153433
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

راه‌حل‌های فوری والدین مهارت را از کودک سلب می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: والدین با سوال و جواب کردن و فرصت دادن بیشتر به فرزندان، به آنها کمک کنند تا سریع‌تر با ذهن خود پیش رفته و به نتیجه برسد، در حقیقت ارایه راه‌حل‌های فوری به کودکان، آموزش مهارت‌های زندگی را از آنها سلب می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، افسانه کرباسی ضمن اشاره به مشاجره های کودکان و نوع برخورد والدین، اظهار کرد: معمولا کودکان با همسالان خود مشاجره و دعوا می کنند که دلخوری و قهر را نیز به دنبال دارد اما نکته مهم این است که میزان دلخوری کودکان با هم‌بازی‌های خود بسیار کوتاه مدت است و برای مدت زیادی از یکدیگر فاصله نمی گیرند، این دلخوری و قهرها ممکن است که در طی چند دقیقه یا چند روز به طول بیانجامد و معمولا بسیار کوتاه مدت هستند.

وی افزود: کودکان در دعواهایی که با همسالان خود دارند، بسیار ناراحت و دلخور می شوند، آنها نیازمند درک شدن از سوی والدین هستند و والدین باید در این شرایط با فرزند همدردی و همدلی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: اولین مسئله این است که والدین به کودک کمک کنند تا بتواند بر احساس خود نامی بگذارد و باید از احساس او در زمان دلخوری سوال شود چراکه اولین مرحله کنترل احساسات، شناخت آن است و کودکان به این نوع همدردی والدین نیاز دارند.
کرباسی فرصت‌ دادن به کودکان برای پیدا کردن راه حل ها را ضروری دانست و تصریح کرد: به عنوان والد باید فرصت هایی را به کودکان برای پیدا کردن راه حل ارایه کنیم و باید به کودک کمک کرد تا خود به راه حل مورد نظر برسد و زمانی که کودک با دوستان خود دعوا می کند نباید والدین ناجی و قاضی او باشند.

وی ادامه داد: نکته حایز اهمیت دیگر این است که کودکان بسیار تیز هوش هستند و بدون شک راه حل های مختلفی به ذهن آنها می رسد و باید فرصت ارایه راه حل را به آنها داد، هم‌چنین همیشه به ماجرای قهر یا آشتی بچه ها با این دیدگاه نگاه کنیم که این قهر و آشتی ها باعث می شود که کودکان در شرایط خاصی تجربه های زیادی را به‌دست آورده و روابط بین فردی را بیاموزند، ضمن اینکه کنترل هیجان و مهارت نه گفتن و ابراز هیجان و ابراز وجود را داشته باشند.

 

به فرزندان راه حل ندهیم
این متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان به خانواده توصیه کرد: باید دانست کودکانی که در خانواده های تک فرزند هستند از مهارت های زندگی کمتری برخوردارند که این امر به نداشتن خواهر و برادر و بحث بر مسایل روزمره و کسب تجربه در این زمینه برای کودکان بستگی دارد و راه حل منطقی این است که والدین خشم خود را کنترل کرده و سریع به فرزند راه حل ارایه نکنند.

وی گفت: کنترل عصبانیت و همدردی با کودکان برای بیان احساسات آنها اهمیت بسیاری دارد و لازم است که والدین ضمن کنترل خشم خود، با فرزند همفکری کرده و به راه حل های او گوش کنند تا کودک برای حل مشکل، راه‌حل‌های متفاوتی بیابد.
کرباسی گفت: گاهی اوقات ممکن است که راه حل هایی که کودک ارایه می کند ازنظر والدین بسیار تعجب برانگیز باشد یا چندان صحیح نباشد که والدین در این گونه مواقع نباید سریع با راه حل های کودک خود مخالفت کنند و راه حل صحیح را بلافاصله برای فرزند خود بازگو کنند.

وی تاکید کرد: ارایه راه حل های فوری به کودکان، آموزش مهارت های زندگی را از آنها سلب می کند، بنابراین والدین با سوال و جواب کردن و فرصت دادن بیشتر به فرزندان، به آنها کمک کنند تا سریع‌تر با ذهن خود پیش رفته و به نتیجه و دریافت مهارت های زندگی برسد.

 

 

 

منبع: ایمنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار