150674
۲۷ فروردین ۱۳۹۷
شاعران و نویسندگان خوزستانی:

لزوم اجرای طرح کلان پرورش استعداد در خوزستان/ پایین بودن سرانه مطالعه در میان کودک و نوجوان خوزستانی

پایین بودن سرانه مطالعه و در نتیجه نهادینه نشدن علاقه به مطالعه و همچنین متنوع شدن کالاهای فرهنگی رقیب کتاب برای کودکان است.

به گزارش کودک پرس ، با توجه به حساسیتی که در حوزه پرورش کودکان در سراسر دنیا وجود دارد به این مهم در کشور و استان خوزستان نیز پرداخته می شود، در گفت وگوهای مختلف با نویسندگان و شاعران حوزه کودک، در میان صحبت های آن ها به این دو موضوع برخورده ایم که این حوزه با فقر محتوا و نفر مواجه است همچنین مرجعی برای ویراستاری نوشتارهای آن ها نیست.

 

مریم پروانه یکی نویسندگان کودک درباره یکی از عمده ترین مشکلات در حوزه کتاب کودک وجود دارد اظهار می کند: در اهواز مرجعی برای ویراستاری و اصلاح کتاب های کودک نداریم و این را می توان ضعف بزرگی در این حوزه به شمار آورد.

 

وحید کیانی شاعر، نویسنده و ناشر نیز در این خصوص می گوید: خوزستان در حوزه شعر و قصه کودک با فقر محتوا مواجه است.  به همین دلیل نیز کودکان ما چندان با آثار ادبی متعلق به خوزستان و زادبوم استان آشنا نیستند، لذا امیدوارم که حضور جدی ناشران استان در حوزه کودک و نوجوان به شکل تخصصی افزایش یابد و به این شکل نسلی آشنا و متخصص را در این زمینه پرورش دهیم.

 

  • لزوم اجرای طرح کلان پرورش استعداد در خوزستان

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ارتباط با اینکه چرا در بخش شعر و قصه کودک دچار فقر محتوا و نفر در استان هستیم، با بیان اینکه دو دلیل اصلی فضای ادبی خوزستان را در بخش کودک و نوجوان کم رونق کرده است؛ اشاره می کند: ابتدا پایین بودن سرانه مطالعه در میان این قشر که ناشی از بی برنامه گی خانواده‌ها و در نتیجه نهادینه نشدن علاقه به مطالعه و همچنین متنوع شدن کالاهای فرهنگی، رقیب کتاب برای کودکان است و دومین مورد اینکه بودن یک طرح کلان برای پرورش استعدادها و بهره وری از ظرفیت های موجود در ادبیات کودک و نوجوان احساس می‌شود و همچنین نبود ناشران تخصصی در حوزه کتاب و کودک در استان خوزستان نیز تاثیر گذار است.

 

  • اصلاح  و بررسی کتاب کودک 

مرتضی جمشیدی در پاسخ به اینکه  چرا مرجع تخصصی برای ویراستاری کتاب کودک در خوزستان نیست؟ اذعان می کند: باتوجه به تفویض اختیار در صدور مجوز کتاب به استان و تشکیل هیات نظارت بر ضوابط نشر این اداره در حوزه کتاب کودک و نوجوان یک نفر از نویسندگان مطرح خوزستان را به عنوان بررسی کننده کتاب در این حوزه از۲ سال قبل انتخاب و در حال حاضر تمام کتاب هایی که در زمینه کودک و نوجوان جهت دریافت مجوز به این اداره کل ارسال می شود، توسط وی مورد بررسی و اصلاح صورت می پذیرد.

 

او می گوید: اصولاً نهاد یا یک اداره نمی توانند مسئولیت و شرح وظایف کاملی برای سر و سامان دادن به تولید محتوا و انتشار و نمایش آثار حوزه کودک و نوجوان را به عهده بگیرد به نظرم نهادها و ارگان‌های مختلفی همچون کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش، مدارس، کتابخانه ها، اداره ارشاد، انتشارات تخصصی کودک و نوجوان و ادارات دیگر نیاز به یک نقشه راه و طرح راهبردی کلان دارد.

 

  • کمبود و مشکلی در حوزه چاپ کتاب نداریم

این مقام مسئول در ارتباط با عدم وجود چاپخانه تخصصی کتاب در خوزستان اظهار می کند: با نظر شما موافق نیستم چرا که استان از نظر تعداد چاپخانه ها در کل کشور جزو ۱۰ استان برتر است؛ در حال حاضر تعداد ۳۷۸ چاپ افست، سیلک و دیجیتال در استان فعال هست که از نظر امکانات، تجهیزات و ماشین آلات چاپ هیچ کمبود و مشکلی در حوزه چاپ کتاب در استان وجود ندارد. همچنین در شهر اهواز چاپخانه های موجود است که به لحاظ ماشین آلات چاپ در جنوب بی‌نظیر هستند.

 

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان کارنامه نویسندگان و شاعران در تولید آثار ادبیات کودک و نوجوان قابل توجه و تاثیر گذار می داند و ادامه می دهد: نویسندگان و شاعران شاخص از فضای ادبی خوزستان به جامعه کتابخوان معرفی شده اند؛ هر چند بسیاری از این هنرمندان با مهاجرت به پایتخت از حضور در محافل ادبی استان دور مانده اند اما همچنان به عنوان سرمایه های معنوی و انسانی خوزستان نقش آفرین بوده و هستند.

 

  • حوزه ادبیات کودک تحت تاثیر هنرمندان خوزستانی

جمشیدی با بیان اینکه شاید حضور ناشران و نهادهای معتبر و تخصصی حوزه کودک و نوجوان و نیز پررنگ بودن فعالیت‌های صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در تهران دلیل اصلی مهاجرت و حضور این هنرمندان در مرکز کشور بوده و هست، تصریح می کند: هم اکنون فضای هنری و رسانه‌ای کشور در حوزه های گوناگون از جمله ادبیات کودک تحت تاثیر هنرمندان خوزستانی از جمله فرهاد حسن‌زاده، مهدی مرادی، جمشید خانیان و بسیاری دیگر از چهره های تاثیرگذار در این حوزه هستند.

 

چاپ ۵۰ عنوان کتاب شعر و داستان در خوزستان در سال گذشته

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۰ عنوان کتاب شعر و داستان در حوزه کودک در استان خوزستان به چاپ رسیده است، اظهار می کند: از این تعداد بیشترین کتاب ها به داستان های کودکان اختصاص دارد.

 

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برنامه این اداره کل برای حل مشکلات حوزه کتاب، شعر و قصه کودک را ایجاد شورای مشورتی هنر و ادبیات کودک و نوجوان در استان، حمایت از نویسندگان و مولفان حوزه کتاب کودک و نوجوان در خصوص خرید کتاب از آنها، حمایت ما از ناشران تخصصی حوزه کتاب کودک و نوجوان در خصوص خرید کتاب و تسریع در صدور مجوز کتاب عنوان می کند.

 

امیدواریم از این پس شاهد حضور بیشتر نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان استان خوزستان باشیم چرا که استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و … حساس است و نیاز به توجه هر چه بیشتر مسئولان، فعالان اجتماعی و فرهنگی خوزستان را می طلبد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار