موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
152319
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

برنامه درسی دوره پیش‌دبستانی‌ باید بازی و تحرک باشد

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: شکل‌گیری فضای کار کودک در پیش دبستانی‌ها با محوریت بازی و تحرک است که در برنامه درسی تصریح شده است.

به گزارش کودک پرس ، محمود امانی طهرانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر اظهار کرد: دوره دبستان از شش سال سن تمام شروع می‌شود. قبل از آن دوره پیش دبستانی را داریم که یک دوره دو ساله بوده و اجباری نیست و اختیاری است. دوره صفر تا چهار سال هم بیشتر مربوط به مهدهای کودک است.

وی افزود: در دوره پیش دبستانی سالهاست که برنامه درسی مصوب و چاپ شده داریم. این برنامه توسط شورای عالی آموزش‌وپرورش تصویب شده و در قالب یک برنامه مدون ارائه می‌شود. این محتوا سال 85 تولید و در سال 86 به تصویب شورای عالی رسیده است.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره سنی صفر تا چهار سال هنوز برنامه مدونی نداریم، عنوان کرد: طبق قانون مصوب مجلس قرار شد آموزش و پرورش برای سن صفر تا چهار سال نیز مسئولیت تعیین محتوا و نظارت بر آن را در مهدهای کودک برعهده بگیرد که اکنون در حال تهیه تولید این محتوا هستیم.

امانی طهرانی گفت: بر این برنامه درسی نقدهایی وارد است اما لزوما به خود محتوا بازنمی‌گردد بلکه به نحوه اجرا مربوط می‌شود. در این برنامه اصراری بر تفکیک زنگ‌های آموزشی و واحدهای آموزش وجود ندارد و باید آزادی وجود داشته باشد و کودک نباید محدود شود.

وی افزود: قبلا اینطور تلقی می‌شد که کودک هرچقدر بیشتر به مهدکودک برود مطلوبتر است. تاکید ما این است که کودک بیشتر دوران کودکی را با خانواده بگذراند. در اسناد بالادستی ما هم تاکید نشده حتما کودکان در صفر تا چهارسالگی باید به مهد کودک بروند.

مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی نظری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه کودک زیر چهارسال ملزم شود حتما در ساعات معینی به مهد برود و آزادی عمل را از او بگیرد چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا ساعت خواب ، نوع پوشش، نوع غذاخوردن کودک در مقایسه با زمانی که در منزل است حالت متفاوتی پیدا می‌کند. حضور در منزل هم مانعی بر جامعه پذیری وی نیست. تاکید بنده روی دوره مهدکودک است. اما برای حضور در پیش دبستانی در اسناد بالادستی توصیه شده است.

امانی طهرانی در پاسخ به اینکه برنامه آموزش و پرورش برای تحول آموزش دو سال ماقبل دبستان چیست؟ گفت: شکل‌گیری فضای کار کودک در پیش دبستانی‌ها با محوریت بازی و تحرک است که در برنامه درسی تصریح شده است. نشر کتب در این حوزه به دو دسته تقسیم می‌شود، نخست کتب غیراصولی و غیرمنطبق با برنامه است که مورد توصیه  و تایید ما نیست اما  کتب مطلوب و منطبق با برنامه هم داریم که مورد تایید ما هستند.

وی افزود: بازنگری در برنامه این دوره که 12 سال گذشته تدوین شده را  مدنظر داریم. در کنار این‌ها گمشده اصلی این است که بودجه جدی برای این حوزه درنظر گرفته نمی‌شود و این دوره جز سرانه‌ها به حساب نمی‌آید.

منبع: تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار