150985
۲۹ فروردین ۱۳۹۷
مریم سعادت:

تئاتر عروسکی، مختص کودکان نیست

حضور مریم سعادت، هنرمند فعال در عرصه نمایش عروسکی در آیین افتتاحیه اولین مرکز تخصصی نمایش عروسکی و خانه عروسک حوزه هنری استان اصفهان، بهانه‌ای شد تا گفتگویی درباره حوزه تخصصی تئاتر کودک با وی انجام دهیم.

به گزارش کودک پرس ، مریم سعادت، بازیگر تئاتر و تلویزیون است که از سال ۵۶، فعالیت هنری خود را با تحصیل در رشته نمایش عروسکی در دانشگاه هنر تهران آغاز کرد.

 

سعادت، ابتدا با اشاره به دغدغه خود درباره کودکان و ابراز نگرانی به دلیل استفاده بی‌رویه از بازی‌های رایانه‌ای اذعان داشت: بی‌انگیزگی کودکان امروز، به دلیل استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای است. فاجعه بزرگی است که در هنگامی‌که صبحگاه، مادران در حال ورزش و پیاده‌روی هستند، کودکانشان با نشستن روی صندلی و بازی با تلفن همراه، سرگرم می‌شوند. در این زمان، شرایط سخت و دشواری است که کودکان را تربیت تئاتری کنیم، چراکه این کودک یا نوجوان، شیوه صحیح زندگی را نیز هنوز نیاموخته است.

 

وی ادامه داد: ما در بچگی در حیاط و کوچه و با بازی‌های پرجنب‌وجوش و جوش بزرگ‌شده‌ایم، بعدها که بزرگ‌تر شدیم، یاد گرفتیم به تماشای تلویزیون بنشینیم. به دلیل شرایط فعلی، از نگاه من افرادی که می‌خواهند تئاتر کودک اجرا کنند، کار بسیار سختی پیش رو دارند.

 

وی بابیان اعتقاد خود که تئاتر عروسکی صرفاً برای کودکان نیست، عنوان داشت: ازنظر من خانواده‌ها باید با حضور در تئاترهای نمایشی، موجب رشد فزاینده خلاقیت خود و کودکانشان شوند.

 

مریم سعادت در خصوص اهمیت تئاتر عروسکی هم به این نکته اشاره کرد که حضور کودکان در سالن‌های تئاتر، موجب رشد ارتباط‌گیری اجتماعی آن‌ها و حضور در جامعه‌ای جدای از مدرسه می‌شود، جایی که زور بالای سرشان است و اجتماعی که در آن، پس از تماشای اثر، تفکر در ذهن کودک ایجاد می‌شود.

 

وی افزود: بزرگ‌ترین اشتباهی که در اجرای نمایش‌های عروسکی کودکان انجام می‌شود، این است که به‌طور مستقیم، با جملات کلیشه‎‌ای و دستوری از کودکان خواسته می‌شود تا کاری را که درست است، انجام دهند. این مسئله، نه‌تنها تأثیر مثبتی ندارد، بلکه در برخی موارد، کودک را از تماشای دوباره نمایش عروسکی بازمی‌دارد. درواقع این‌گونه نمایش‌ها، اصلاً کار کودک نیستند، بلکه تئاتر کودک، باید هنر خلاقه داشته باشد تا با خلاقیت اثر هنری، در کودک تفکر ایجاد کند.

 

طراح و سازنده عروسک‌های برنامه «خونه مادربزرگه» در خصوص بازیگری نمایش کودک نیز گفت: چیزی که در تئاتر کودک مشهود است، این مسئله است که لزوماً یک بازیگر خوب تئاتر نمی‌تواند بازیگر توانای یک تئاتر عروسکی باشد، ولی برعکس این جریان، امکان‌پذیر است.

 

وی اذعان داشت: در تئاتر عروسکی باید در صحنه اتفاقاتی بیفتد که در حیطه اقدامات و اختیارات یک انسان نیست و نمی‌توان در دنیای واقعی آن را مشاهده کرد. زمانی خلاقیت استفاده می‌شود که چیزهایی در صحنه دیده ‌شود که دنیایی ورای دنیای خاکی را نشان می‌دهد.

 

مریم سعادت در خصوص افتتاحیه مرکز تخصصی نمایش عروسکی و خانه عروسک حوزه هنری استان اصفهان هم گفت: من شهر اصفهان را خیلی دوست دارم و خوشحالم که این اتفاق در این شهر رقم می‌خورد. امیدوارم با حمایت مسئولان، این مرکز، بادوام و پابرجا باشد، کارگاه‌های قدرتمندی در آن برگزار شود و خروجی هر کارگاه، نمایش‌های نو و خلاقانه‌ای باشد که تا زمان سالگرد این مرکز، به روی صحنه برود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار