برخی مسئولان قائل به این هستند که کودک آزاری در ایران نسبت به سایر دنیا بسیار کم است اما باید بپذیریم که با این پدیده مواجه هستیم.

وی گفت: دستگاه‌های متولی امور فرهنگی از جمله صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید حدود و وظایف‌شان در مورد مسائل کودک و نوجوان مشخص شود اما در لایحه به این موضوع ضعیف پرداخته شده است.
سیاوشی اظهار کرد: در بحث آموزش نیز رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، آموزش و پرورش، نهادهای مدنی، نخبگان و سایر بخش‌های مرتبط باید به این امر توجه کنند.
در بخش دیگر از این نشست محبی، عضو کانون حقوقدان سورا با اشاره به تجربیات خود از پرونده‌های کودک آزاری ضمن بیان اینکه اخلاق نوع دوستی و عشق ورزیدن حلقه مفقوده بسیاری از خانواده‎ها است،ادامه داد: حمایت بستگان برای جلوگیری از بسیاری از مفاسد اجتماعی ضروری است.

وی گفت: باید به دنبال آن باشیم که چه تحول منفی در جامعه رخ داده که برخی مادران به جای کشیدن دست نوازش بر سر فرزندان اقدام به قتل آنان می‌کنند، آنچه آشکار است این مادران می‌خواهند کودکان‌شان تجربیات تلخ آنان را نداشته باشند لذا آنان را از زندگی ساقط می‌کنند.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار