155079
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

ضرورت سیاست‌زدایی از پدیده کودک‌آزاری

استاد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه پدیده کودک‌آزاری یک امر اجتماعی است گفت: سیاست‌زدایی از پدیده کودک‌آزاری یک امر ضروری است.

به گزارش کودک پرس ، محمد فرجی‌ها ، استاد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تربیت مدرس در سمینار راهکارهای پیشگیری از پدیده کودک آزاری که شامگاه ۲۳ اردیبهشت ماه در تالار شهر مشهد برگزار شد، با انتقاد از توجهات مقطعی به پدیده کودک آزاری، گفت: متأسفانه مسائل کودکان جزو سیاست‌های همیشگی نهادهای رسمی نیست با این وجود دست‌اندرکاران ایجاد تحول در این حوزه و سیاست گذاری اجتماعی وقوع چنین حوادثی را زمینه‌ مناسبی برای طرح ایده‌ها و راهکارها می‌دانند و آن‌ها را پنجره‌های فرصت می‌دانند.

وی ادامه داد: با انتشار اخبار جرایم علیه کودکان و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی و تشدید احساس عدم امنیت در جامعه یک سری اقدامات سرکوب گرایانه از سوی مسئولان انجام می‌شود که در پی این واکنش‌ها قاتل دستگیر و مجازات می‌شود.

 

کودک آزاری روانی از دید پنهان است

فرجی‌ها تصریح کرد: آمار کودک آزاری بیشتر از آن است که سازمان آماری بیان می‌کند، چرا که فقط کودک آزاری جسمی و جنسی قابل شمارش است ولی کودک آزاری روانی از دید پنهان است.
استاد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تربیت مدرس، ابراز کرد: برای کسب سطح کودک آزاری روش علمی وجود دارد از جمله اینکه در کجا، چه سنی، در چه شرایط خانوادگی و از چه نوعی صورت گرفته است بنابراین باید از این پدیده سیاست زدایی کرده و به عنوان یک مسئله اجتماعی بشناسیم.

در ادامه دانشور عضو سابق شورای شهر تهران و عضو فعال موسسه مهر آفرین، گفت: در زمینه پدیده کودک آزاری باید سیاستگذاری جامعی از سوی سیاستگذاران در بعد اجتماعی صورت گیرد.
وی با اشاره به تجربیات کسب شده از پرونده‌های کودک آزاری، تصریح کرد: در بیشتر موارد از بررسی پرونده کودک آزاری شاهد هستیم که والدین معتاد بوده‌اند و در شرایطی که مادر معتاد بوده، کودک آزاری هم به تبع بیشتر و شدیدتر بوده است.

دانشور ادامه داد: برنامه‌ریزان در زمینه خانواده زندانیان دچار غفلت هستند در صورتی که توجه به این امر جلوی بسیاری از فجایع را خواهد گرفت، چرا که در بررسی‌های صورت گرفته اکثر کارتن خواب‌ها خانواده زندانیان بودند که به تدریج در دام اعتیاد افتاده و به سایر معضلات اجتماعی دچار شدند.

این فعال اجتماعی ابراز کرد: بیشترین آمار کودک آزاران افراد بزهکار هستند از طرفی ما با ضعف شدید نهاد حمایتی مانند سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی هستیم که به لحاظ نیروی انسانی و منابع مالی با کمبود مواجه هستند.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار